CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: FÄRDIGT! :) Mizzi's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid  (läst 295569 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #250 skrivet: maj 19, 2012, 14:50:31:31 »
Tack X man  :)

Du har helt rätt. Det här skyddet kan vagga in i falsk säkerhet. Vår katt gick ju ut på det på en gång...

Jag tror inte heller att den där linan håller emot trots att vi spänt hårt... Det är nog pressen som spricker... Under pressen ligger bubbelplasten så bärigheten är väl något bättre än en vanlig press...

Vår tomt är inhägnad men jag är mest orolig för vilda djur... Förhoppningsvis ger sig inte klövdjur ut på ett trädäck i första taget...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #251 skrivet: maj 19, 2012, 15:32:20:20 »
Jo det kan vara riktigt farligt om någon ramlar GENOM poolskyddet. Det hände med en bekants pool och då faktiskt med ett täcke som skulle vara barnsäkert, men som var gammalt och väl hade åldrats, en flicka ramlade igenom det när tre barn gav sig ut på täcket. Dock gick det bra den gången, ett kallbad blev enda resultatet. Men risken för panik om man fastnar under skyddet är säkert stor.

Nej älgar och hästar fungerar ju inte poolskydd mot, inte ens om du köper de bästa på marknaden. Och älgar hoppar ju lätt över alla normala villastaket eller stängsel. Men som du säger, trädäck kanske avskräcker dem. Skall du stoppa dem med staket tror jag du måste upp på 2.40 eller så. En djurpark i mellaneuropa försökte med 2.10 - älgarna rymde !!

Hundpäls i poolen låter jobbigt. "Vanligt" hår får man ju ibland, men det blir ju inte de mängderna. Om er hund dessutom är förtjust i att bada så kan det säkert vara tufft.

Vi har varken hund eller katt så på den punkten är det lugnt hos oss och eftersom poolen är inomhus så är väl risken för besök av vilda djur minimal. Högklackat händer väl ibland vid fester, men i en betongpool så har det ju ingen betydelse. Jag tror inte ens en älg skulle förstöra poolen om den kom i, men det skulle vara ett hemskt jobb att få upp den ! :(

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #252 skrivet: maj 19, 2012, 20:59:41:41 »
 ;D Ja älgen skulle i vart fall inte klara av att klättra uppför badstegen! :)

Tack och lov så ger sig inte våra barn ut på pressen. De vet att den inte håller... Skulle ett litet barn ta sig in i vår trädgård och ge sig ut på pressen är jag säker på att den skulle hålla... Som tur är så har vi inga sådana småväxta grannar här på vischan  ;)

Jag föreslog 12-åringen att krypa ut för att prova om pressen håller men han vågade inte  ;D Vi ska se om han vågar ge sig ut en varm dag med badbyxor på... som testpilot.

Så här skriver JF-Fritid på sin webbsida om säkerhetstäcke: Formsydda täcken i presenningmaterial. Kan även
användas både på sommaren som överdrag och som vintertäckning på vintern.
http://poolshop.jf-fritid.se/vintertacken/

Jag tror nog att de menar att skyddstäcket skyddar mot skräp och inte ofrivilliga dopp  ;)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #253 skrivet: maj 20, 2012, 22:34:55:55 »
Nej skulle jag få se en älg gå upp för en poolstege skulle jag filma den och skicka in till TV ! :)  I vår pool finns bara stege, ingen trappa (något vi nog skulle gjort annorlunda om vi byggt idag) så skulle något djur falla i så finns bara poolstegen...

Ett riktigt säkerhetstäcke skall klara att någon går ut på det. Är man inte säker på det så får man ju helt klart ha andra skyddsåtgärder kring poolen. Självklart måste utöver täcket även fästen m.m. hålla för samma belastning.

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #254 skrivet: maj 21, 2012, 00:07:51:51 »
Hade vi haft en sådan film hade vi blivit rika :)

Vi har automatisk skräpsugare så vi kan inte ha trappa... Då fastnar dammsugaren i "hörnen"...  Vi måste lyfta upp stegen varje gång vi stänger för att skräpsugaren ska fungera friktionsfritt...
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Petgo

  • Gäst
Petgo
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #255 skrivet: maj 21, 2012, 01:36:43:43 »
Är själva på gång och bygga JF pool. Har tack vare detta forum/denna tråd fått mängder av goda råd för bygget och tackar för detta.
Ni har verkligen fått till en härlig pool och trädäck! 

Har en undran hur har det fungerat med er poolbotten nu när det gått en tid. Stenmjölet och "gräsmattan" fungerar det bra? Blir det mycket "hälspår" eller? Är själv inne på denna lösning men är något osäker......

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #256 skrivet: maj 21, 2012, 05:17:59:59 »
Tack! :) Jag är glad att någon har nytta av alla bilder och text :)

Det kan vara att det har blivit hälmärken... Ingenting som vi stör oss på eller som det samlas skärp i vart fall... Vi har pratat om det men om man ska upptäcka några ev. hälmärken måste man dyka under vattnet och leta... DET gör i vart fall inte jag!  ;D Vi är nöjda :)
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #257 skrivet: maj 23, 2012, 07:37:28:28 »
Årets första dopp inträffade igår... ÄNTLIGEN! skrek barnen! Det var kallt - bara 24 grader - men snart ska vi förhoppningsvis närma oss de 30...

Imorgon kommer snickarna och färdigställer ramen.
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Utloggad Erica

SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #258 skrivet: maj 23, 2012, 11:19:34:34 »
24 grader är inte kallt för barn ! De ör villiga att utstå nästan vilken temperatur som helst för att få testa poolen. Våra barn var och testade vattnet redan när vi höll på och fyllde poolen och vattnet var nog snarare 8 grader eller så - rakt ifrån vår djupborrade brunn - jag vet inte för termometern fungerade ju inte förrän vi fått upp vattnet så pass att vi kunde köra igång cirkulationen. Det fick ju förstås bara bli ett kort-kort testdopp, men de var nöjda. När man fyller pool från brunn tar det ju tid, man kan inte pumpa upp så mycket vatten på en gång, då tar det slut i brunnen. Vi höll på en vecka ungefär innan vi fick full vattennivå.

Vi hade planerat att inviga poolen på riktigt i samband med ett efterparty till en vårbal vi var med på, men vi hann knappt komma i närheten av poolen innan ett par av våra vänner kastade mig som en boll så jag landade mitt i poolen - jag hann inte förbereda mig det minsta, hann inte ens lägga ifrån mig handväskan ! Så det blev mitt första bad i denna poolen. Men då hade vi hunnit få upp temperaturen ! :) Men sedan har poolen använts flitigt. Vi är ju en stor familj och ibland tar barnen hem kompisar också. Vi har bott på andra ställen och haft andra pooler, men detta är första inomhuspoolen och vi har aldrig ångrat att vi byggde den, trots att det var mycket jobb.

« Senast ändrad: maj 23, 2012, 11:23:23:23 av Erica »

Utloggad Mizzi

  • Expert
  • *****
  • Antal inlägg: 288
  • Total likes: 0
  • Storpool 4,5x7,6 från JF Fritid
    • Visa profil
SV: Bygget av Inger's STORPOOL - 7,6 x 4,5 - från JF-Fritid
« Svar #259 skrivet: maj 24, 2012, 16:55:19:19 »
Hoppsan! Ser att mitt svar till dig aldrig gick iväg... Då skriver jag väl en gång till då :)

Blev du inte arg? Jag hade inte uppskattat att bli islängd med kläder och handväska... Jag hade nog blivit  >:D
Tänderna skallrade på 12-åringen redan efter en halvtimme... 8-åringen känner ingen kyla så han vägrade gå upp... Idag har han feber... Jojo... det hör kanske badpremiären till...

Vi köpte huset mars 2010. Vi grävde in VA första sommaren av två anledningar: Det gick inte att dricka brunnsvattnet samt att vi ville ha pool! Vår brunn hade aldrig klarat av över 30kbm... jag hade inte heller velat bada i det sumpvattnet!   :(  Förra ägaren hade inte gjort rent sandfiltret på flera år! Ändå drack de av vattnet! *URK*   >ohno>  De första månaderna tog vi hem dricksvatten från våra jobb i petflaskor. Det var en befrielse när vi kunde börja dricka av kranvattnet sommaren 2010  O0
I Augusti 2010 började vi bygga en Storpool (4,5 x 7,6 x 1,32) från JF-Fritid i Kottebo. Ett bygge som fortfarande pågår år 2012... då vi förhoppningsvis ska bli färdiga! :)

Här kan du läsa om hela bygget: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5892.0


  


Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag