CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?  (läst 7694 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2017, 17:13:47:47 »
tack för svaret erica.

Nej den totala effekten ökar inte men däremot belastningen på de olika faserna beroende på vilken fas som för tillfället används av de olika maskinerna. Eller rättare sagt vilka maskiner som körs.
Alla maskiner körs inte samtidigt.
Ja det är snedbelastat, men inte alltid på samma fas.

Jag har maskiner som kopplas in på olika ställen beroende på vad jag skall använda och var i huset och trädgården. Tex, elmotorsåg, rondeller, vedmaskin mm mm. Dessa är ej stationära utan flyttas beroende på var arbeten skall göras. Dvs ena dagen är fas 2 överbelastad pga att jag kanske tvättar och torktumlar medan motorsågen går.  Andra dagen kanske fas 1 är överbelastad för att reningen på spat går samtidigt som jag lagar söndagssteken och kör högtrycken.

Det betyder att problemet är inte att en fas konstant är överbelastat. Utan vilken fas som helst kan bli överbelastad beroende på vad för maskin som körs av de fasta installationerna tillsammans med de maskiner som flyttas omkring. Detta är anledningen att man lärt sig att inte köra vissa maskiner samtidigt då vissa fasta maskiner ej går att flytta fas på. (Jag förenklar problemet men tror problemet blir mer begripligt)

Effektmässigt (total effekt) klarar jag mig men då det under många år (tidigare ägare) har kopplats in sak efter sak efter sak och byggts om så är det idag lite virrvarr.
Jag har alltså i vissa rum både ojordat och jordat. I vissa rum så har jag två faser, i vissa 3 faser. I vissa utrymmen bara en fas där det kan behövas mycket effekt.
(Har faktiskt så att troligen så går en av de tre faserna till 90 % enbart på övervåningen och då menar jag inte till 90% effektuttag. Vill helst inte ha förlängningskabel från övervåningens fönster till poolvärmaren.   :)  )

Därav är trefas i mitt fall att föredra då ombyggnationer och även omdragning av el tillsammans ligger i framtiden. Jag fördelar alltså amperen enligt min rådande situation.
Det är tyvärr inte alltid det finns enkla lösningar.

Framöver skall belastningen på huvudsäkringarna fördelas bättre men samtidigt skall även belastningen på varje fas fördelas bättre på dess undersäkringar. Likaså skall faserna fördelas bättre mellan rummen/utrymmena.

Efter ett antal år med olika ägare på en fastighet så kopplas elen mer annorlunda för varje deccenium tror jag. Det som den första ägaren tyckte var bra förändrade ägare 2 och sedan ägare 3.  Det blir ett virrvarr till slut. Detta utan att det är felkopplat eller farligt eller icke godkänt på sin tid när det gjordes.
En femtedel av fastigheten har idag vettig ny eldragning.

Visst kan jag säkra upp till 25A för dyra pengar.  Jag vill hellre ha ordning o reda på belastningen istället och därför innan omdragning fördela lasten så mycket det går för att slippa hålla på med förlängningskablar mellan olika fasuttag.

Långt inlägg.

Någon som har andra förslag på 3-fasmaskiner?
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2017, 21:44:42:42 »
Jo jämn fördelning är helt klart en fördel, men man kommer inte runt att man får problem med ett hus med både pool och spa och en massa andra elförbrukare så blir det kärvt med mindre än 25 A huvudsäkring. Du kan köpa en trefas värmepump, men många andra laster kan ju inte bli trefas. Varmvattenberedare är endast trefas för stora varianter, spishällar år oftast enfas, kan gå att koppla om till två faser o.s.v. Allt beror ju på vilken nätleverantör du har - i en del fall kostar det rejält att gå upp, i andra fall ingenting alls. Själva servisen, mätartavla, kabel in m.m. tål alltid minst 25 A om inte du har någon väldigt gammal variant.

Utbudet av trefas apparater i lägre effektklasser är inte stort. T.ex. vanliga villatvättmaskiner är ju numera enfas, du får köpa kommersiella modeller om du skall få en med trefas och då ligger ju prislappen oftast runt 30,000:-. Tyvärr är det nog på liknande sätt med poolvärmepumpar. Riktigt kraftiga modeller är ju trefas, men då ligger de ju inte inom det budgetmärke som du angav.

Utloggad elvings

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2017, 23:12:24:24 »
Det blev en aquaheat 13.

FK. Då min fråga om kännedom om 3fas värmare verkade mynna ut i hur mitt hus har sina elledningar dragna och vilka maskiner jag har eller inte har o är kopplade så får jag väl tillägga : Mina värmepumpar är 1fas. Min varmvattensberedare 1fas då det är en beredare med inbyggd luft/vattenpump, 300 liter. Spat är 2 fas medan vissa utomhusmaskiner är 3 fas och några 1 fas. Mina datorer är 1 fas men drar tillsammans minst 2kw om de körs samtidigt så bättre fördelning löser mycket. Har även bytt ut många maskiner/apparater till mer energisnåla i både drift och startström.

Jag förstår att folk vill hjälpa till men det kanske blev lite mycket byggahus-forum av min fråga. No hard feelings.


Jag tackar de som intresserat sig och kanske kan jag återkomma i en framtid om min upplevelse av aquaheat.

Hoppas min nya poolvärmare blir bra. Saknar värmen.
Nu hoppas jag att jag slipper limma om lite plastdetaljer för att koppla ihop grejerna.  Hoppas det att det nästan blir plug and play.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #13 skrivet: juni 25, 2017, 23:55:56:56 »
Blir säkert bra,  dock inte den effekt du sökte så du får hoppas på en inte alltför kall sommar  O0
Dom flesta poolvärmepumparna med den effekten är väldigt snarlika.

Får hoppas att det inte blir några problem då du köpt via nätet då jag misstänker att det sista du vill är att börja skicka värmepumpen kors och tvärs!
Var ganska övertygad om att du skulle köra på ett mer säkrare kort via en mer lokal handlare.


Utloggad elvings

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #14 skrivet: juni 29, 2017, 19:58:39:39 »
Jag har lite ont om lokala handlare. Försökte med min första värmepump och åkte 12 mil (enkel väg)till en handlare. Brilix 5kw. Hade en 305cm bestway på 74cm i höjd till barnen.
Tyckte han hade bra pris. Hittade firman här på poolforum i en bannerannons.

När jag kom dit och sade att jag köper en så ville han ha frakt   <hmm>
Jag sa att jag har ju kommit till din affär för att hämta den som står här på golvet för att slippa frakt på 695kr. (Jag hade inte förbeställt utan köpte en från hans lager)
Han ville ändå ha frakt då han var tvungen att att betala frakt till butiken när han köpte in dem. Jag påpekade att då annonserar man med det fulla priset i sin annons och lägger inte till något i efterhand.

Blev lite diskussioner och det slutade med att jag gav några hundringar extra men fick samtidigt lite slangar o annat jag behövde. (räknar inte detta som prutning)

Har annars inget emot att lägga någon slant extra på att handla lokalt. Cirka 10-15% tycker jag är rimligt. I detta fallet skulle det innebära nästan 2000kr extra.

Åker jag 8-9 mil åt andra hållet så finns det ytterligare en handlare men dennes sortiment är i den höga prisklassen.

Oavsett:
Jag har precis startat den nya Aquaheaten och mina första kommentarer är att den är säkert 10-15 cm lägre än luxlaman. inlopp och utlopp är från baksidan och ej kortsidan som brilix och luxlaman.
Den har även indikering på halvgrader vilket vare sig min brilix eller luxlama hade.

Känns lite udda att ej kunna ändra temperaturen utan att stänga av den och sedan gå in i menyn. Inget stort problem men lite udda för mig.

Instruktionsboken är ej googleöversatt men saknar små saker. Exempelvis så visste jag inte om de vita plastskydden för in och utlopp var itryckta eller iskruvade. Visade sig efter lite försiktighet att de var itryckta. 

Saknar också spec på hur få grader den klarar. Hittade dock i inställningarna att man kan ställa in avfrostning ned till 30 minus  :D
Det jag grunnade på var om den gick ned till ungefär +4 grader utan att den går ned i Guru Meditation då vissa mornar vid 9 kan vara kalla i början och slutet av säsongen då man drar igång värmaren för dagen. Brukar handla om +7 grader men vill ha lite marginal.

I övrigt har jag ej så mycket att säga än men kan nog återkomma med en lekmannarecension framöver.

Edit:
Glömde att de skickade med ett överdrag för vinterförvaringen. Ingen aning om kvaliten på överdraget men kändes lite schysst. Fick inget överdrag till vare sig min brilix eller luxlama.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #15 skrivet: juni 29, 2017, 20:58:39:39 »
Ha ha
Var nog första gången jag hört att en handlare vill ha frakt för en produkt som inte är speciellt beställd och finns i butiken/lagret!!!!
Finns inte en chans att man skulle betala den frakten.

Displayen är nog gemensam med någon annan modell/produkt då man inte vill köra den i -30 ;)
Redan vid +5 ute så är det gränsfall om det är värt att värma då effekt/effektivitet är ganska usel och går dom in i avfrostning så blir det ännu sämre då den stjäl värme från poolvattnet.

Är du säker på att du inte gör något fel då man normalt inte behöver stänga av maskinen för att ändra temperaturen?

Är den lägre än andra effektmässigt liknande modeller så borde den ha fler rader på kondensor/förångare istället då man vill ha och behöver stora växlingsytor för effekt/effektivitet.

Liten varning för en del skyddsöverdrag som följer med flera olika märken, har för mig att även Brilix hade ett skydd med i kartongen men dom kanske har slutat med.
Det kan bildas kondens i värmepumpen med skyddet på som då inte normalt vädras bort utan skyddet och elektronik och kondens är inte bästa kompisar.
Bättre att ställa värmepumpen i garage/förråd om man har möjlighet

Utloggad elvings

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #16 skrivet: juni 29, 2017, 23:16:37:37 »
Håller med. Detta om fraktinvändningen var speciellt. Om det hade funnits övervakningskameror hade de nog fått sett en elvings med en haka som föll till golvet med stora tefatsögon när detta sades. (Roger rabbit stuk)


Jag försökte ändra tempen genom pil upp o pil ned vilket inte funka utan det blev konstiga parametrar som jag senare förstod vad det var.
Typ värme in, värme ut, heat max, cool temp, tidsinställningar mm. Allt fanns i instruktionsboken.
Läste sedan i manualen o såg att man får se inställda värden i ON mode. Samt kan ändra alla inställningar i OFF mode.


När det gäller gallerstorlek så saknas det en rad jämfört med luxlaman. (de står bredvid varandra just nu) Så säg att det skiljer 5-6cm x 150cm om man tar hänsyn till kortsidan.

Det var inte displayen utan instruktionsboken som sa 30-

När det är låga temperaturer så är det som du säger inte lönt att värma. Det jag menar är att när man kör tidsinställning på värmaren så kan det vara +7 grader o sedan 30-45 minuter senare +13 grader utomhus vid början o slutet av säsongen vid morgonstart. Det är denna denna tid jag vill kunna använda till värmning utan att den krånglar eller går in i guru meditation om den går ned till +5 istället för +7 under första halvtimmen eller liknande.
 
Jättebra att du sa detta om överdraget. O0 Tänkte inte som du gjorde.
Om jag använder överdraget som dammskydd efter jag satt in den i garaget som jag brukar göra så kan det funka. Jag har ju träsågar o slipar så efter någon vecka borde man kunna ta på skyddet o sedan köra på träarbetesmaskinerna. Eller bara plugga in o utlopp med de vita skydden jag fick ta bort. Är dock orolig att få algtillväxt om jag pluggar helt.

Tackar för din feedback.

ps. idag kör jag hela natten med värmaren på för att få ett refernsvärde om det är värt att köra på natten eller bara dagen.
På luxlaman så var det ingen förstjänst att köra på natten.

edit: anslutningarna från luxlaman passade till aquaheat så inga nya limkopplingar eller annat behövdes. Var som plug & play förutom elen.
« Senast ändrad: juni 29, 2017, 23:20:13:13 av elvings »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #17 skrivet: juni 30, 2017, 00:41:05:05 »
Är det kanske intervallen på 30 (minuter) på avfrostningstider som du förväxlar med -30 grader utetemperatur?
Den maskinen går som ankskit vid -30 så något stämmer inte,  kan vara en Google translate någonstans på vägen från Kina och hit som spelar ett spratt O0

Det kanske är dubbla rader ( en rad innanför) då det borde vara större växlaryta på denna jämfört med den klenare Luxlaman, risken annars är att det är en kraftig kompressor på för liten växlaryta och den då inte är så effektiv och det är mycket "eleffekt" via kompressorn som driver upp den angivna effekten. Svårt att förklara på ett enkelt sätt så någon annan kanske kan förklara bättre!!

Svårt för dom flesta poolägare att kolla själv om angiven effekt och effektivitet överensstämmer med verkliga värden och det gäller då självklart alla märken och modeller.
Bäst vore om det var en standard i landet att oberoende labb som tex Statens Provningsanstalt testade dom märken och modeller som ska säljas.
Kostar en hel del för företagen men skulle troligen få bort dom flesta lycksökarna som kränger skräpgrejer.
Det lär dock aldrig inträffa.

Brukar råda kunderna att på våren, hösten och när man vet att det ska vara kalla nätter att köra den via timer så den tex är avstängd mellan 21.00 till 09.00 då risken är att det blir ett nollsummespel att försöka köra full värme /cirkulation när det är kyligt ute.

Överdraget som dammskydd är bra på en "torr" maskin  O0

Utloggad DennisNilsson

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #18 skrivet: juni 30, 2017, 18:02:16:16 »
Kommer aldrig mer att handla via poolteam och det är pga deras egna "lösningar", har haft enbart problem efter deras lockpriser, hämtade också själv från lagret då underlaget till poolen inte kunde tidsbestämmas för leverans.(hade väntat tillräckligt då!)
Har dock haft en fungerande VP i 2 dagar, alltid något, 28-29grader efter att den jobbat upp tempen från 10 så...
Har numera EE3...
Hoppas att jag snart ska slippa mejl och telefonkö till dom, är inte där ännu. :'(

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag