VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klorvärde - dagsklor  (läst 2288 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LinaM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Klorvärde - dagsklor
« skrivet: juli 31, 2020, 09:08:09:09 »
Hej!

Vi fyllde klart vår (nya) pool i måndags. Den är 3x6 m och vi använder folkpools produkter.

Chockklorerade i onsdags kväll (var tvungen att ordna med ph-värdet först). På torsdag em var klorvärdet bara 0,11/0,13. Följde folkpools kemikalkylator och tillsatte ytterligare chockklor. Efter någon timme var värdet 7,84.  På kvällen, kanske 3-4 timmar senare, var ph-värdet 0,84. Då tillsatte vi 3 tabletter dagsklor (vilket var någonstans mittemellan minsta och maximala rekommendationen för en 3x6 m pool).

Nu på morgonen är ph-värdet 7,68 (alltså något högt) men klorvärdet endast 0,38 (har inte mätt något annat utöver alkanitet som ligger på 63).

Vi har inte hunnit täcka poolen och värmen är inställd på ca 27-28 grader (tror jag). Antar att det helt enkelt förbrukas så fort (även om det ju inte varit direkt så mycket solsken mellan igår kväll och nu på morgonen när jag gjorde mina två mätningar). Att det skulle hunnit bildas så mycket alger som konsumerar kloret känns inte rimligt, men vad vet jag.

Mina frågor är nu:

1) Vad ni tror om att kloret sjunker så snabbt - är det helt enkelt sådan förbrukning pga otäckt och varm pool?

2) Hur vi gör för att få upp det. Tänkte köpa veckotabletter istället idag, men ska vi bara lägga i en sån (kloret lär sjunka mer innan vi kan göra det, jag får inte upp luckan till bräddavloppet och mannen jobbar) eller ska vi chockklorera igen och därefter i med en veckopuck. När lägger vi i så fall ner den?

3) Skulle ni göra något åt ph-värdet eller avvakta? Vi tänkte rengöra med poolroboten och den ska ha högst 7,6 står det.

4) Kan man bada trots att kloret är under 1. Får ångest av att ha byggt en pool som bara står och barnen längtar.

Tack på förhand!
/Lina
Tjälldén 3x6 meter
Förhoppningsvis första badet i augusti 2020 (vi badade 1 augusti!)

Poolgiganten

Utloggad ontop

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #1 skrivet: juli 31, 2020, 11:36:12:12 »
Ingen anledning till panik.

1. Köp en presenning på valfri budgetaffär (Biltema), kostar 200-300. Det kommer göra skillnad att hålla skit och UV ljus ute samt värmen inne.  Akta ungarna bara så det inte får för sig att gå på presenningen.

2. Rent kommunalt vatten drar hos oss 1 dl kalciumoypoklorit / v (med bad vid fåtal tillfälle). Skippa veckoklor och dosera chockklor istället (kalciumhypoklorit).

3. Ph pendlar den första tiden, mät varje dag och justera därefter. Ph på kommunalt vatten här är 8,3 så det går lite ph minus för att hamna rätt.

4. Vi pendlar mellan 0,5 och 1,5 vid tillsättning av 0,5 dl 2 ggr /v. Börjar du använda vecoklor måste det tillsättas mer klor pga CYA så gör inte det misstaget eller räkna med att byta vatten mer ofta.

Lycka till!

Utloggad LinaM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #2 skrivet: juli 31, 2020, 11:59:02:02 »
Tack för svar!

Vi klorerade med 1 dl igår eftermiddag (vilket är din hela veckoranson om jag förstår det rätt) vilket uppenbarligen inte räcker. Jag tolkar å andra sidan ditt svar som att det vårt snabba "fall" i klorvärde kan bero på bristande täckning. Om allt går som det ska så kommer barcover upp i helgen, och det kanske kommer att lösa det.

Snabbklor/chockklor (osäker på rätt term nu) är ju så besvärligt eftersom det tar sån tid att lösas upp (vi har i och för sig igång värme och cirk men vi löser för säkerhets skull ändå upp det i vatten innan vi häller det i breddavloppet). Om jag förstått rätt så är dagsklor typ samma sak (i vart fall ska dagskloret inte innehålla cya) och det känns smidigare.

Min följdfråga är då helt enkelt om man kan få upp kloret från ganska lågt till över 1 enbart med dagsklortabletter eller om man alltid måste chockklorera först och därefter börja dosera dagsklor (eller veckoklor för den delen) när värdet efter chockklorering närmar sig ett.

Ska kolla ph-värdet i eftermiddag så får mannen justera när han kommer hem. På burken står det att man ska vänta i sex timmar (!) innan man mäter igen men på folkpools hemsida står två timmar. Kör på det senare så hinner vi städa ur med roboten och kanske få upp kloret igen ikväll  :)

Tacksam för alla svar, tycker det är otroligt stressande att få det rätt.
Tjälldén 3x6 meter
Förhoppningsvis första badet i augusti 2020 (vi badade 1 augusti!)

Utloggad ontop

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #3 skrivet: juli 31, 2020, 12:48:59:59 »
Om vattnet ni fyllde med var kommunalt och det inte hamnat väldigt mycket skit i poolen är det sannolikt täckningen som är problemet.

Vi doserar pulver direkt i breddavloppet, har aldrig upplevt några problem med det. Så länge det på förpackningen står kalciumhypoklorit kan andra benämningar kvitta. Tabletterna du refererar till innehåller sannolikt CYA, att tillsätta stora mängder av dessa kommer skapa problem på sikt. Om ni tvunget skall använda produkter med CYA hade jag sett till att grunda med kalciumhypoklorit till 1 ppm åtminstone och sen stödja med tabletter (så gjorde vi första åren tills CYA blev högt).

Avseende Ph så varför inte damsuga manuellt tills allt är stabilt?

Utloggad butthead

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #4 skrivet: augusti 01, 2020, 18:32:52:52 »
Vad är ditt CyA värde?
Måste börja där.
5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad LinaM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #5 skrivet: augusti 01, 2020, 18:46:13:13 »
Hej och tack för svar.

Kan cya vara högt i en ny pool där i princip endast chockklor använts? Vi har chockklorerat en gång och sedan använt det kloret för att höja värdet vid två tillfällen. Imorse la vi i en veckopuck (tanken är nog framöver att försöka använda dagsklor+snabbklor i högre utsträckning just för att undvika att få högt cya).

En följdfråga på det är om jag förstått det rätt att det är just veckopuckar som kan höja cya, men att dagsklor inte brukar innehålla det?


Hälsningar
/Lina

Ps. Inser efter att jag publicerat inlägget att du kanske är inne på att den är för låg och att kloret därför inte "stannar kvar"...??

« Senast ändrad: augusti 01, 2020, 18:55:14:14 av LinaM »
Tjälldén 3x6 meter
Förhoppningsvis första badet i augusti 2020 (vi badade 1 augusti!)

Utloggad butthead

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2020, 18:54:57:57 »
Veckopuckar höjer cyA. Dagsklor gör det inte.
Har du nytt vatten och bara kört en puck, så är cyA ok.

Dagsklor (kalciumhypoklorit) höjer pH. Veckopuckar sänker.

Använd inte veckopuckar. Bekvämt, men dåligt när cyA drar iväg.

Dagsklor kräver att man lägger i nya varje dag.


5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad LinaM

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 11
  • Total likes: 1
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #7 skrivet: augusti 01, 2020, 19:05:39:39 »
Redigerade mitt förra inlägg något, eftersom jag tänkte att jag kanske missuppfattat dig...

Hursomhelst, la i veckopuck för att det kändes enklast såhär i början, men har inte tänkt köra med det ständigt.

Har lite svårt, trots att jag läst massor av trådar, att förstå detta i praktiken. Om vi använder dagsklor så skulle du alltså säga att vi lägger i det varje dag (på burken står det varannan)? Fattar inte hur det överallt kan stå att man ska kolla värdena en gång i veckan, känns som att man måste kolla varje dag för att hänga med och kunna justera - men det kanske är i början tills man "lärt känna" vattnet?

Som jag förstod ontop så använder de endast snabbklor. Spelar det egentligen någon roll om man använder det eller dagsklor?

Och en till fråga (ber om ursäkt, försöker begränsa mig men har typ tusen frågor egentligen  ;D) när ska man börja lägga i dagsklortabletterna, dvs. vid vilket klorvärde.

 Hälsningar
/Lina
Tjälldén 3x6 meter
Förhoppningsvis första badet i augusti 2020 (vi badade 1 augusti!)

Utloggad butthead

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #8 skrivet: augusti 01, 2020, 19:57:17:17 »
En viss CyA ska vara bra för utomhuspooler. Kör inte för länge med det bara.

Ja, dagsklor har nackdelen att klornivån försvinner mycket snabbare än med veckoklor. Man måste lägga i dagligen. I början går det åt en hel del klormätningar innan man, precis som du skriver, lär känna sitt vatten och vet hur mycket klor som behövs. Men den sjukt stora nackdelen med veckoklor är att Cya drar iväg och plötsligt har man inget verksamt klor, trots att klormätningen tyder på att man borde ha det.

Jag har haft veckoklor i fem år kanske innan jag fick upp ögonen för dagsklor. Jag har nu 45 i Cya (hade 80 förra året tror jag), men ska tömma ut 1/3 av vattnet till hösten (suga ut från botten), då jag siktar på ett CyA på 20. Då kommer min klorförbrukning också minska.

Jag brukar lägga i mitt dagsklor på kvällen och har då poolen öppen. Tabletterna lägger jag i skimmern och de är borta efter 15-30 minuter.










5,5x3,7m oval ovanjordspool "Westminster". 1.2m baddjup. 9m2 solfångare med ventil från Aliexpress och egengjord styrning. Gullberg & Jansson 5 kW. Optima sandfilter med 0,33hk pump. Solfilm.

Utloggad Diddi

SV: Klorvärde - dagsklor
« Svar #9 skrivet: augusti 02, 2020, 13:12:59:59 »

Jag brukar lägga i mitt dagsklor på kvällen och har då poolen öppen. Tabletterna lägger jag i skimmern och de är borta efter 15-30 minuter.


Vilka tabletter använder du @butthead ?
Storlek, varumärke och pris tänker jag på  :)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan