VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?  (läst 7616 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elvings

dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« skrivet: juni 24, 2017, 19:27:13:13 »
Hej

Har sedan några år en Luxlama 12 HI som egentligen borde vara jättebra. Jag och en till köpte tillsammans 2 stycken och min har krånglat av och till sedan dess.
Den andra fungerar jättebra och tuffar på men inte min.

Lång historia kort: Aldrig i helvetikum under min levnadstid vill jag ha något med IC i Malmö att göra igen. Därför kan det inte bli någon luxlama igen.

Alltså dags att skaffa nytt. Min budget är runt 15000-18000.
Ett absolut krav är att det är en 3-fas anslutning.
Jag måste ligga på höga kw pga placering av pool.  Helst runt 10 kw vid 15grader ute.

Det jag hitills hittat är aquaheat 13 från polarpumpen. Hade gärna haft en kraftigare så tips mottages.

Jag värmer 12 timmar om dagen och börjar vid cirka 8 grader på förmiddagen.

någon som har en recension av aquaheat eller tips på annan modell?

Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #1 skrivet: juni 24, 2017, 20:05:45:45 »
Intressant med din erfarenhet av Poolteam. Det bekräftar ju det genuina intryck som vi redan fått efter alla reklaminlägg här från ägaren. Då du inte skriver detta i utpressningssyfte samt är en gammal medlem med hög trovärdighet så hoppas jag att ditt inlägg får ligga kvar här. Brilix går då också bort som alternativ.

De flesta av oss har ju bara erfarenhet av en enda VP så då är det svårt att ge någon trovärdig rekommendation. Trefas begränsar urvalet liksom budgeten. Vår G&J 9,2kW kvalar inte alls in men det finns ju andra modeller som ibland säljs med rabatt. Prutmånen är ofta stor på många fabrikat.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad elvings

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #2 skrivet: juni 24, 2017, 20:22:08:08 »
Förstår att min budget är lite tight.  Några tusenlappar kan jag sträcka mig.  Om det finns en mycket bättre än aquaheat 13 för kanske 20000 kan det vara intressant.

En likvärdig pump i effekt på samma grader men som är 5000 dyrare drar jag mig nog för att köpa.

Jag är dålig på att pruta. Hur gör man?
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad TommyC

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #3 skrivet: juni 24, 2017, 20:46:03:03 »
Leta efter bästa pris på nätet, fråga om butiken kan matcha. Prata med ägare till mindre butiker, annars är det lönlöst. Inte alltid man kommer ner till lägsta pris men man kan få andra fördelar som bra pris på ”hela paket” och bra hjälp i framtiden. Köpa utomlands från välrenomerade aktörer kan fungera bra men jobbigt vid problem. Jag har aldrig varit med om att lokala butiken inte har prutat när de har fått alternativen presenterade.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #4 skrivet: juni 24, 2017, 21:24:53:53 »
Nätpumpen du kikat på ger Ca 8kW vid +15 ute så den lär väl då gå bort om du behöver 10kW vid +15 ute!
Har du haft trassel innan så är väl det bästa att handla lokalt,  blir väl kanske lite dyrare men har man haft strul en gång så vill man nog helst slippa trassel med eventuella frakter vid nätköp.

IC / Poolteam har ingen ensamrätt på Brilix så har du en handlare som säljer dessa och inte går via din tidigare leverantör så kan det vara ett alternativ,  kommer dock inte ihåg vad deras kraftiga modeller heter som ger straxt över 10kW vid +15 ute.

3-fas modellerna är inte lika konkurrensutsatta så din maxbudget på 20000:- riskerar att gå i taket.
Gullberg, pahlen,  zodiak och större drakar har nog inget runt 20 men det kanske finns några kampanjer.

Har du en återförsäljare av Hydro Pro i dina trakter kanske dom har ett alternativ som klarar din budgett.

Utloggad elvings

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #5 skrivet: juni 24, 2017, 22:09:07:07 »
Jo det är svårt med denna budget.

Att jag kanske inte kommer till 10kw vid 15 grader har jag nog räknat med att jag ej kommer hitta i min budget. Aquaheat ligger väl närmast med 3-fasen.
Anledningen till att jag nämner kw vid 15grader är att det är lite lättare att jämföra. Vad det egentligen handlar om är att kunna utnyttja säsongen så länge som möjligt.

Desto mer den klarar desto längre säsong. Dvs att 8kw räcker för mitten av juni till början av september.  (ungefär)
Vill gärna komma så långt mot oktober som möjligt. Stängde 5 oktober förra året. (onormalt länge i och för sig)

Har en 5kw brilix stående som jag använde för många år sedan. Tyvärr så kunde inte säsongen börja förrän vid slutet av juni och den dog i mitten/slutet av augusti. Samtidigt så räckte 5kw inte så bra när det var kyliga sommardagar flera dagar i sträck.

Tyckte brilix fungerade bra i övrigt men det är svårt att få 3-fas till en hyfsad penning.

Mina problem är väl att jag behöver 3-fas pga snedbelastningar i elsystemet som får rättas till vid en kommande renovering samt att det hela tiden är blåsigt så att det är konstant avkylning. Tyvärr kan jag ej bygga in poolen.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #6 skrivet: juni 24, 2017, 22:24:35:35 »
Under poolsäsongen har du väl inget värmebehov i huset så det måste vara väldigt galet kopplat om en 1-fas maskin som kanske drar 12A borde inte vara något problem slutet på maj till slutet på september.

Har du 17 kubik att värma eller ser jag fel?
Du måste ha riktigt dåligt pooltäcke om du behöver så mycket effekt, vore smartare att lägga några tusenlappar på det och kanske då välja en 1-fas maskin som klarar sig på 7-8A och ger straxt över 6kW?
Blir betydligt billigare i längden.

Men jag känner igen dig då vi levererat 19kW maskiner till kunder med din volym och till och med mindre för att dom ville ha en lång säsong, 17 kubik är väl knappt en pool man kan simma runt så mycket i  om man är 2 eller fler så nästan läge att skaffa ett stort spa istället ;-)

Utloggad elvings

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #7 skrivet: juni 24, 2017, 23:02:37:37 »
Jodå, du har rätt.
Det är jättekonstigt kopplat i huset.
2 luftluftpumpar som avfuktar. torktumlare, diskmaskin, spis, spabad, micro, varmvattensberedare, kraftiga stationära datorer för 2 tonåringar och mig, poolvärmepump med sandfilter mm mm.

Vi är är rätt vana att bara ha två vitvaror igång samtidigt annars flyger propparna.


Har försökt kartlägga strömfördelningen men är inte färdig än. Lyckades få spabadet på de två minst belastade faserna men vi får ändå inte bubbla samtidig som två vitvaror är igång. Bubbel plus värmare i spat plus två vitvaror är kört.

All el måste nog dras om i framtiden.


Tyvärr är det nog inte täcket på poolen som läcker mest värme utan att det hela tiden blåser runt poolen sidor. Jämfört vi med andra som har exakt samma lösning och produkter så har vi insett att det är sidorna. 
Blir som när man försöker koka en stor kittel med vatten utomhus för att skålla fjäderfän. Helt jävla omöjligt vid minsta vind men drar man en handduk runt kitteln så kokar det. (inte samma temperaturer som pool men samma princip)

Hade gärna tagit en 1fasare men det funkar inte innan all el är omdragen och det finns andra projekt i huset som går före omfördelning av el. En varm pool med en kall öl och sittandes i en flytring gör att många vardagsbekymmer försvinner.

en 3fas värmare kan jag ju alltid använda men en 1fas kan jag bara använda i framtiden. 

lite tråkigt att det finns så få 3fasare på marknaden.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Poolvärme

  • Gäst
Poolvärme
SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #8 skrivet: juni 24, 2017, 23:54:53:53 »
Ja du verkar behöva en elektriker först och främst :-)

Dom flesta länder har betydligt högre säkringar än vad vi i Svedala kör med och därmed görs det inte så mycket 3-fas maskiner då den marknaden är relativt begränsad för modeller på runt 13-15kW

Kanske vore läge att linda lite isolering runt poolen,  typ liggunderlagsmaterial finns nog i rätt höjd  och är formbart och ser inte så fult ut om det är ett krav!!

Med tanke på ditt tidigare strul så skulle jag ändå råda dig till att hitta en någorlunda lokal återförsäljare för att slippa strulet att skicka värmepumpen kors och tvärs över landet vid eventuella garantiåtgärder och med risk för att dessa kan kosta en del för kunden.
Är den enda någorlunda lokala handlaren återförsäljare åt tidigare nämnda Malmö företag så kanske du får överväga att köpa via näthandlare.

Utloggad Erica

SV: dags för ny poolvärmare. Aquaheat?
« Svar #9 skrivet: juni 25, 2017, 15:36:07:07 »
Ja men oberoende av om din el är konstigt kopplad så skall det ju inte öka totala effekten som tas ut. Vad har du för abonnemang ? Är det ett 3x16 A som man har på en del håll, ofta till sommarstugor m.m. så förstår jag problemet. Att ha spa och pool är inte inräknad i normalbelastning då. Har du t.ex. 3x25 A borde det fungera. Dålig elstandard i huset kan ju vålla en del olika problem, men knappast överbelastning, annat än möjligen på en enstaka fas om man lagt för mycket last på just den fasen. Men i så fall borde det ju finnas kapacitet på de två andra faserna. Det går ju också att koppla in en effektvakt så att vissa objekt kopplas bort när topplast råder (t.ex. varmvattenberedare).

Givetvis är en lösning att öka elabonnemanget men det kostar en rejäl slant i de flesta fall, plus höjd månadsavgift om det gäller säkringsabonnemang som är det vanligaste. Men om du konstant har överbelastningsproblem tyder ju det på att ditt hus egentligen borde ha ett större abonnemang. En framtida omläggning av elen i huset kommer ju inte att sänka din totalt uttagna effekt om inte du gör dig av med några av förbrukarna förstås.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan