CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Klor eller Brom  (läst 25916 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
Klor eller Brom
« skrivet: oktober 11, 2006, 22:50:07:07 »
Hej

Vi har ett utomhus spa som vi använt i ett år nu och jag startade med att klorera vattnet. Under det första halvåret så bytte jag vatten 3 gånger vilket jag tycker är lite för mycket. Sedan jag bytte till brom så har jag bara bytt vatten en gång. Vi använder spabadet minst en gång i veckan. Vad är er erfarenhet av klor och brom.

Ps Brom luktar mindre också vilket är en fördel tycker jag.

//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Poolgiganten

Utloggad spagubben

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Total likes: 0
  • Jobbar med spabad och pooler.
    • Visa profil
SV: Klor eller Brom
« Svar #1 skrivet: oktober 13, 2006, 16:38:43:43 »
Hej Mats
Ett problem med att använda brom istället för klor är att brom ej är verksamt mot legionellabakterien (Legionella pneumophila).
Vid rätt hantering av klor, så fungerar detta utmärkt.

Mikael

Utloggad Jan Svensson

SV: Klor eller Brom
« Svar #2 skrivet: oktober 13, 2006, 23:31:38:38 »
Nja håller inte helt med om föregående talare! Har hört från flera källor att brom funkar tom bättre än klor pga att även det "bundna" bromet är aktivt och fortfarande versamt vilket inte bundet klor är! Dock har jag märkt en nackdel med att använda brom och det är att det kan skumma och bli en hinna i vatten linjen!

Har personligen gått över till "aktivt syre" / "vecko syre". Funkar utmärk och i stället för klor/brom lukt, luktar det en fräsch doft som påminner om citrus!

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Klor eller Brom
« Svar #3 skrivet: november 18, 2006, 15:50:18:18 »
Hej Jan

Det där lät intressant. Aktivt syre hur funkar det och var kan man köpa det. Har du någon länk med information så man kan läsa på lite.

MVH//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad Bidda

  • Vannmann med prosjekt sjukan ;-)
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Hønefoss, Norge
  • Antal inlägg: 1351
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Den som har flest prylar när en dør -VINNER!
    • Visa profil
    • Familiens hjemmeside
SV: Klor eller Brom
« Svar #4 skrivet: november 18, 2006, 23:24:28:28 »
.......Har personligen gått över till "aktivt syre" / "vecko syre". Funkar utmärk och i stället för klor/brom lukt, luktar det en fräsch doft som påminner om citrus!

Vil også vite mer om dette. O0

Utloggad daim

SV: Klor eller Brom
« Svar #5 skrivet: november 29, 2006, 15:51:49:49 »
Nja håller inte helt med om föregående talare! Har hört från flera källor att brom funkar tom bättre än klor pga att även det "bundna" bromet är aktivt och fortfarande versamt vilket inte bundet klor är! Dock har jag märkt en nackdel med att använda brom och det är att det kan skumma och bli en hinna i vatten linjen!

Har personligen gått över till "aktivt syre" / "vecko syre". Funkar utmärk och i stället för klor/brom lukt, luktar det en fräsch doft som påminner om citrus!

Vill oxå veta mer om denna produkt....

Utloggad Mats Tyresö

  • Poolaren på webben
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Tyresö/Sverige
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • En baddare på pool
    • Visa profil
    • Trollbacken.net
SV: Klor eller Brom
« Svar #6 skrivet: december 16, 2006, 22:39:36:36 »
Jan

kan du inte berätta mer om aktivt syre.

//Mats
Pool 8x4x1,5 med trappa, Jet Streamer,  Solfångare 6 paneler med automatik. IVT bergvärme och poolstyrning 75Kw värmeväxlare
http://www.trollbacken.net/Poolbygge/Poolbygge.htm

Utloggad ola

SV: Klor eller Brom
« Svar #7 skrivet: april 13, 2007, 12:03:14:14 »
Det finns flera tillverkare, t.ex. vanliga Nitor, som har descinficeringsprodukter med aktivt syre. T.ex. Nitors "veckosyre" och jag har även sett något som heter "Aquablanc"(?) på Rusta och "Soft pucks" någon annanstans.

Själva kör vi med brom i vårt bad och det har fungerat jättebra fast jag är litet sugen på att testa t.ex. aktivt syre eller något av de andra alternativen såsom "Baquacil". Vet inte riktigt varför jag vill testa något annat än brom - mer än att jag nog är en sådan som ska på och pilla på allt :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag