CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Swebad diamant v2 pumpar?  (läst 10273 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Johangfx

Swebad diamant v2 pumpar?
« skrivet: september 04, 2016, 16:45:19:19 »
Har köpt ett swebad diamant 2 och cirkulationspumpen går inte hela tiden. Har ingen koll på vilka inställningar det finns och vad man skall göra. Har ställt in klockan på spa och 37 grader. Jet fungerar som det skall när man trycker på knappen. Men efter det är klart och man stänger av Jet eller tiden går ut och de stänger av sig själva så går cirkulationspumpen i typ en minut. Skall den inte gå hela tiden? Om det inte är någon cirkulation hur skall vattnet filtreras? Det kanske startar någon gång under dagen eller natten men kan ju inte sitta och vakta och kolla om den startar eller inte.

Poolgiganten

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #1 skrivet: september 04, 2016, 22:06:11:11 »
Värmaren på ditt bad (och på alla andra) är av typen genomströmningsvärmare. Detta betyder att den bara värmer när vattnet strömmar igenom. Med andra ord: om pumpen aldrig går så kommer temperaturen att sjunka.

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #2 skrivet: september 04, 2016, 22:11:22:22 »
Tillägg: Det vanligaste är att man ställer in filtercykler på panelen. Ett exempel är 2x2 timmar, med denna inställning kommer pumpen starta två gånger per dygn och gå i 2 timmar per gång.

Själv kör jag 2x3 timmar, men man får prova sig fram lite. I början körde jag 2x6 timmar. Dvs filtrering totalt 12 timmar per dygn.

Om du ställer in 2x2 timmar kommer säkerligen pumpen starta ytterligare någon gång per dygn när mer värme behövs, vid dessa tillfällen filtreras så klart också vattnet.

Utloggad Johangfx

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #3 skrivet: september 05, 2016, 06:33:12:12 »
Okej. Då skall jag kolla upp det. Då är det nog som det skall. Tänkte bara det var konstigt när det är en cirkulationspump så borde den gå hela tiden.  Men skall lista ut hur man ställer in 2x3 på det. Tack för tipset

Utloggad enbohm

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 63
  • Total likes: 14
  • Kön: Man
  • Folkpool Gardenpool 3.9 - Swebad Diamant V2
    • Visa profil
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #4 skrivet: september 06, 2016, 19:01:32:32 »
Jag har mitt Diamant inställt på 4x2 timmar filtering och det funkar bra. Manual för hur du ställer in cirkulation finns på http://www.swebad.se/wp-content/uploads/2013/06/Swebad_Diamant_Handbok.pdf samt på http://www.swebad.se/wp-content/uploads/2013/06/Gecko-panel-k300-Sv_.pdf

Utloggad Watch

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #5 skrivet: september 06, 2016, 22:09:28:28 »
Okej. Då skall jag kolla upp det. Då är det nog som det skall. Tänkte bara det var konstigt när det är en cirkulationspump så borde den gå hela tiden.  Men skall lista ut hur man ställer in 2x3 på det. Tack för tipset
Min cirkulationspump går dygnet runt  och skall så göra. Man kan undra varför det finns olika riktlinjer om cirkulationstiden hos fabrikanterna. Frågan är behövs det eller behövs det inte. Blir det bättre rening eller drar det bara mer energi ?

Utloggad Johangfx

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #6 skrivet: september 16, 2016, 09:09:33:33 »
Ok. Skall prova.
Jag har mitt Diamant inställt på 4x2 timmar filtering och det funkar bra. Manual för hur du ställer in cirkulation finns på http://www.swebad.se/wp-content/uploads/2013/06/Swebad_Diamant_Handbok.pdf samt på http://www.swebad.se/wp-content/uploads/2013/06/Gecko-panel-k300-Sv_.pdf

Utloggad nicklasry

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 11
  • Kön: Man
  • I spa branschen...
    • Visa profil
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #7 skrivet: september 22, 2016, 21:04:29:29 »
Fråga den du köpt det av...
Kallas support...
Folkpool 5 x 10 m, inv. hörn trappa...
Sundance Spa - Cameo, stereo...

Hayvard - värmepump 11 kw.
Lampor - 3 led. folkpool.
Rening - Tri-18 Pro, salt kolrinator.
Sol ducsh, Sound Cast bärbar stereo,

Smaug

  • Gäst
Smaug
SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #8 skrivet: september 23, 2016, 17:02:27:27 »
Min cirkulationspump går dygnet runt  och skall så göra. Man kan undra varför det finns olika riktlinjer om cirkulationstiden hos fabrikanterna. Frågan är behövs det eller behövs det inte. Blir det bättre rening eller drar det bara mer energi ?

Bättre rening blir det och mer energi drar det. Jag tror att det bästa är att prova sig fram själv. Vissa tillverkare trycker hårt på att badet ska vara energisnålt och rekommenderar därför lägre frekvens på reningen, medans en annan tillverkare kan resonera annorlunda.

Om du vill räkna på hur många gånger per dygn vattnet omsätts (hela badets volym har passerat filtret) så är det ju lätt att kolla hur många minutliter din pump ger.

Utloggad Watch

SV: Swebad diamant v2 pumpar?
« Svar #9 skrivet: september 23, 2016, 19:04:35:35 »
Bättre rening blir det och mer energi drar det. Jag tror att det bästa är att prova sig fram själv. Vissa tillverkare trycker hårt på att badet ska vara energisnålt och rekommenderar därför lägre frekvens på reningen, medans en annan tillverkare kan resonera annorlunda.

Om du vill räkna på hur många gånger per dygn vattnet omsätts (hela badets volym har passerat filtret) så är det ju lätt att kolla hur många minutliter din pump ger.
Ja det bör ju bli bättre rening. Enligt manualen så omsätter mitt spa vattnet 100 ggr/dygn. Vattenmängden brutto är 1910 l men jag har ca 1700 l i det.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag