Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan

Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 ... 10
1
Ovanmarkspooler / SV: Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Idag kl. 08:08:49 »
Mmm, för många behöver det inte vara en "riktig pool" för att det ska fungera bra, när barnen är små så bryr dom sig ju inte om vad de badar i, och många gånger är det ju bättre för barn som just börjar lära sig simma med en grundare pool, så jag kan bara hålla med om att pool-livet inte behöver innebära pool för flera hundra tusen kronor för att det ska vara givande, t.ex. för en barnfamilj.

Vi byggde vår pool för 22 år sedan, det kostade 93 000 kr, och har så att säga kostat oss 4428 kr/år sedan dess.
Tillkommer kostnader för värme och cirkulation på 4-5000 kr/år (Vi har ca 32 grader i vattnet).
Så det behöver inte vara så dyrt ändå, om man slår ut investeringen över tid.
Vi finansierade bygget utan lånade pengar då vi gjorde ett medvetet val att inte åka utomlands under 3 års tid, det skulle kostat nästan lika mycket.

Vi resonerade som så, att ha pool hemma väger minst lika tungt som att åka utomlands 1 gång/år.

Med tiden, sedan barnen blivit vuxna, så har det däremot blivit viktigare med en "riktig" pool, nu träffas vi och våra nära vänner, deras och våra barn, och barnbarn och umgås runt poolen - mer eller mindre varje vacker sommardag, och nu tycker i vart fall jag att det känns som en förutsättning för att det ska fungera att det är en riktig pool, och att man byggt upp något av ett aktivitetsområde runt poolen.
I vårt fall har vi under årens lopp adderat Utebiljard, SPA-bad, stor grill, el-dart, lite trädgårs-spel och annat som gör att många kan sysselsätta sig med lite omväxlande saker om man umgås runt poolen i flera timmar/dag.
Vi har t.o.m köpt en gammal husvagn och ställt upp på gården så att de som vill kan övernatta om vädret är fint flera dagar i rad.
Det blir som att umgås med vännerna på "utlands-semestern".  ;)
2
Ovanmarkspooler / Bestway Steel Pro Max 305 x 76 cm
« Senaste inlägg av kwhalp skrivet Idag kl. 00:06:15 »
Hej!

Är väldigt imponerad av alla stora och fina poolbyggen på detta forum, men känner att vi med temporära "plaskdammar" får för lite rampljus!  <dontkn>

Har haft en uppblåsbar "plaskdamm" Bestway Fastset 305 cm uppvärmd i två sommarsäsonger till mina två små söner (2- och 6 år gamla).
År 1 med 2.8kW elpatron (2021)
År 2 med Lyfco Splash 35 3.2kW poolvärmepump (2022)

Har dock tänkt uppgradera en del saker denna säsong och tänkte delge allt kring detta.

Lite inköp för 2023:

995kr 3.05m × 76 cm Bestway Steel Pro Max (4.5 m3)
1045kr isolerande träningsmatta Tectake (pussel m. 24st)
1030kr Wifi-"pool"-termometer m. loggning (Rapt Pill)
3199kr Skyddande "Pooltak" ("Exit" 300 cm)

Befintlig utrustning:
3789kr Lyfco Splash 35 3.2kW luftvärmepump.
1038kr UFO FX3 poolrobot
999kr Bestway Flowclear Skimmer
1299kr Bestway Flowclear 2.8 kW elpatronvärmare.
Ca. 1000kr slang, slangisolering, filter, poolkemi, termometrar, pH-testare, håv, m.m
749kr Bestway Fastset 305 cm som pensioneras.
______
15152kr totalt, eller ~5050kr/säsong, exkl. vatten och el.

Har 15.54 kWp solceller och 100% effekt- och energitäckning så elen är i princip gratis (förutom på nätterna).  >rulla<

Min förhoppning är dock att "pooltaket" ska ge bra med värme varma och soliga dagar, förutom att den skyddar 2-åringen mot drunkningsrisken.

Kommer även att köra en effektlogger på pumpar/värmepump i år, så att "elkostnaden" för andra  forumläsare, kan tas i beaktning.

Snön har dock precis rasat från taket/solcellerna och landat där poolen ska stå, så det är några månader bort, innan det går att realisera allt!  :-\

3
Uppvärmning / SV: Energieffektivisera
« Senaste inlägg av Erica skrivet Igår kl. 21:57:43 »
Det finns sprutbart skum av polyuretantyp, kan i vart fall i USA köpas genom bygghandeln. Det måste vara en typ som get slutna porer så att det inte absorberar vatten. Sedan är det ju ett problem att sådant skum är problematiskt arbetsmiljömässigt - man får vara mycket noga med andningsskydd, skyddskläder o.s.v. Det säljs, åtminstone där, skum avsett för just pooler. En äldre typ av sprutskum är karbamidskum, som användes som t.ex. väggisolering förr i tiden. Nackdelen med detta är bl.a. att skummet krymper med tiden, det utrymme som var fullsprutat kan ändå få lite glipor här och var med tiden. Det har dessutom mindre mekanisk hållfasthet är polyuretanskum, du smular lätt sönder karbamidskum mellan dina fingrar vilket du inte klarar med polyuretanskum. Å andra sidan så var karbamidskummet mindre giftigt att arbeta med. Men jag tvivlar på att det finns sådant att köpa idag.
4
Uppvärmning / SV: Energieffektivisera
« Senaste inlägg av Rickard skrivet Igår kl. 10:38:03 »
Man brukar prata om att allt vatten i poolen behöver omsättas 4-5 gånger/dygn, så du får kolla vilken kapacitet din pump har, och hur många m3 er pool rymmer för att se om det skulle kunna gå minska på drifttimmarna.
Poolvärmepumpen får ju bara gå när cirkpumpen går, så någon typ av förregling måste finnas där så att den inte startar när du itne har cirkulation.
Det brukar finnas en flödesvakt i värmepumparna, men kolla detta noga innan du mixtrar med drifttiden på cirkpumpen så att värmepumpen inte står och startar/stoppar hela tiden för att det inte finns flöde - det  kan ta knäcken på värmepumpen.

Ett billigt sätt att isolera lite bättre uppåt är ett täcka av bubbelplast, finns en uppsjö leverantörer av dessa, lite bökigt att lägga på och ta upp, men kan nog spara en slant.

Jag skulle nog isolera poolen utvädigt med en "böjbar" frigolit, alltså en frigolit som är så pass tunn att den kan böjas i samma radie som poolen utan att knäckas.
Går säkert limma med någon form av lim, men vet också de som använt vanliga spännremmar/spännband för att hålla isoleringen på plats.

Idealet kanske hade varit den där typen av fogskum som sprutas på med typ färgspruta som man ibland ser på "byggprogram" från USA och UK, vet inte om det finns i Sverige, eller vad det kostar.
5
Teknik / Temperarurlogg Rapt Pill
« Senaste inlägg av kwhalp skrivet Igår kl. 10:34:23 »
Hej!

Har letat mig fördärvad efter en billig och enkel Wifi-Pooltermometer men har ej lyckats. Telldus har lagt ned sin försäljning av deras pooltermometer (den verkade kass för övrigt).

Sen snubblade jag på Rapt Pill, som egentligen är ämnad till bryggning av vuxendricka, av en ren slump!

Spontanköpte den för 1030kr inkl frakt...har jag gjort bort mig nu?

Temperaturloggning och temperaturstatus via app var det jag ville åt. "Gravity"-funktionen är väl lite onödig då den kommer guppa runt och driva vinkelgivaren till vansinne.

Kanske skulle man ha satsat på nån mer avancerad lösning för det priset, men jag har inte tid/ork att bygga och drifta något system utan det ska vara plug and play och driftsäkert out of the box.

Har testat Netatmos system, där jag försökte vattentäta en sensor, det gick sådär...
Och Bluetoothlösningar är ju inte online-loggande tyvärr.

Återkommer med ett hink-test när jag får "Pillret" levererat! :)
6
Markpooler. / SV: Ett tokigt betongprojekt
« Senaste inlägg av Motomoto skrivet mars 18, 2023, 09:38:19:19  »
Då kör vi lite terapiarbete efter att ALLT har krånglat i flera veckor. Tur man har sitt eviga projekt å komma till.
Blir nog en del av taket klart idag hoppas jag.
Å Rikard å Roger super intressant med energi och olika lösningar så fortsätt gärna i tråden.
7
Säljes / SV: Hayward pump, värmeväxlare och sandfilter
« Senaste inlägg av jerk skrivet mars 17, 2023, 12:31:48:48  »
Finns värmeväxlaren kvar. Mvh
8
Vatten och kemi / SV: Var köpa cell till Hayward saltklorinator?
« Senaste inlägg av Ulrik skrivet mars 17, 2023, 11:57:54:54  »
https://www.bevonordics.se/alla-produkter/pool-installation-och-underhaall/pool-filtrering/tillbehoer/hayward-utbytescell-14983

Tack, men tyvärr slutsåld. Har dock hittat en nu i Holland som kan hoppas ska gå att leverera, dessutom ett par tusen billigare.
9
Uppvärmning / Energieffektivisera
« Senaste inlägg av Blas6 skrivet mars 16, 2023, 22:10:02:02  »
Flyttade in i augusti förra året och vi har då en rund ovanmarkspool som är "inbyggd" i trädäck på drygt 30 kubik. Till poolen finns en cirkulationspump på ca 600w samt en poolvärmepump Hydro Pro 10 (kw?) och sandfilter. Som skydd har vi ett perforerad matta/nät som man fäster med stroppar runt hela poolen. Då elpriset var svindyrt i augusti och vi hade ingen tid att bada så sänkte bara till 22 grader varmt. Så med andra ord är jag lite osäker på exakt energikonsumption. Men enbart cirkulationspump drar ju 14.4kwh per dygn och sen VP på det så kanske runt 30kwh någonstans per dygn? Nåväl jag har funderat lite på åtgärder:

1. Alla PEM slangar är oisolerade och ligger ovanpå marken under trädäck. Försvinner nog en del energi där. Finns det prisvärd isolering för 50mm slangar som inte möss tuggar på?

2. Är det värt att isolera pooen med fogskum och cellplast? Knepiga när den är rund? Finns kanske bättre sätt?

3. Största förlusten går väl på ovansidan och skyddet vi har idag isolerar nog 0. Vi är dessvärre inte sugna på att lägga 100k på ett skydd heller. Finns det något mellanting? Sånt skydd man rullar ut med en markisvev, kan det vara något?

4. Har också tidrelä så jag kan styra cirkulationspumpen. Kanske räcker att köra 12 om dagen? Om man har timpris kanske man bara värmer på natten? Dock är den ju ineffektivare då.
10
SpaForum / Värmeväxlare till spa
« Senaste inlägg av mikael.leinskold@gmail.co skrivet mars 16, 2023, 18:18:01:01  »
Hej, Är inne på min tredje värmeväxlare mellan min nibe 1245 (12kw) och mitt spa (1700 l) via en Pool 40 tillsats. Cirkulationspumpen är på 0,75KW ca 250l/minut.
Samtliga mina försök har inte fungerat bra. Kanske kan jag få hjälp av detta forum?
Det stora problemet är att min NIBE 1245 på 12KW löser ut på högtryckslarm många ggr på en vecka.. Förklaringen som jag får är att pumpen inte kan göra sig av med värmen. Nibe 1245 är antingen "på" eller "av" dvs den kan inte reglera sin effekt. Senast nu har jag en värmeväxlare (rörtyp) på 88KW. Tidigare modeller har varit mindre.
Fick ett tips via en blogg att man skulle ha ca 10ggr pumpens effekt, dvs 120 KW på värmeväxlaren!? Samt att man lika gärna kunde ha en plattvärmeväxlare (även om jag tycker det verkar knepigt med så pass liten anslutningsstorlek)
Dvs vilken värmeväxlare ska jag köpa denna gång? Platt/rör/storlek? Eller kanske ska jag (också) byta till en långsammare cirkulationspump?
Det vore toppen om du som svarar har egen erfarenhet, så det inte blir för många killgissningar, då jag har haft 3 olika rörfirmor hos mig som gissat tillräckligt ;)
Sidor: [1] 2 ... 10
Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan