VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Första "poolen" Bestway 3.66x0.76 med Luxlama värmepump  (läst 4420 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad minigranis

Första "poolen" Bestway 3.66x0.76 med Luxlama värmepump
« skrivet: juni 10, 2012, 10:50:01:01 »
Hej.
Här kommer mitt komprimerade bidrag till byggtrådar, har haft mycket hjälp av alla inlägg här så kanske någon nybörjare kan snappa upp nått från mig också.

Vår tanke är att börja vårat pooläventyr med en enkel ovanmarksmodell i år men lägga lite pengar på pump (frågan är om vi var för snåla) och uppvärmning och flytta med uppvärmningen till en ev permanent pool (som byggs nästa år) om vi trivs med pool-livet.

Började med att kapa ner en stor tuja (stavas det så?) häck


Dags att plocka upp stubbar och rötter, tur att man har fyrhjuling med vinsch till hjälp.


"Temporär trall" börjar läggas, lite slött att bara lägga den på stenplattor men som sagt, poolen skall bara stå här ett år. Valde dessutom att lägga reglarna på "plasken" för att slippa gräva ur så mycket, jag har dessutom så pass tätt mellan plattorna så jag hoppas det lirar. Blir det större pool skall den grävas ner, så då åker trallen väck iallafall.




Skruvade ihop en hexagon där isoleringen skall ligga. Snålade lite och körde med 30mm isolering från Byggmax (icke XPS). Som gammal GSM filur så går tankarna vill cellplanering  :D


Lite vuxenpussel:




Ljudnivån fick styra så det blev en Luxlama luftvärmepump istället för Brillix.
Smällde ihop ett stativ till den.


Ut med pumpen och byggde även ett tak för den och pumpen.


Här syns även bypass och pump med sandfilter, Basic 3 från Jula/Clas Ohlson


Upp med poolen och fylla på vatten.
Grannen (som har en ovanmarkare) kom med hans gamla masonitunderlag och tyckte att jag borde lägga den på isoleringen för att undvika märken i isoleringen. Nu är väl inte masonit det bästa materialet mot vatten men jag oljade den och la dit den, får se hur den ser ut efter sommaren.


Ramade in "kanterna" på hexagonen.


Klart !








Summa summarum tycker jag att allt funkar bra.
Har Intex skimmer i poolen, samt bubbel-soltäcke och även press som täcker hela klabbet när den inte används.
Bor i Stockholm och nu sista dagarna har värmepumpen gått från 23 på kvällen till ca 11 på morgonen efter och då har vi 28 grader i poolen. Cirkulationspumpen går dygnet runt.
När det blir varmare nätter så räknar jag med att stänga av all cirkulation på nätterna.

Det enda som funkar "sisådär" är att dammsuga tycker jag. Jag kopplar in dammsugaren direkt mot utloppet i poolen med 32mm slang (som jag har till pumpen också)  och tycker att suget är lit klent men jag har å andra sidan noll erfarenhet.
Jag lurar på att ta Bestway pumpen jag fick med och köra den direkt mot dammsugaren för att se om det blir bättre flås då. Basic 3 pumpen skall leverera 4 m3/timme.

Återstår är att bygga ett litet pumphus för att dämpa ljudet lite.

För er med 32/38 mm slangar som har trubbel med övergångar hit och dit så rekomenderar jag dessa:


Finns bla på båttillbehörsfirmor så som: http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=4639
« Senast ändrad: juni 10, 2012, 10:57:05:05 av minigranis »

Poolgiganten

Utloggad Helene

SV: Första "poolen" Bestway 3.66x0.76 med Luxlama värmepump
« Svar #1 skrivet: juni 10, 2012, 16:29:21:21 »
Ser jättefint ut!
 Vi började också med en Bestway för att se om pool var något för oss. Efter två säsonger bytte vi upp oss till en lite bättre och det har vi aldrig ångrat  :)
Jag minns att dammsugaren var värdelös, men prova som du tänkt att köra den direkt med Bestway pumpen.  Det kanske blir bättre fart på dammsugaren.
Pool: Primastar 1,22 m x 5,5 m Ø. Uppvärmning: solfångare 12,5 m2 + poolvärmepump Brilix THP 55 Utedusch: Sunny 40

Utloggad minigranis

SV: Första "poolen" Bestway 3.66x0.76 med Luxlama värmepump
« Svar #2 skrivet: juni 10, 2012, 16:47:44:44 »
Tack för det  O0

Missade att skriva en rad om dammsugaren, den som kom med poolen som man kopplar en gardenaslang till och som har en filterpåse på "utsidan" funkade inte alls för oss.
Jag köpte denna:

Men som sagt 32 mm slang och 4m3/timme pump ger inget supersug direkt.

Nån som vet (eller kan gissa) hur mycket slangarna i mitt fall stoppar kontra pumens kapacitet ?

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan