CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?  (läst 19303 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Michel

  • Gäst
Michel
Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?
« skrivet: mars 03, 2015, 20:46:33:33 »
Vi kollar just nu på Jacuzzi J-375 & Jacuzzi J-385...
Vi har också kollat på Westerbergs & Viskan Ekerö. Har inte sett något Jacuzzi "live", men vi kan få ett bra pris (25-30% rabatt) vilket gör att det hamnar i prisklassen 110-120 000. Westerbergs Luxury & Deluxe gick bort direkt när vi provsatt det, då man bokstavligen sitter på varandra med armar & ben! Det som får mig tveksam till Viskan var att de såg så slarvigt monterade ut. Var massa silikon kladdat överallt i karen. Släppte om man drog fingret på... För oss är det väldigt viktigt att massagen är riktigt bra. Vad ska man satsa på? Vore oerhört tacksam för svar!!! Samma storlek och priset 120 000 är vår ABSOLUTA smärtgräns!  :-X :-X

Poolgiganten

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?
« Svar #1 skrivet: mars 03, 2015, 21:26:52:52 »
Om man ser på hur Branschen klassar tillverkarna så ligger Westerbergs Spabad som tillverkas av Wellis i Unger i mellanklassen , det samma gäller för Viskan baden utifrån vad jag sett hur det ser ut och vilka materialval man gjort i dessa bad.

(Lågpris klassen = alla Kina bad )

Jacuzzi som även äger Sundance är klassade som en av en handfull tillverkare av Premium spabad, de håller en otroligt hög byggkvalitet och har en riktigt bra standard på all utrustning, samtidigt som de är riktigt energisnåla, men  med en väl utvecklad massagefunktion, dock brukar prislappen vara rätt hög på dessa. Men har du kontakter så du kan köpa detta till ett bättre pris så skulle jag lätt välja Jacuzzi badet framför de andra.

Viskan kommer säkert att bli bättre med åren, när de får erfarenhet av vad som funkar eller inte. Men de har ju bara funnits i nåt år än så länge.

Jacuzzi däremot uppfann ju spabadet, 1956 så uppfann dom massage pumpen och redan 1968 så gjorde dom sitt första spabad som funkar som de flesta gör idag, så dom har haft tid på sig att förfina sin produkt.

Men jag tycker ändå att du ska försöka provsitta i ett innan du köper för att känna att det passar era kroppar.

Lycka till med shoppingen !
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Michel

  • Gäst
Michel
SV: Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?
« Svar #2 skrivet: mars 03, 2015, 21:38:50:50 »
Ok! Tack för ett bra svar! Tyvärr så blir det svårt att provsitta dessa då de är paketerade.  :'( :'( Det som vi oroar oss mest med Jacuzzi är att det verkar lite osäkert vilka som blir ny generalagent i Sverige. Om man skulle behöva utnyttja garantier etc... Fast ett märke som Jacuzzi borde ju ta ansvar för sådant och hitta någon i så fall...?

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?
« Svar #3 skrivet: mars 03, 2015, 21:47:46:46 »
Precis, det brukar alltid funka med de stora tillverkarna som är mån om att deras varumärke har fortsatt god renommé .

Då löser sig det mesta då det är dom som står för garantin mot dig, och inte Importören om det skulle hända denne något.
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Utloggad Michel

SV: Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?
« Svar #4 skrivet: mars 03, 2015, 22:47:37:37 »
Några andra märken som man borde överväga?
Såg förresten på Viskans videos när de monterar ihop badet att det är trästomme...
Är detta av betydelse?

Utloggad Telekiter

Några andra märken som man borde överväga?
Såg förresten på Viskans videos när de monterar ihop badet att det är trästomme...
Är detta av betydelse?

Knappast, vi har ju byggt hus av trä som hållit i hundratals år.

/Urban.

Utloggad spareparator

Hej, ny här på forumet men jobbar som spabadstekniker och även sålt spabad tidigare. Jag är till viss del subjektiv i denna frågan då jag köper vissa reservdelar direkt från Viskan, men vill påpeka att jag inte arbetar för Viskan utan står på helt egna ben och sköter service på alla spabadsmärken, inklusive Jacuzzi .Läser på forumet imellanåt för att även jag behöver få reda på lite tips och trix. Dock tycker jag att Viskan fått lite oförtjänt kritik i ett par trådar på detta forumet. Dels så har de funnits på marknaden ett tag nu och uppenbarligen lyckats väldigt bra. Men, du bör definitivt vänta i någon veckan innan du bestämmer dig för Jacuzzi eller Viskan. Viskan tillverkar numera egna skal där akrylen är 50% tjockare än hos Jacuzzi och övriga tillverkare. De använder PUR som förstärkning vilket i stort sätt eliminerar risken för delaminering eller bubblor i plasten (jag som är ute hos många kunder ser alltför ofta att det uppstår delaminering, även kallat böldpest, något som många inte vill kännas vid). De har bytt till EMG pumpar från Italien och helt nya jets, en mycket bättre ozon/UV-C rening än Jacuzzis Clear Ray (som endast är på 5 watt och klarar att desinficera max 1/3 av vattnet/minut jmf med andra UV-C lampor på marknaden avsedda för spabad. Som sagt tekniker och pryl nörd och clear ray kan alla service tekniker köpa direkt av leverantören så länge det rör sig om reparationer). Jacuzzi lever mer på att ha marknadens starkaste varumärke snarare än dess kvalitet – även om det också är ett bra bad. Viskan kanske har varit ett bad i mellanklassen men är det def inte det längre utan att jag skulle snarare jämställa det med dom bästa märkena på marknaden.Utan att nämna specifika märken så skall ni veta att det är väldigt många välrenommerade märken som använder kina material i sina bad.

Men, bortser vi från Viskan så skulle jag nog välja ett Sundance istället. De tillverkas på samma fabrik i Mexiko och med i princip samma delar, men ligger lägre i pris samt att dom har en stabil återförsäljare i Sverige som har funnits länge.

PS. Tänkvärt - varken Sundance/Jacuzzi/Dimension 1 eller för den delen Hot spring, som är klart störst, får i USA skriva att de är tillverkade i USA, då det inte är det – vilket importörerna gärna vill skylta med här i Sverige att det är.

Jag registrar mig, så om det är någon som undrar vem jag är så finns min mailadress i forumet.

Utloggad Michel

SV: Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?
« Svar #7 skrivet: mars 04, 2015, 08:01:47:47 »
Hej!
Tack för utförligt svar!
Speciellt min sambo som har blivit lite "Viskan-frälst" gillar det. Det kommer ju som sagt nya Viskan nu som kan vara intressant, men man får väl vänta på introduktions-, kampanj eller mässprisför att det ska kännas prisvärt med höjningen. Det jag vet förändras är att kladdet försvinner (silikon) och ersätts med någon ny "unik" lösning. Har du själv badat i Viskan och Jacuzzi? Tycker att Jacuzzis massage verkar mer genomarbetad då det är olika jets beroende var på kroppen de ska arbeta. Viskan verkar bara ha stora eller små. Jag och min sambo är lite över medellängd 1,85 och 1,75. Och då har vissa menat att Jacuzzis bad inte passar lika bra som Viskan. På bredden är det säkert inga problem på Jacuzzi då det är anpassat för amerikaner!  ;D

Utloggad spareparator

Hej,

Viskan har 3 olika storlekar på Jets med olika funktionalitet.
Har inte koll på var du bor, men även om det är en bit så har du ju trots allt möjlighet att göra ett fabriksbesök.
Japp badat i båda tillverkarnas bad, svårt att säga. Men jag tycker placeringen på Viskans jets är bättre. Jag är 1,85 lång och trivs bra i ett Viskan.

Utloggad janlun71

  • Kan en del om pool & spa
  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 337
  • Total likes: 96
  • Kön: Man
  • Spabad & Pool ska man ha !
    • Visa profil
SV: Erfarenheter av Jacuzzi utespa? Bättre än Viskan? Andra förslag?
« Svar #9 skrivet: mars 04, 2015, 20:45:09:09 »
Några andra märken som man borde överväga?
Såg förresten på Viskans videos när de monterar ihop badet att det är trästomme...
Är detta av betydelse?

Om du nu ska göra jobbet ordentligt så kan du ju titta på de bad som i branschen räknas som Premium fabrikat och jämföra för att bilda dig en uppfattning.

Tillverkare som Hydropool, Sundance, Dimension 1, Coast Spas, Artesian och Hotspring/ Caldera är väl de som anses ha högsta "rang". Alla dessa har bad i den prisklass som du har som budget, så du har ganska mycket att välja på.

Det kan dock skilja rätt mycket på hur dom bygger sina bad, men jag tror i alla fall att de flesta i denna Premium klass har Träram i sina bad därför att det är hållbarast. Oftast tryck impregnerad Ceder i AAA klass ( Håller i 45 år) .

Stora skillnader i hur effektiv massage du får, oftast mycket bra Energi egenskaper då dessa alltid uppfyller de hårda CEC kraven. ( Californien ställer de absolut högsta kraven på låg energi förbrukning i spabad i Världen ) Skiljer också ganska mycket mellan dessa hur man sitter, bekvämlighet är ju en rätt individuell "känsla" samt att det är stora skillnader på hur de sköter filtrering och reningen i baden.

Men det är ganska intressant att göra denna marknads analys och man lär sig mycket på vägen. 

Vilket kan göra att du köper RÄTT spa just för dig.

Lycka till !!
Har en glasfiberpool från Fiberpool 7,8 x 3,4 m, uppvärmd med Shott 9kw Poolvärmepump, Sandfilter numer med glasfiltermedia, UV lampa Blue Lagoon.

Spabad Coast Spas Cascade II

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag