VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Från baquacil till klor på x(x) dagar  (läst 19413 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nickee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gästrikland
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #20 skrivet: maj 09, 2010, 11:34:31:31 »
Tjenare Hundhajen

Blev du nöjd med resultatet och har du kollat vad besväret kostade <sol>
Funderar på å byta till klor nästa säsong.

Poolgiganten

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #21 skrivet: maj 09, 2010, 21:00:13:13 »

Tjo Nickee!

Lite tidigt att lämna något slutgiltigt omdöme ännu, men kan inte minnas att vattnet någonsin varit så klart. Min tro och förhoppning är ju att klor är effektivare, billigare och mer stabilt över tid.

Slutnotan landar på ca 2300 kr fördelat på

2x5 kg snabbklor (diklor) 1000 kr
2x5 kg Ph upp 300 kr
30 liter flytande klor 13% 500 kr   
100 kg ny sand till filtret 500 kr

Dessutom testinstrument för ca 1500 kr.

Kemikalienotan kan förståss kapas rejält om man väljer att byta vatten, eller använder det flytande kloret från start.

Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad nickee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Gästrikland
  • Antal inlägg: 4
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #22 skrivet: maj 12, 2010, 09:01:32:32 »
Ok får tacka så mycket.

Utloggad Poolarn

SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #23 skrivet: maj 19, 2010, 17:34:52:52 »
Tjenis!

Även jag har tröttnat på Baquan och de otrooooliga pengar man får betala. Om man får grumligt vatten, som vi fått de senaste två åren, och vill återfå balansen får man ringa banken först. Det har inte känts roligt att hälla tusenlappar i poolen varje gång. Dessvärre inte med så bra resultat heller. Nog om det.  ;)

Jag är inne på dag 5 och har fått lite olika värden på vägen. jag mätte just upp mina värden och fick 10 på CL (Klor) högt pH och hög ALK.

Igår em var värdena CL 10, pH 7.0 och ALK 079 och på förmiddagen CL 5.9, pH 7.6 och ALK på 086.

Jag hällde i 2,5 dl chockklor (diklor)för att boosta upp klorvärdet till 15 och får kolla imorgon igen.

Poolvattnet börjar se väldigt klart ut men det har en gröngul ton som även du hade i din pool ett tag. Jag tror att det är normalt och försvinner men har du annars några tips? Jag har varit inne och läst på bl.a. Troublefreepool.com där det står en hel del men inte hittat så mycket om just det.  <dontkn>
Frågan är om jag i detta skede ska sänka mitt pH eftersom det ligger över 8.8. Hur mycket vet jag inte eftersom den digitala mätaren bara går till 8.8. ALK värdets gräns i mätburken är 300 ppm så inte heller där har jag ett exakt värde. Mina mätningar visar att både pH och ALK går väldigt mycket upp och ner. Som lägst har jag haft pH 7.0 och det några timmar efter att det var uppe på 7.7.  <hmm>

Jag har hittils gjort av med en halv 10 litershink med diklor och har inte något annat att tillsätta just nu. pH kan jag justera både upp eller ned då de burkarna stått i princip orörda sedan vi skaffade poolen.

 :) Poolarn
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad pereinar

SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #24 skrivet: maj 19, 2010, 20:23:46:46 »
Tänkte bara berätta hur jag gick över till klor, efter värdelösa år med baccasil.
Jag tömde poolen (4x8) lät rörmokaren sätta ett T-rör 1 tum vid vattenmätaren. La ner 1 tums slang + trädgårdsslangen i poolen och fyllde på några timmar poolen med rent fint vatten med rätt Ph-värde.
La i lite klor o är tillbaka till den goda tiden med effektiv klor.
Kostnad ca 800 för rörmokaren 300 för 1 tums slangen och ca 500 för vattnet. Ungefärliga siffror. ( jag lånade pump o slang av brandkåren o tömde i gatuavlopp)
Det absolut bästa o billigaste sättet att byta.

Utloggad hundhajen

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 79
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • hundhajen föredrar varmare vatten...
    • Visa profil
SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #25 skrivet: maj 22, 2010, 08:52:48:48 »
Tjena Poolarn!

Hur går det för dig? Som tidigare behandlats i tråden så är det inte helt lyckat att använda di/triklor för konvertering pga ackumuleringen av cyanursyra. Di/triklor sänker dessutom Ph varför det låter osannolikt att du skulle ha ett Ph på 8,8. Tycker även det låter lite med förbrukning på endast 5 kg diklor för 5 dagars intensivt chockande med din poolstorlek. Se även svar på privat PM.

För mig försvann det gröngula efter ca en vecka - frekvent backspolning och poolstädning rekommenderas eftersom det färgande ämnet flockas på botten och lätt kan "dammsugas" bort.


/H
« Senast ändrad: maj 22, 2010, 09:16:19:19 av hundhajen »
Simmar i en Miamipool Kidney 4.9x8.4 med klorerat f d Baquasil-vatten uppvärmt med Pahlens Maxitemp 51 under tak från Albion/IdealCover.

Utloggad Poolarn

SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #26 skrivet: maj 23, 2010, 00:16:42:42 »
Här chansas det vilt med hårfärg och annat!   >rulla<

Tidiga kvällens avläsning säger 7,6 på klorsidan, pH 7,7 och ALK på 193. Något högt ALK men vi tog ett dopp ändå. Vattentemp har jag ingen aning om. Kändes som 17 grader eller så, och då har jag inte börjat värma upp ännu. Jag tänker kasta i en halvliter av mitt diklorin innan sängdag för att boosta upp Cl.

Vi har lite smuts i botten på poolen (väldigt lite!) som vi dammsuger upp imorgon men inte mycket alls. Vattnet är klart som dricksvatten och det gula försvann tydligen mellan torsdag och fredag när jag inte var hemma. Med tanke på CL nivå tänkte jag också byta sand i helgen och hoppas på att min konvertering är klar.    <sol>

Någon vecka till så kör vi upp poolen till 29 grader som vanligt.  :D

Klor Poolarn!   8)
Njurformad Miami pool stl. 5.3x8.9 med lärkträdäck. Dbla plattärmeväxlare i slutet system. VP Thermia Atria 12.

Utloggad Fridamumsan

SV: Från baquacil till klor på x(x) dagar
« Svar #27 skrivet: maj 27, 2017, 20:25:18:18 »
Hej Hundhajen! Hur kommer Man i kontakt med dig?
Tjo Nickee!

Lite tidigt att lämna något slutgiltigt omdöme ännu, men kan inte minnas att vattnet någonsin varit så klart. Min tro och förhoppning är ju att klor är effektivare, billigare och mer stabilt över tid.

Slutnotan landar på ca 2300 kr fördelat på

2x5 kg snabbklor (diklor) 1000 kr
2x5 kg Ph upp 300 kr
30 liter flytande klor 13% 500 kr   
100 kg ny sand till filtret 500 kr

Dessutom testinstrument för ca 1500 kr.

Kemikalienotan kan förståss kapas rejält om man väljer att byta vatten, eller använder det flytande kloret från start.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan