Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Färdigställa inomhuspool  (läst 17109 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #10 skrivet: mars 05, 2016, 14:55:57:57 »
Om armaturerna är av ingjutningstyp så har man nog trott att betongen skulle räcka som tätning, vilket den ju gör om du gör en riktig betonggjutning, med rätt betongkvalitet, tillräcklig tjocklek, rätt vibrering o.s.v. Men att få det tätt med skalblock blir något helt annat. Du kan ju ha haft en enastående tur så att det trots bristerna blivit tätt, men det finns ju bara ett sätt att kontrollera detta och det är ju i så fall att provfylla poolen.

Poolgiganten

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #11 skrivet: mars 08, 2016, 10:46:26:26 »
Plastning var ytterligare ett sätt att göra det på, verkar helt klart intressant!
Just nu håller jag på och plöjer bl.a. TommyC's tråd.

Bilder ja, jag tog en bild på den ingjutna lamparmaturen men den gick inte att ladda upp pga säkerhetsinställningar... Jag hittade även en låda med lite poolprylar som tidigare ägare lämnat kvar med de delar som ska monteras, tror jag. Vad jag kan se är det Pahléns prylar så då borde man kunna få lite support därifrån och även komplettera om det skulle behövas. Lampan heter enligt kartongen "Underwater light Type 300" med artikelnummer 12250 Concrete. Tydligen fanns denna lampa även att få med artikelnummer 12270 Liner. Detta tyder ju på att det kanske är fel lamptyp som sitter där... Kanske att det går att komplettera med delar från den andra typen så att det funkar ändå annars blir det till att bila bort och ersätta. Tråkigt jobb men det borde gå ganska snabbt.

Utloggad MathiasS

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #12 skrivet: mars 08, 2016, 21:58:05:05 »
Ta ett prat med pahlen. Finns nog en risk att du får byta dessa, men ett samtal för ett säker besked kan man ju kosta på sig.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #13 skrivet: mars 12, 2016, 11:31:39:39 »
Tyvärr inte min tråd som jag länkade. Vår pool är lite mindre och inte lika fin.

Kom att tänka på en viktig sak. Ska du plasta inomhus så måste det gå att försegla poolrummet på något vis så att den vedervärdiga stanken av lösningsmedlet styren inte når boutrymmena om ni bor i huset under tiden. Lukten försvinner ganska fort, skulle tro att det inte känns något efter mindre än ett dygn men jag har bara plastat utomhus.

Jag brukar rekommendera att köpa gelcoat som finns på hyllan hos någon lokal leverantör. Det brukar betyda vit gelcoat. Både Poolersw och jag har haft problem med försenade och borttappade leveranser av beställda nyanser av gelcoat. Nästa gång jag plastar om poolen så blir den vit. Från början trodde jag att ljust blått var bäst (brukar kallas poolblå) men det finns exempel här på vita pooler som är jättesnygga. En vit pool blir lite svagt blå när vattnet kommer i.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #14 skrivet: mars 12, 2016, 19:42:07:07 »
Citera
En vit pool blir lite svagt blå när vattnet kommer i.

Jo, vid tillräckligt vattendjup. Grunda pooler brukar tillverkas turkosblå för att ge den färgen. Har du en riktigt djup pool (djupdelspool, bassäng för simhopp o.s.v.) så rekommenderas nog allmänt att göra den vit, för med de vattendjupen får du den poolblå färgen ändå. En infärgning till blå gör då bara poolen mörkare vilket är oönskat.

Betr. plastning av pooler, hur har ni gjort med armaturer m.m. ? Byte eller använda befintliga och försöka plasta mot dem ?

Utloggad TommyC

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #15 skrivet: mars 13, 2016, 12:37:48:48 »
Vår pool är byggd av plasfiber och plast av förra ägaren så jag har inte full koll på armaturerna. Jag har tätat mot armaturerna med vanlig Casco glassilikon genom att lägga en generös sträng med silikon bakom ramarna till lampa och bräddavlopp. Det är enklast att använda maskeringstejp runt området som tätas med silikon för att få det snyggt och undvika onödigt kladd.

Silikonet tätar väldigt bra och håller troligen mycket bättre än gummipackingar vilka brukar torka och tappa spänsten med tiden. Hur länge silikon håller vet jag inte men det är ju bara en tunn kant som är utsatt för klorvattnet. Större delen av fogen är skyddad från påverkan utifrån. Behöver man lossa det som är limmat med silikon så är det ganska lätt att skära igenom med en vass kniv. 
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #16 skrivet: mars 14, 2016, 12:00:57:57 »
Jag har nu pratat med en återförsäljare till Pahléns prylar och det verkar som om de ingjutna delarna är samma. Därmed kan man beställa reservdelar till en linervariant och på så sätt få det att fungera i alla fall. Skönt, då är ett bekymmer ur vägen. :)
Vi har även haft besök av ett företag som tittat på poolen och ska komma med offert på de olika momenten. Sen har vi varit i kontakt med ytterligare några butiker och börjar man få lite mer koll på de frågor vi hade tidigare, samtidigt som vi nog har betydligt fler frågor nu... ;)

Plastningen verkar riktigt intressant och jag var lite otydlig, jag menade att det var tråden som du länkade till TommyC.
Jag kommer att försöka ta reda på mer kring arbetsgången och val av väv. Bland annat verkar det vara mycket slipning vilket jag inte riktigt har förstått än. Blir det ojämnt borde man väl vilja spackla upp istället för att försvaga?
Sen är frågan hur livslängden är på plasten och då kanske främst på gelcoat/topcoat-skikten? Man är ju inte så sugen på att göra om/bättra på vart tredje år... Förutom jobbet så blir det ju vissa praktiska problem med 77m3 vatten och egen brunn!


När det gäller liner så har vi fått väldigt olika bud. Första var att det skulle kosta 1050:-/m2 för platssvetsad liner och sedan från en annan firma på ca 600:-/m2. Jag tycker att denna skillnad är avsevärd och man undrar ju hur stora kvalitetsskillnader det är. Anledningen till att den skulle vara platssvetsad var då att vi hade trappa så då funderade vi på ett alternativ att bila bort trappan och sätta en glasfibertrappa istället för att kunna måttbeställa liner. Eftersom det handlar om ca 107m2 plus trappa så blir det en del pengar!
En intressant sak var när vi var inne i ytterligare en butik så menade de att man visst kunde måttbeställa liner om man hade trappa! Priset för detta skulle troligen ligga kring 30 000:-. Livslängden på denna skulle vara ca 10-15 år.
Så just nu är det lite snurrigt kring det här med liner!

Dock har vi kommit fram till att vi troligen väljer glas istället för sand i filtret. Inte mycket men alltid något steg framåt! ;)

En annan viktig fråga vi tittar på nu är värmningen. Vi har fått in offert på en 12 kW luft/vatten-värmepump med poolvärmeväxlare. På så sätt kan vi värma både poolvattnet, tappvarmvatten och värme till poolrummet. Ett alternativ skulle vara en separat poolvärmepump och sedan lösa värmen till poolrummet med en vanlig luft/luft-värmepump. Tappvarmvattnet får då fixas antingen via en elektrisk VV-beredare eller gräva kulvert från huset.

När det gäller ventilation och avfuktning har vi inte kommit så långt än, däremot har jag hittat en lite kul produkt som marknadsförs att den kan sänka kondensationen. En solluftfångare som genom att höja temperaturen på luften sänker den relativa fuktigheten. Denna cirkulerar egentligen bara inneluften ut till en solfångare med hjälp av en lite fläkt och sedan tillbaka in igen. Kanske att den kan stötta själva värmaren?

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #17 skrivet: mars 14, 2016, 12:59:08:08 »
Vi kör så att vi värmer poolrummet med en luft-luft-värmepump och håller ganska hög temperatur där. Eftersom poolen är välisolerad både i väggar och botten så går det åt väldigt lite värme för att hålla poolen varm när den är övertäckt och poolrummet ligger i samma temperaturområde som vattnet. Vi har tillskottsvärme av två slag, men det behövs normalt bara på vintern eller om vi vill ha poolen extravarm för något speciellt tillfälle.

Vi har som sagt två tillskottsvärmekällor: en elvärmare som vi haft från start och en värmeväxlare som växlar in värme från en luft-vatten-värmepump som värmer delar av huset. Det senare fungerar ok normalt, men är det riktigt kallt så måste vi tyvärr köra elvärmaren ibland, eftersom värmepumparna då ger allt mindre, så att temperaturen i poolrummet sjunker, poolen drar mer värme, samtidigt som luft-vattenvärmepumpen inte har mycket över skott att ge eftersom då huset drar mer än normalt. Men detta inträffar bara vid de kallaste tidpunkterna. Är det hyfsat varmt ute så behövs varken elvärmaren eller värmeväxlaren - luft-luftvärmepumpen plus tillskottet från cirkulationspumpen (all förbrukning blir ju värme i slutändan...) räcker för att hålla poolen behagligt varm.

Den där extra solvärmaren tycker jag låter lite märklig. Det måste nog vara högsommar om en sådan skall ge en temperaturhöjning som verkligen märks.

Men A och O för att hålla nere värmekostnaderna är att täcka poolen när det inte badas. Gör man inte det blir det dyrt, både med värme och med avfuktningen.

Utloggad magnuss

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #18 skrivet: mars 14, 2016, 13:51:25:25 »
Vi kommer tyvärr inte att ha möjlighet att nyttja värmesystemet från huset då detta inte räcker även till poolen.

Jag tittade lite snabbt på poolvärmepumpar nyss och de verkar vara optimerade för sommarbruk, dvs de fungerade bara ner till 0°. Så det får nog bli en "vanlig" luft/vatten-VP med värmeväxlare till poolen och fläktkonvektor för poolrummet. I en sådan ingår även VV-beredare. Det gäller bara att få plats med allt i teknikrummet... ;)

Utloggad Erica

SV: Färdigställa inomhuspool
« Svar #19 skrivet: mars 14, 2016, 16:54:43:43 »
Det finns särskilda poolvärmepumpar för inomhuspooler. T.ex. har Gullberg-Jansson sådana. De är split-enheter, en inne och en utedel. De klarar betydligt lägre lufttemperatur än de so är avsedda för utomhuspooler. Tyvärr är de också dyrare plus att de måste monteras av kylmontör eftersom det ingår ledningar för kylmedium.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan