VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Resultat Lamotte ColorQ TesTabs Pro 7 - I vilken ordning ska vattnet behandlas?  (läst 1572 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad falmarkspeter

Jag är nybliven Spabad ägare och behöver hjälp med vattenkemin. Har ni hört den förr ;-)

Vi har kommunalt vatten
Baljan är ett California Cooperage mod 371, 1190 Liter

Jag har följande produkter från Delphin i mitt kemförråd:
+Spa Klor Tabs 20 g
+Spa  Klor
+Spa Shock granulat (aktivt syre)
+Spa pH Plus
+Spa Alkalinity Up
+Spa Hardness Up
+Spa Pipe Cleaner

I lördags var vi ganska många som badade och länge. Vattnet var rätt så grumligt på söndag morgon, så jag chockklorerade med Delphin Spa Klor, max dos 8 tsk, enl anvisning.

Idag så fick jag min nya testutrustning, Lamotte ColorQ TesTabs Pro 7.
Nu har jag analyserat vattnet (som fortfarande är grumligt) 1,5 dygn efter chockkloreringen.

Jag fick följande resultat:
1) Fritt klor (DPD1) FCL = 2x4,46=8,92 (Rekommenderat 2-4 för Spa) (Jag fick Hi först, spädde till hälften och räknade resultat x2).
2a) Total klor (DPD1+3) TCL = 2x5,17=10,34
2b) Bundet klor TCL-FCL = 10,34-8,92=1,42 (Rekommenderat 0-1)
3) pH=7,4 (Rekommenderat 7-7,4)
4) Alkalinitet ALK=27 (Rekommenderat 80-120)
5) Kalciumhårdhet CH=38 (Rekommenderat 175-250 för Spa)
6) CYA=41 (Rekommenderat 80-120) Enligt Lamotte är det endast intressant för Pool.

Frågor:
1) Borde inte det fria kloret ha sjunkit mer när det gått drygt 1,5 dygn efter chockkloreringen?

2) Jag har alltså ett antal felaktiga värden på vattnet.
Kan jag slänga i kem för att justera alla felaktiga värden samtidigt?
Eller ska man justera en parameter i taget? I så fall, i vilken ordning bör värdena justeras och hur länge ska man vänta efter  varje tillsats?

3) Är chockklorering (Spa  Klor) och chockbehandling (Spa Shock granulat (aktivt syre)) två olika ord för samma sak? Vad är effektivare efter en "partyhelg"?

Tack på förhand

/Peter
« Senast ändrad: september 08, 2014, 18:55:56:56 av falmarkspeter »

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag