VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: JF fritid, liner som spruckit.  (läst 36138 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Holton

JF fritid, liner som spruckit.
« skrivet: april 15, 2011, 16:13:42:42 »
Vi upptäckte nu efter vintern att linern pajjat, ett år gammal. En sån mönstrad JF liner. Visst, det är smällar man kan få ta, det fattar jag med, men...
Vi ringde och reklamerade, inga problem att få en ny, men ja, jag hade väl läst lite på om konsumentköplagen och sett att man kunde kräva ersättning för skäliga omkostnader i samband med reklamationer. Eftersom vattnet spolat undan sandvallen och demontering av sargen kommer innebära att en hel del virke måste bytas ut så tyckte jag att några tusenlappar i ersättning kunde vara på sin plats, jag menar bara att ersätta vattnet som läckt ut kostar ju ca 1000 spänn. Jag framförde detta och hade kanske ingen större förhoppning om att få något bifall, men ändå.
Jo, damen sa att denna läcka troligen orsakats av att isen rört sig och det är ett problem man kan drabbas av när man har pool i Sverige.

Ja, jag fick ingen ersättning, jag sa att i så fall vill vi i alla fall ha förlängd garanti på linern. Hon svarade med att det behövde vi inte, det fanns ingen risk att detta skulle hända igen... Då blev jag trött på tanten och rev i att om det ändå är så jäkla liten risk så kan hon ju vara så god att ta den risken själv. Ja, vi fick två år till på den nya linern...

EDIT av admin, plockat bort skrivningar som kan misstänkas vara förtal/utpressning i samband med ett reklamationsärende /Rickard
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:03:54:54 av Rickard »
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Poolgiganten

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #1 skrivet: april 16, 2011, 15:40:32:32 »
Denna typ av pool konstruktion har blivit rätt vanligt i Sverige de senaste åren o då borde det finnas fler än du som har samma problem. dvs att poolen inte klarar av att bottenfrysa. Skulle vara intressant att höra även från de som inte har problem.

Du får gärna ge oss andra lite mer information som själva skadan, för att se ifall det är någon man kanske kan förebygga.

Var poolen täckt under vintern?

/Ronson
ps. det är tråkigt när någon sådant inträffar, pengar är en sak, men allt arbete som det medför det är inte alltid roligt och går knappast att ersätta.....
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:05:05:05 av Rickard »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Holton

SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #2 skrivet: april 16, 2011, 16:42:48:48 »
Ja, först och främst, poolen kan inte ha bottenfrusit, innanmätet var flytande medan yta och kanter var frusna. Så trots sträng vinter och läget i Dalarna så bottenfrös den inte. Poolen var täckt med en pressännig, vi hade slängt i sandflaskor och så. Än så länge går skadan inte att inspektera, men förmodligen (bara gissning) så har eländet spruckit i en svets. Det hände på ett ställe redan i somrast när vi fyllde vatten första gången i poolen. Det lagade vi med sån vinulvulk.

Återkommer när vi kan inspektera sidorna, nu ligger där en vägg av is =)

Känns halvlockande att demontera en altan för att komma åt att byta liner...
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:05:46:46 av Rickard »
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Erica

SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #3 skrivet: april 16, 2011, 20:51:22:22 »
Det finns givetvis vissa komplikationer som de som bor i sydeuropeiskt klimat slipper. Is hör givetvis till problemen men går ju att bemästra. Skönt att de byter din liner i vart fall.
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:06:36:36 av Rickard »

Utloggad ronson

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 860
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • 2013: Pumpbyte o reparation av VP
    • Visa profil
    • Ronson´s poolbygge
SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #4 skrivet: april 16, 2011, 23:01:55:55 »
Det var nog bara något år sedan JoF införde mosaiklinern (mönstrad) och det är väl inte omöjligt att det kan vara kvalitets problem med den som är grundorsaken. Låter lite som det, eftersom du fick reparera linern i somras pga sprucken svets. Man kan ju bara hoppas att du råkat få ett måndagsex.

Själv har jag en enfärgad o hittills har jag inte haft några problem med den.

/ronson
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:07:01:01 av Rickard »
Storpool 7.6x4.5 från JoF, dubbla VP (4+4kW), Klor
Poolbygge : http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=2056.0

Utloggad Ubbe

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Hässleholm
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Automatiseringsingenjör - LMT Elteknik AB
    • Visa profil
SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #5 skrivet: april 19, 2011, 08:59:29:29 »
Hej,
Kan bara instämma med föregående att det kan kanske vara kvalitetsproblem med denna nya linern. Skickar man en ny liner kostnadsfritt så erkänner man ju att det är fel och att garantin gäller. Därmed kan man ju tycka att du  också ska kunna få ersättning för omkostnader enligt konsumentköplagen. Jag hade provat att göra en anmälan till ARN.

Jag har även en J&F som jag täckte av igår efter första vintern. Jag använde deras vintertäckning + ett 15-tal sandfyllda petflaskor. Jag har varit lite orolig att något hade pajat för mig också då jag har stundtals har fått rejält med vatten i min dräneringsbrunn under vintern. När jag tog av vintertäcket så verkar allt ok (jag har också den enfärgade linern) så jag började med att fylla upp i går kväll. Ska fortsätta fylla upp sista dm ikväll och chockklorera.

Ubbe
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:07:50:50 av Rickard »
J&F Storpool 7,3x3,6 -2010
Värmepump Luxlama LX09H -2013
Byggtråd:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=5399.0

Utloggad Mr kanon

SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #6 skrivet: april 19, 2011, 16:25:29:29 »
Jag har en Primastarpool i Sundsvall och den har bottenfrusit utan några skador. Jag har inte stoppat ner petflaskor och dyl, bara en pressenning som täcke, då jag anser att det inte kan vara bra om poolen bottenfryser. Vad gör dessa flaskor för nytta om isen fryser under dem? Med bottenfrysning och flaskor och dunkar så känns det som om poolen skulle bli bredare "expandera" nertill så att poolen skulle lyftas upp. För mig känns det som att det bästa borde vara att den får expandera lika överallt Helst skulle poolen vara lite konformad så inte isen får något fäste i vinylen/plåten.
/Kent
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:08:18:18 av Rickard »

Utloggad Holton

SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #7 skrivet: april 19, 2011, 18:03:33:33 »
Idag gick det i alla fall att inspektera skadorna, det är tre ordentliga hål där bottendelen är svetsad mot väggdelen av linern, ett rent tillverkningsfel alltså, ska ta tag i JF igen och höra om de fortfarande tycker att de inte ska ersätta omkostnaderna. ARN är väl inte helt otänkbart heller.

Till dig med tvivel kring pet- och dunk- teorierna. Ja, egentligen ska man ju enligt JF inte behöva, det står bara att de rekommenderar detta. Men i vår pool låg de fint uppradade längs ytterkant och de tar upp tryck från isen genom att luft går att komprimera, medan vatten och is knappt gör detta alls. Isen har dessutom helt klart gått från ytan och sidorna in mot mitten. Kanterna har rest sig mer än mitten.

« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:09:01:01 av Rickard »
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Utloggad Mr kanon

SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #8 skrivet: april 19, 2011, 18:56:28:28 »
Min is är också högre på kanterna. Vad jag menar är att isen som är under flaskorna pressar likväl mot sargerna. Mao så blir poolen bredare nertill och kan då lyftas upp om den bottenfryser. Ska det funka fullt ut med petflaskor så måste dessa vara lika långa som isen är tjock för att inte sargen ska bångna.
Detta är en teori jag har som jag tycker låter logiskt.
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:09:22:22 av Rickard »

Utloggad Holton

SV: JF fritid, liner som spruckit.
« Svar #9 skrivet: april 19, 2011, 19:20:10:10 »
Håller helt med dig jag med. Skissade först på att ha flaskor så pass fyllda med sand att de sjunker och samtidigt hänga dem i en lättare flytande flaska. Då borde det kunna minska trycket där det borde kunna göra någon nytta. Det skadligaste trycket borde uppstå nära botten vid stödbenen, ja så tycker i alla fall jag.
« Senast ändrad: maj 02, 2011, 15:09:43:43 av Rickard »
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan