VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Pool 2018...?  (läst 1438 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fenix

Pool 2018...?
« skrivet: augusti 05, 2017, 21:12:10:10 »
Så nu har vi äntligen bestämt oss för att det ska bli en pool här hemma.
Än sålänge är det hela i planeringsstadiet. Dottern på fem undrade förstås när hon kunde bada och hennes stormförtjusning övergick till en surare min när jag talade om att det inte blir förrän nästa sommar :). Så planen är att det ska badas i 2018.

Har läst en hel del på detta forum och på diverse leverantörers sidor de senaste dagarna.
Så en lite inblick har man fått i det hela men frågorna blir också desto fler när man inser allt som behövs.

Har väl bestämt oss för att det blir 8x4 med nån form av trappa. Konstruktionen är jag mest inne på att det blir en variant i thermoblock som ställs på gjuten platta.
Har sluttande mark så den kommer delvis vara under jord. Ena kortsidan kommer nog vara ca en meter över mark enligt mina initiala beräkningar.
Kommer troligen att bygga ett trädäck runt poolen. Egentligen vill jag gjuta runtom och lägga klinkers men mängden massa på min sluttande mark talar emot detta. Eventuella reparationer som måste tas via poolens utsida är också något som talar emot gjutning. Har läst MattiasS tråd och hans läckande kopplingar avskräckte mig även det från gjutning.
Kopplingar som hamnar i min ena kortända kommer vara lätt tillgängliga under pooldäcket från nån form av dörr som jag sätter nedtill i däckets gavel. Inte studerat så noggrant vart man måste ha diverse kopplingar men det är ju att föredra att få mest möjligt i den änden som är delvis ovan mark.

Vill också att poolen i största möjliga utsträckning ska sköta sig själv så ett system som doserar automatiskt för bra vattenkvalité är ett måste. Kommer nog också bli ett pooltak då detta känns enkelt att dra undan när man vill bada. Rent estetiskt är det ju snyggast när poolen är öppen men man vill ju inte ha en massa skräp i. Ett elektriskt lammellöverdrag skulle kunna vara ett alternativ. Fördelen med detta är att man kan dölja rullen så att när man badar bara syns inget av detta och tar inget utrymme som ett pooltak gör.

I samband med detta ska det även byggas en veranda med tak som man når poolen från. Min sluttande tomt gör att det kommer bli några steg ner från denna till pooldäcket. Största utmaningen blir att verkligen tänka så att man får med sig allt från början. Inte speciellt kul när man gjort all grävning och man kommer på att det saknas en eller annan matning till x punkt.
Är också lite tekniknörd så älskar prylar och ljud. Så nåt integrerad ljud till både veranda- och poolområde måste det bli. Bad och kök som gjordes för ett år sen trivs verkligen bra med sitt integrerade ljud med Bluesound som hjärnan i det hela.

Jaja, ett långt första inlägg blev det som även blev lite mer än bara pool men hoppas ni har överseende med det från en rookie ;)
Kommer uppdatera här allteftersom processen fortlöper med bilder & text. Tips & inspel mottages tacksamt.

Poolgiganten

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan