CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Sol värme  (läst 3561 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Akepouchen

Sol värme
« skrivet: juni 01, 2014, 19:28:08:08 »
Hej alla poolnissar
Jag är ny här och ny med solvärmmare till poolen så jag skulle behöva lite hjälp på hur man ska koppla allt. Jag har en index rör pool dia 3m ca. Har införskaffat mig en sandfilterpump för några veckor sedan.
Hade en "solmatta" från förra året ( ingen matta utan bara slangar) som är ihop kopplade från rusta. Kopplade ihop det med nya pumpen och fick ett jätte bra flöde igenom så det rödes om i poolen ordentlig.
Vet ej om det är bra i och för sig med strömmade gjorde det iallafall.
Idag var jag iväg och köpte en solfångare till (en massa slang som ligger rullat i en plast låda)
Men när jag kopplade in den efter min befintliga solfångare så fick jag knappt något flöde alls in tillbaka i poolen.
Det hela är att slangen från pool till pump är 38mm från pump till första solfångaren är det 38mm men den nya är det bara 20mm kanske. Kan det vara därför flödet blev sämre?
Och trycket på pumpen steg från 0,4 innan den nya till ca 0,6 med "allt" inkopplat.

Som sagt så vet jag ej om det är rätt jag kopplat eller om det är som det ska vara....
Så därför hoppas jag att någon kan vägleda mig till rätt lösning.
Försöker lägga ut lite bilder på sakerna jag pratar om så ni får ett hum om hur det ser ut. (Fast på bilderna är inte allt ihopkopplat)
En sak till just nu sitter allt efter pumpen/filtret

//Daniel

Poolgiganten

Utloggad Bozton

  • Blommigt bälte i Intexpoolologi
  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 292
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Pool ja-ha...oj då..
    • Visa profil
SV: Sol värme
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2014, 01:01:17:17 »
För att svara dig lite enkelt så tror jag enligt dina förklaringar att du kopplat så här:
Allt ligger i serie. Dvs från poolen så går vattnet till sandfiltret,  vidare till solfångare 1, därifrån till solfångare 2 och tillbaka till poolen.

Din första solfångare med slangar ger knappt något motstånd. Den grenar ut sig i flera grova slangar och sen åter via en lika dan koppling återgår dessa till en slang.

Den andra solfångaren "kupolen" antar jag består av en lång slang virad inne i kupolen. Iom att det är enbart en lång slang så blir motståndet högre i denna solfångare och det är i sig bra. Det ger ett lägre flöde och vattnet som passerar solfångaren hinner värmas upp mer.

-vatten som passerar en solfångare för fort hinner inte ta åt sig så mycket värme och då förlorar man själva idéen.

-kopplar man enbart solfångare i serie med sandfiltret så får du antingen för högt flöde i solfångaren eller för hög belastning på pumpen.

Det du behöver är en trevägsventil eller en bypasskoppling som du sätter före solfångaren.
Denna koppling/ ventil gör att du kan styra så viss del av vattnet går direkt från sandfiltret och åter till poolen och en mindre del går via solfångaren och åter till poolen.
Det gör att du får ett Lägre flöde genom solfångaren och därför en högre uppvärmning av vattnet som passerar den. Vattnet som skickas genom sandfiltret som går direkt till poolen och gör att du inte belastar din pump så hårt och samtidigt erhåller bra cirkulation i din pool.

Då jag själv inte provat varken "kupolen" eller din andra modell av solfångare så ska jag inte uttala mig men du ska inte vänta dig mirakel.
Solfångare kräver lite "passning" då de enbart ger värme när solen skiner. En mulen och regnig dag är det bäst att stänga flödet genom dom då de är lika bra på att kyla som att värma.

Lycka till
Intex Ultra Frame 488x122cm, Sandfilter, 
VP G&J P20

Tidigare egenkonstruerad, egenbyggd
solvärmepanel 300m / 16mm PEM + cirkulationspump

Utloggad Holton

SV: Sol värme
« Svar #2 skrivet: juni 17, 2014, 18:02:27:27 »
Kopplingsråden ovan håller jag fullständigt med om. Sedan är jag skeptisk till nyttan av strypt flöde över solfångare. Men oavsett hur man gör så är det en fasligt liten yta dina solfångare har, tycker du att de ger någon effekt? När man räknar på effektbehovet till en pool så är en tumregel att man har minst en yta motsvarande halva poolens yta.
Har nu trallat in vår J&F 3,6x7,3
Värms med Brillix100

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag