VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?  (läst 25026 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #10 skrivet: juni 03, 2012, 13:55:37:37 »
Jag är inte så hemma på värmepumpar så jag vet inte vad DeltaT och dom andra förkortningarna betyder.  <dontkn>
Hur varmt vatten ger värmepumpen in i värmeväxlaren?

Ska man tänka på nå't speciellt?   :-\
Är det mer effektivt att ha hög värme från pannan in i växlaren och högre flöde på vattnet som cirkulerar från poolen, eller är det bättre med lägre temp från pannan och lågt flöde?
Eller tänker jag kanske helt fel?


Som ni ser så har jag dålig koll på detta och uppskattar verkligen alla svar från er som har varit med ett tag och redan tagit reda på allt sånt här.
 (Hur gjorde man innan det fanns forum för allt? ;-)  )

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #11 skrivet: juni 03, 2012, 19:24:46:46 »
Delta (som kommer från den grekiska bokstaven delta som ser ut som en liggande triangel) används som symbol för differens eller skillnad på ren svenska. T används som symbol för temperatur. DeltaT betyder således temperaturskillnad. DeltaT 5 grader innebär här att temperaturen ut från värmepumpen är 5 grader högre än vad temperaturen in är.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #12 skrivet: juni 03, 2012, 20:05:30:30 »
Aha!
Men hur hög temperatur vattnet är ut från pumpen borde väl också spela någon roll, eller?
Hur hög temperatur har ni andra ut från BVP in till växlaren?

Sakta men säkert börjar jag få lite koll på detta. :-)

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #13 skrivet: juni 03, 2012, 20:34:06:06 »
Det går inte att välja temperatur ut från värmepumpen. Värmepumpen har en viss effekt och den räcker bara till att höja temperaturen ett visst antal grader vid ett visst flöde jämfört med temperaturen på returvattnet från värmeväxlaren. Däremot kan man minska flödet genom värmeväxlaren för att få högre temperatur genom att sänka varvtalet på cirkulationspumpen. Då "hinner" värmepumpen värma vattnet mertill högre temp pga det lägre flödet. Däremot är jag inte så säker på att det blir mer energi överförd till poolvattnet.

Finns det någon som kan detta? ???
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #14 skrivet: juni 03, 2012, 20:45:33:33 »
Aha, funkar det så!
Jag får nog ta ett snack med rörmokaren imorgon.
Jag ska se om jag kan få tag i någon på Thermia som tillverkar värmepumpen också.
Jag återkommer med ev information. :-)

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #15 skrivet: juni 04, 2012, 19:38:52:52 »
Man brukar som regel rekommendera avsevärt större värmeväxlare om man skall värma med värmepump, om man klarar sig med en 40 kW växlare när man värmer med elpanna skall man ha 70 kW växlare när man värmer med värmepump.

Det som är viktigt att tänka på är att en värmepump tappar ca 3% i effektivitet ju varmare vatten den tvingas producera, om du har en rejäl värmeväxlare kanske du kan klara dig med ca 40 grader på framledningen från värmepumpen, tar du en mindre (billigare) värmeväxlare så kanske det behövs 50 grader, och COP blir då ca 30% sämre.
Om det kostar 3000 kr att värma poolen med den större växlaren, så kostar det 3900 kr att värma med den mindre och billigare växlaren.

På något år har du sparat in extrakostnaden som en rejäl värmeväxlare kostar, du skall inte köpa mindre än 70 kW värmeväxlare till en värmepump på 7 kW eller mer.

Den kW-märkning som görs räknar med 80 grader från pannan, och 20 grader på mediat som skall värmas, i en pool har du kanske 30-gradigt vatten som du vill värma med 40-gradigt vatten, det blir en enorm skillnad.

Värmepumpen har maximal verkningsgrad när deltaT mellan fram och returledning ligger på runt 7 grader, men när det gäller poolvärme så tycker jag att 5 grader är bättre, annars stiger snabbt temperaturen på framledningen i takt med att man ökar deltaT = minskar flödet genom värmepumpen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad FatLarry

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #16 skrivet: juni 05, 2012, 22:00:45:45 »
Aha!   :)

Nu känns det som att jag börjar förstå detta.  8)
Då bör mitt ursprungliga förslag vara ganska bra?
http://www.energishop.se/varmevaxlare-rostfritt-stal-40-rader-230-kw/117-0

Utloggad Jarlen

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #17 skrivet: juni 06, 2012, 11:43:35:35 »
Jag har efter sju år med VP äntligen installerat en pool 11 styrning till  min Nibe 1135/10 Jag har en poolgrop intill poolen där sandfilter och poolpump står. därifrån går det en slinga in till pannrummet i källaren till stor gammal (Burk) på väggen i pannrummet som har suttit där sen urminnes tider (1963). Jag skruvade isär den för några år sedan och konstaterade att den bestod av en kopparslinga.  JaJa jag vet att man inte ska använda sig av koppar till poolvatten, men det är en annan femma. Den har ju använts i många år och rören i huset är också av koppar så det är bara att gilla läget. Hur som helst så test körde jag anläggningen i går. Jag har en stor rund pool på 56m3. Enligt Rickards angivna normer så måste jag vara mycket nöjd. Jag startade kl 10:00 med en temp på poolvattnet av 14 grader och vid testperiodens slut kl 15:00 låg temperaturen på 17,3 grader. Tillförd värme till värmeväxlaren låg i snitt på 30grader med ett delta på 8-9. PS. Under den här tiden han VP:n även med att göra lite varmvatten + husvärme.
« Senast ändrad: juni 06, 2012, 12:09:46:46 av Jarlen »

Utloggad BJohan

SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #18 skrivet: juni 06, 2012, 23:35:05:05 »
Med min 40 kW värmeväxlare har jag 7 grader högre returtemp än temp i poolen. Nu har jag 20 grader i poolen och 27 grader på returen från värmeväxlaren. Med 5 grader deltaT har jag alltså 32 grader framledning. Om jag skulle ha 25 grader i poolen får jag alltså 42 grader framledning. Varmare har jag aldrig haft i poolen. Det känns ok för mig, men det hade kanske varit ännu bättre med en större värmeväxlare.
PP-Pool 4x8 m. Värmer med Comfortzone CE65 och värmeväxlare.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5550
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken värmeväxlare behövs för bergvärme?
« Svar #19 skrivet: juni 07, 2012, 07:04:53:53 »
Som sagt, du sparar 3% energi för var grad kallare vatten som värmepumpen behöver göra.
Jag säger alltså inte att det inte fungerar med en 40 kW värmeväxlare, men det blir på sikt dyrare att värma poolen med en "liten" värmeväxlare.
Dessutom riskerar man att förkorta livslängden på värmepumpen, speciellt om man har en kraftfull värmepump (hög uteffekt) i kombination med en liten värmeväxlare, och hög temperatur i poolen - då kommer värmepumpen att ligga på temperaturer i närheten av de maximala, och det sliter på kompressorn.

Sammantaget anser jag att detta borgar för att det är ett vettigt råd att sätta in stor värmeväxlare om man skall värma poolen med en jord eller bergvärmepump.
Sen är det itne säkert att jag skulle byta ut en klenare värmeväxlare till en större, men köper man nytt så tycker jag att man skall välja en större, speciellt om man vet med sig att man skall ha 28 grader, eller varmare i poolen - vilket blir allt vanligare. (min bedömning)
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag