CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Färg på liner  (läst 12833 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Slarren

Färg på liner
« skrivet: mars 06, 2015, 13:50:28:28 »
Tjenare alla gooa baddare!!
Jag skulle vilja ha ungefär denna färg på min pool tror jag. Vilken färg är det? Min gissning är turkos, vad tror ni? Och vilken färg tycker ni är mest najs och varför?

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Färg på liner
« Svar #1 skrivet: mars 06, 2015, 15:11:53:53 »
Det där ser väl nästan ut som en turkos marmorerad liner?
Vi har turkos enfärgad och det är lätt att se skräp och rengöra en sådan liner, men samtidigt så syns ju skräp mindre i en marmorerad pool...
Vet inte vad som är att föredra <hmm>, enfärgad turkos brukar vara billigast så det är den vanligaste linern.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Slarren

SV: Färg på liner
« Svar #2 skrivet: mars 06, 2015, 16:21:04:04 »
Det där ser väl nästan ut som en turkos marmorerad liner?
Vi har turkos enfärgad och det är lätt att se skräp och rengöra en sådan liner, men samtidigt så syns ju skräp mindre i en marmorerad pool...
Vet inte vad som är att föredra <hmm>, enfärgad turkos brukar vara billigast så det är den vanligaste linern.

Ja, men det är alltså själva den färgen/skimret i vattnet som jag tycker ser så gött ut. Men då lär det vara turkos jag ska ha då alltså. Så svårt att veta vilken färg som ser ut hur när det kommer vatten på ;).

Utloggad Erica

SV: Färg på liner
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2015, 22:25:14:14 »
Det man alltid har hört om färgen på pooler är väl att det varierar med djupet. En grundare pool bör ha typ turkos färg, medan en djup pool får ungefär den färgen ändå och därför kan ha vita väggar. Detta har jag hört för målade eller kaklade väggar, antar att det måste gälla för liners också.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Färg på liner
« Svar #4 skrivet: mars 07, 2015, 08:27:29:29 »
Kolla min byggtråd, sidorna 9 och 10, så ser du hur färgen på vattnet blir i en pool som är 1,55 djup med ensfärgad vit liner. När jag blev tipsat om denna färgen tyckte jag det låt hur tråkigt som helst, men jag bestämde mig för att pröva, och tycker själv resultat blev bra. Vist er det så att man ser skit hur lett som helst, men det er bara att slippa lös poolroboten en timme eller två, så löser det seg.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erica

SV: Färg på liner
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2015, 15:38:31:31 »
Kolla min byggtråd, sidorna 9 och 10, så ser du hur färgen på vattnet blir i en pool som är 1,55 djup med ensfärgad vit liner. När jag blev tipsat om denna färgen tyckte jag det låt hur tråkigt som helst, men jag bestämde mig för att pröva, och tycker själv resultat blev bra. Vist er det så att man ser skit hur lett som helst, men det er bara att slippa lös poolroboten en timme eller två, så löser det seg.

Jo den färgen ser ju helt bra ut, trots att 1.55 m inte är speciellt djupt. Har man ännu djupare blir effekten ännu mer slående. När vi bodde i USA hade vi en pool med en djupdel, djup ca 2.5 m, och där kunde man ju se en klar färgskillnad mellan djupdelen och den något grundare delen. Det var en "gunite" pool (sprutbetong) och de är oftast om än inte kritvita så i vart fall en väldigt ljus färg. Visst syns skräp mera på en ljus botten, men då är det ju också lättare att se det och bottensuga just där (om man nu inte har en robot förstås). Vi hade dock en underlig robot ("Kreapy Krauly") som såg ut som någon slags bläckfisk och kröp runt i poolen, dock kunde den fastna i poolstegen någon gång. Den drevs av cirkulationsvattnet och anslöts med slang. Det finns säkert bättre robotar nu för tiden. Jag såg på nätet att märket säljs fortfarande, men den ser ganska annorlunda ut nu jämfört med den vi hade. Sedan hände det att någon gång blåste det palmblad ned i poolen. Sådana klarar ingen robot utan att fastna.

Utloggad Slarren

SV: Färg på liner
« Svar #6 skrivet: mars 18, 2015, 14:40:48:48 »
Ja vit ser ju riktigt nice ut! Men jag har egen brunn så för mig hade det säkert blivit brunt då istället hehe... Tror det får bli en ljus turkos för mig.

Utloggad TommyC

SV: Färg på liner
« Svar #7 skrivet: mars 18, 2015, 18:14:35:35 »
Det bruna i vatten från egen brunn brukar vara humus och/eller järn. Klor och sandfiltret kommer att ta hand om det så just det argumentet håller inte. Turkos blir säkert bra men det blir vit också. Ursäkta om jag stör beslutsprocessen.  ;D
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad je

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Lerum
  • Antal inlägg: 377
  • Total likes: 38
  • Kön: Man
  • Äntligen, efter två års byggande kan man bada!
    • Visa profil
SV: Färg på liner
« Svar #8 skrivet: mars 20, 2015, 09:09:24:24 »
Hej igen, du ska självklart välja den färgen du tror mest på själv, men jag tror inte det spelar större roll vilken färg du tar om du är redd för ditt "bruna" vatten. Om inte filtret och kloret fixar detta så kommer det se brunt ut oavsett om du har vit, blå eller turkos. Har ingen erfarenhet med brunnsvatten, men det finns det jo en del andra som har här på forumet, och så som jag har uppfattat det så klarnar också det efter ett tag. Kolla bara på hur snabbt mitt vatten gick från grönt till blått när jag chockklorade vid uppstart.
Egenkomponerat Leca/betong pool, 9,2 X 4,5, trappa/soffa i ena kortändan, brutit hörn i andra. Rostfria ingjutningsdetaljer från Pahlen, platssvetsad Alkorplan liner, Speck Eco Touch, 150kg sandfilter, Blue Lagoon 75W UV-C, 12kw Luxlama VP, Rolltop. Två 300W lampor i ena långsidan, två 50W Spa lampor i trappan. Två breddavlopp, fyra inlopp. Nitro Wall Scrubber poolrobot.
Min byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=8433.0

Utloggad Erica

SV: Färg på liner
« Svar #9 skrivet: mars 20, 2015, 21:52:24:24 »
Brunt vatten p.g.a. järn klarnar inom några dagar. Det kan bli väldigt brunt (brun-grönt) när kloret tillsatts till det nyfyllda vattnet, men trots allt klarnar det. Brunt vatten p.g.a. humus klarnar också, eftersom kloret oxiderar bort hunusämnena. Är det humus brukar det bli lite gul-brunt.

Summan av det hela: vad du än har för vatten så skall vattnet efter lämplig behandling bli färglöst i sig självt. Alltså påverkar vattnets utrpng inte valet av färg på linern.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag