VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Blev en massa skum idag i SPA ?  (läst 17305 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad liamab

Blev en massa skum idag i SPA ?
« skrivet: oktober 19, 2014, 11:19:48:48 »
Har idag gjort rent mina filter i mitt spa bad. LA SPA
Samt fyllde i lite nytt vatten.
Var ganska mycket skit efter en vecka, i fredags badade vi 4-5 st i flera timmar... kan ju vara det.
Men efter mätt värden som var bra laddade jag upp flottören med 2 st nya 20 g puckar Tab twenty och körde igång pumparna till hela badet. ( har 24tim pump även)
Så bildas det mycket skum ?
Inte gjort det tidigare.

Poolgiganten

Utloggad elvings

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2014, 12:11:09:09 »
Jag får skum av två saker.

1. Skitigt vatten. betyder inte att man egentligen ser skiten.

2. lågt ph-värde.


I övrigt förstörde jag mina kuddar och lock i spat när jag hade flottör med klor-tabletter. Allt är nu vitaktigt/grådassigt och fult.
Klorerar nu mer efter varje bad (cirka 1 tesked per person och timme) eller minst en gång i veckan om ingen badat. kör en omgång bubblor och sedan lock på.
Gjort så i två år och ingen försämrad vattenkvalitet och samtidigt stoppat all blekning av kuddar och lock.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad liamab

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2014, 12:37:13:13 »
Jag får skum av två saker.

1. Skitigt vatten. betyder inte att man egentligen ser skiten.

2. lågt ph-värde.


I övrigt förstörde jag mina kuddar och lock i spat när jag hade flottör med klor-tabletter. Allt är nu vitaktigt/grådassigt och fult.
Klorerar nu mer efter varje bad (cirka 1 tesked per person och timme) eller minst en gång i veckan om ingen badat. kör en omgång bubblor och sedan lock på.
Gjort så i två år och ingen försämrad vattenkvalitet och samtidigt stoppat all blekning av kuddar och lock.

Vattnet är bara typ 1 mån gammalt

Ph ligger på ca 6,9-7,0

Varför förstör den locket och kuddar ?
Fick rek av återförsäljaren att använda dessa tab twenty tabletter med flottör var smidigast sa de..
Betalade inget för den eller klor tabletterna..
 

Utloggad elvings

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2014, 14:19:21:21 »
klor är frätande. Dvs det blir en frätande gas. denna gas bleker det som inte är skyddat. dvs själva karet klarar sig. Gummi/plast detaljerna som kuddar och lock är inte skyddade.

Om du har klor i hela tiden så att klorgasen inte kan fly upp i luften pga ett lock så kommer det att fräta på dina gummidetaljer.

För att förenkla: man använder klor/klorin att bleka vita kläder när de blivit dassiga just på grund av att det fräter.

Prova och ta ett glas vatten och lägg i lite av avskrap från dina klortabletter. spill sedan en droppe på din svarta t-shirt så blir det en fin rostbrun fläck på t-shirten. O0

Jag har själv fått en svart t-shirt förstörd när jag slängde i en klorpuck i skimmern till ungarnas pool. det skvätte upp någon droppe vid plasket och vips så var den t-shirten klassad som målar o arbets t-shirt. :(

Sedan om ditt spa är väldigt nytt så kan det förekomma extra skum då rören inte har blivit helt rena från produktionen än.  Detr kommer att ge med sig i så fall. O0
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad elvings

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #4 skrivet: oktober 19, 2014, 14:25:33:33 »
Här är en bild på undersidan av locket o en nackkudde efter att jag hade flotör med klor i sex månader.

Trot om ni vill.
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad liamab

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #5 skrivet: oktober 19, 2014, 15:44:47:47 »
Här är en bild på undersidan av locket o en nackkudde efter att jag hade flotör med klor i sex månader.

Trot om ni vill.

Jäklar kan det förstöra så dant .::: det vill man ju inte


Utloggad JoelKil

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Sthlm
  • Antal inlägg: 245
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar som poolmontör
    • Visa profil
SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #6 skrivet: oktober 19, 2014, 16:04:25:25 »
Någon som inte duschat av sig innan badet?
Hårprodukter, deos etc kan lämna oduschade badare och få vattnet att skumma sig.

Utloggad Erica

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #7 skrivet: oktober 19, 2014, 16:11:24:24 »
Klor är mycket riktigt starkt blekande, men materialen i ett spa eller en pool skall givetvis tåla klor, i vart fall inom de gränser som man normalt klorerar. Klor i normalt pool eller spavatten skall ju inte vara hyperaggressivt. Att det inte tål att en klorpuck ligger direkt an mot materialet är något annat. Men skadorna på bilden vet jag inte om jag riktigt vill tro på att det är lorets fel -ytorna har ju inte blivit blekta utan mörka, som t.ex. efter fettavlagringar. Eller har ytskiktet försvunnit så att vattnet står direkt mot ett underliggande material som kan vara svårare att få rent ?

pH-värdet låter lågt. Vid lågt pH blir också kloret mera aggressivt. Risk för ögonirritation brukar ofta vara första tecknet.

Utloggad elvings

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #8 skrivet: oktober 19, 2014, 17:56:23:23 »
Titta igen.  På locket är den mörka randen runt om i rätt färg.
Alltså har locket nästan blivit vitt   Dvs den del som skall vara ovanför vattenytan har förlorat färgen medan ytterdelen av locket som legat utanför kanten har behållit färgen.

När det gäller kudden så har överdelen blivit skyddad av locket o längst ned är den blöt.   Dvs den bruna färgen, som är lika på kuddar OCH drickhållaren, är från att ha haft köor i spat hela tiden.
« Senast ändrad: oktober 19, 2014, 18:06:10:10 av elvings »
Denform 61, Intex Ultra 17m3 + Aquaheat 13-3p 2017-06-29. luxlama 12HI förpassad till kyrkogården 2017-06-19.

Utloggad Erica

SV: Blev en massa skum idag i SPA ?
« Svar #9 skrivet: oktober 20, 2014, 22:54:12:12 »
Det måse ju räknas som ett klart underbetyg om man färgat med ämnen som inte tål klor, i en miljö som är avsedd att innehålla just klor. Sedan vlir det givetvis en fråga om dosering. Kloret skall ju bara vara i den mängd som krävs för att desinficera vattnet. Överdosering är ju inte fabrikantens ansvar. Men om det blir förstört vid normala klornivåer så måste det rimligtvis räknas som ett garantifall. Att ha klortabletter/puckar liggande direkt mot en yta är däremot knappast att anse som normal klordosering.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag