VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Klor och kopparrör  (läst 5593 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad beldin

Klor och kopparrör
« skrivet: november 29, 2015, 19:06:42:42 »
Behöver akut rekommendation. Vunnit budgivningen på hus och ska egentligen skriva papper imorn men börjar nu få kalla fötter då huset är dyyyrt.

Problemet är att det är ett hus byggt 1973 med en inomhuspool. Pumpar, klorinator (alltså saltvatten), filter mm är placerade i pannrummet kanske 10 meter från själva poolen och alla rör förefaller vara av koppar. Skall tilläggas att poolen vart tom i 10-15år och fylldes först nu inför visningen.

Alltså finns två problem:
1. Blonda badare kan få grönt hår (läs mina båda döttrar).
2. Korrosion av kopparrören.

Problem 1 kanske man kan lösa med flockmedel eller någon metallfälla/filter? Sett sådana från usa men inte här i sverige, någon som vet mer om detta?

Problem 2 är ju naturligtvis den jobbigaste, om poolen skulle bli obrukbar sänker det värdet på huset och är helt enkelt inte värt pengarna vi bjudit. Då poolen är platsgjuten skulle kostnaderna bli stora antar jag att byta mot plaströr. Har dock läst att ifall man håller ph nivån hög (7.6?) minskas korrosionen. Men sedan har vi saltets inverkan på kopparn vilket jag inte vet något om...

Hur oroliga ska vi vara? Ska vi rentav skita i att köpa huset pga dessa kopparrör? Hjääääälp....

Poolgiganten

Utloggad beldin

SV: Klor och kopparrör
« Svar #1 skrivet: november 29, 2015, 20:44:48:48 »

Sett att det finns alternativ till klor, Baquacil samt brom. Brom har jag sett är snällare mot koppar men Baquacil hittar jag ens inte vad det innehåller.

Utloggad Erica

SV: Klor och kopparrör
« Svar #2 skrivet: november 29, 2015, 22:40:08:08 »
Alternativa kemikalier är nog inte aktuellt med tanke på att poolen har saltklorinator efter vad som skrevs i den andra tråden. En sådan kan endast tillverka just klor. Baquacil använder för övrigt väteperoxid, som inte heller det är någon särskilt "snäll" kemikalie. Brom lär bli ett ganska dyrt alternativ i drift - används mest till spa där vattenvolymen är liten jämfört med en pool.

Om du håller pH ok så lär dina kopparrör hålla mycket länge, kanske längre än huset som sådant. Skulle du en dag behöva byta är det inget problem heller, eftersom allt du behöver i rörväg är ett bräddavlopp, som ligger i poolkanten , och ett par inloppsmunstycken, en bit under ytan. Vill du vid en eventuell ombyggnad göra det riktigt enkelt för dig kan du köpa eller själv bygga ihop en s.k. "swimming pool machine" som är en anordning som hängs ned över poolkanten och som innehåller inloppsmunstycken och bräddavlopp. Alla slanganslutningar hamnar då över poolens vattenyta och du behöver inte bila det minsta i betongen.

Du kan också gardera dig mot pH-svängningar genom att köpa till pH-automatik, som håller pH-värdet korrekt och där man bara behöver se till att dunkarna med kemikalier fylls på i tid.

Utloggad MathiasS

SV: Klor och kopparrör
« Svar #3 skrivet: november 29, 2015, 22:46:34:34 »
En 40 år gammal pool ska nog inte tillskrivas något större värde. Är övrig utrustning i bevarat originalskick får du nog räkna med lite pengar i upprustning.

Kommer du inte åt utsidan på väggarna? Omöjligt är det ju inte att byta rör, men givetvis lite pyssel om allt är inbyggt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad beldin

SV: Klor och kopparrör
« Svar #4 skrivet: november 30, 2015, 00:03:48:48 »
Erica:
Vid användning av Baquacil får man ju koppla förbi saltklorinator helt enkelt. Hittar dock inte någonstanns vad det är för ämnen denna innehåller så vet ju inte om dessa angriper koppar, kanske lika illa.

Kanske hade gått att bila upp bara för ny slang till bräddavlopp och något inloppsmunstycke och sedan täta bottenventilen (hur brukar man göra sådant?). Därefter följer 10 meter bilande för att komma till pumparna mm och då får man hoppas att man inte träffar på golvvärmen. Skulle eventuellt gått utan att bila också men då måste de ju gömas på nått sett.

Man läser så mycket, du och någon mer har sagt håll koll på pH värdet bara medan andra byter ut en kopparbit på 10cm för de har inget i pooler att göra. Här snackar vi ju ~20meter koppar rör totalt. Kommer ungarna överhuvudtaget kunna bade i poolen även på pH värdet är bra och att man flockat bort kopparn som finns en gång eller kommer flödet av nya kopparsalterna aldrig sina såvida man inte fixar rören?

MathiasS:
Ja poolen är platsbyggd, nedsänkt i källargolvet och helkaklad så omöjligt att komma åt röret undertill iaf (berget 15~20 cm under betongen kanske dessutom). vill man bila upp jätte mycket så skulle man kunna komma åt ena långsidan på poolen från utsidan. Men är det bara att borra nya hål i denna armerade special betong? Isf tvingas man kanske lägga ner en liner eller nått....

Känner bara att om det skall kosta 200k för att få ordning på poolen så vet jag inte om jag är så sugen längre (mycket annat som bör fixas också). Älskar resten av huset men utan poolen vet jag inte ifall det är värt priset riktigt...

Utloggad MathiasS

SV: Klor och kopparrör
« Svar #5 skrivet: november 30, 2015, 09:43:13:13 »
Verkar finnas flera trådar med samma diskussion i nu, men jag fortsätter här:

Om du behöver göra något med gamla rör så låter man bottenavloppet vara ifred eller täpper för det om det läcker. Det är som du säger för stort jobb att fixa. Bottenavloppet behövs heller inte om du inte har en djupdel. Ersätt vid renovering med ett vanligt breddavlopp, det är mycket enklare att få på plats (med nya rör om det behövs).

Utan att förstås skicket på anläggningen låter 200k lite mycket för att få fason på det, men behöver du byta slangar, filter osv  och inte gör något själv kanske 50k är rimligt.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Klor och kopparrör
« Svar #6 skrivet: november 30, 2015, 12:15:34:34 »
Citera
medan andra byter ut en kopparbit på 10cm för de har inget i pooler att göra.

I alla sammanhang finns det "talibaner" som vill hårddra allting till sin yttersta spets. Visst du har mera kopparrör, men vi har bekanta som har en pool där man också har stora längder kopparrör och detta utan att det någonsin gått läck. Ser kopparrören anfrätta ut på något sätt ?  Om inte det syns skador och systemet inte heller läcker så skulle jag inte röra rören. Ungarna kunna bada i poolen ? Ja självklart. Om vattnet inte skulle bli badbart p.g.a. kopparutfällning så har du nog så galen vattenkemi (pH, klorvärde) att vattnet ur den synpunkten ändå inte vore att rekommendera för barn. Nej någon fortsatt kopparutfällning om det en gång skulle ha gått galet får du inte. Vi hade som sagt en gång en utfällning på vår tidigare pool, men när kemin fixats och klor och filter gjort sitt så var vattnet lika klart som tidigare och problemet återkom aldrig, i vart fall inte så länge som vi ägde huset - efter det vet jag inte men det kommer ju då an på hur den nye ägaren skötte kemin.

Baquacil är nog inte ett alternativ jag skulle rekommendera. Flera här på forumet har haft erfarenheten att det fungerar helt ok ett par-tre år för att sedan ställa till med konstigheter alternativt tvinga fram ett vattenbyte. För de som är överkänsliga mot klor kan det annars naturligtvis vara ett alternativ.

Utloggad Erica

SV: Klor och kopparrör
« Svar #7 skrivet: november 30, 2015, 22:34:36:36 »
Jag kan tillägga att du nog inte behöver fundera på att lägga liner i poolen om den bara är tät, vilket den bör vara om de inte slarvat vid gjutningen på något sätt. En eventuell tätning av bottenavlopp om du skulle behöva göra det gör du inifrån poolen, så där behöver du inte bila upp något. Skall du byta någon ledning till inloppsmunstycken eller till skimmern så sker detta på poolens utsida. Borra inga nya hål i betongen - det skall inte behövas. Alla anslutningar du behöver finns på poolens utsida, så om du  sämsta fall skulle behöva bila upp något så handlar det inte om poolen utan om omgivande golv etc.

Benelli

  • Gäst
Benelli
SV: Klor och kopparrör
« Svar #8 skrivet: november 29, 2017, 11:41:05:05 »
Baquacil orsakar skador på poolpumpar, det är konstaterat och ett välkänt fenomen bland pumptillverkarna. Kemikalierna tar bort ytspänningen som behövs för att axeltätningen ej ska skadas. Kemikalierna orsakar samma typ av "brännskador" som torrkörning av pumpen med läckage som påföljd. Pumptillverkarna har försökt komma tillrätta med detta men ej lyckats. Deras råd är att använda klor istället. Saltvatten kan orsaka andra skador på utrustningen. Alternativet är att sänka doseringen av Baquacil och hoppas att det räcker som åtgärd. Vissa pumpar kan dock snurra utan problem i många år även med Baquacil. Man vet ej varför vissa pumpar håller och vissa andra går sönder. Många går dessutom sönder väldigt snabbt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan