VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Vilken typ av solvärme  (läst 6723 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Agaton

Vilken typ av solvärme
« skrivet: maj 18, 2010, 08:26:13:13 »
Hejsan, jag funderar på att installera solfångare till min pool. Har precis köpt en fastighet med pool och har inte mycket erfarenhet av det hela.

Vilken typ av solfångare är bäst till pool.
Alternativ 1 är folkpools typ, svart plast plana tunna stora solfångare.
Alternativ 2 är moderna vakumrör/heatpipe som man kan få solfångarbidrag för.

Vilket alternativ fungerar bäst till pool.

Tilläggas bör att jag har en 4x8m folkpool installerad för länge sedan så någon isolering räknar jag inte med.
Nu finns bara elvärmare till poolen.
Jag bor i Västerbotten.

Hälsningar Agaton

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2010, 07:15:41:41 »
Tänker du investera för att hålla poolen badvarm hela säsongen så rekommenderar jag värmepump istället, en värmepump säkerställer att du alltid har den temperatur du vill, även när det varit mulet några dagar - och just då, när solen kommer åter är det som trevligast att bada!

Väldigt få använder vacuumrör för att värma pool, det vanligaste är väl typen av stora plana solfångare, eller de jag har -Texsun, Elninjo eller X-flow.
Sen finns det de som bygger egna med PEM-slang om plats finns för det.

Men som sagt, solfångare ger dig en varmare pool än utan värme, men den säkerställer inte att det är behagligt att bada närhelst du vill.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2010, 08:06:55:55 »
Jag tycker att vakumrör är för hightech (=dyrt) för ett lågtech projekt som en pool. Dessutom innehåller de koppar (om jag förstår rätt) och det kan orsaka korrosionsproblem (kemiskt och galvaniskt). Kanske kan man lösa det med värmeväxlare men det ökar kostnaden ytterligare.

Själv har jag "badat av mig" och badar numera bara vid varmt väder, och då har vår PEM-slang räckt. Med solfolie eller liknande värms vattnet även när det är mulet, fast sämre förstås, under sommarmånaderna. För- och eftersäsong kräver dock sol på riktigt.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2010, 09:32:36:36 »
Väljer du vacuumrör måste du ha mellanväxlare, men då skulle du ju även kunna värma tappvarmvatten, och om du köper stor yta vacuumrör kan du även värma huset.
En vacuumsolfångare ger dock inte mycket mer energi än en poolsolfångare/m2, detta p.g.a. den låga temperatur som de arbetar emot - som gör att även en enkel solfångare ger bra verkningsgrad.
Skall du värma med vacuumrör måste du köpa i princip lika stor yta som man rekommenderar för enklare poolsolfångare, och det blir dyrt.

Min erfarenhet är, precis som aromata skriver, att man leddsar att bada rätt fort om vattnet inte alltid är varmt när man känner för det.
Dina poolare kommer inte att titta förbi så ofta heller, för ett bad, om de inte vet att det är drägligt badvarmt i poolen.

Så mitt råd, om man vill att poolen skall användas flitigt, är att skaffa värmepump.

Vad värmer du huset med idag?
Kanske funderar du på värmepump till huset?
Du kan även värme poolen med den i så fall, säsongerna avlöser ju varann perfekt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad aromata

SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2010, 16:58:19:19 »
Min erfarenhet är, precis som aromata skriver, att man leddsar att bada rätt fort om vattnet inte alltid är varmt när man känner för det.

Jag har som sagt "badat av mig" men det är klart att skulle vattnet alltid hålla 28 C hade det kanske blivit mer bad. Så är det kanske - jag vet inte riktigt.

Utloggad Agaton

SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2010, 21:52:13:13 »

Vad värmer du huset med idag?

Jag kör med ytjordvärme till huset och jag tror nog den pumpen skulle funka bra att köra med. Problemet är att den står ca 50m bort från poolen.
Så ska man gräva kulvert dit blir det inte billigt heller. Vad kulvertförlusterna blir har jag heller ingen koll på.
Dock finns det alternativet kvar i mitt huvud och kan fixas senare.

Jag har inte fått samma uppfattning att vacumrör skulle behöva samma kvadratyta som plana enkla typen. De ska vara betydligt effektivare.
Dock behövs en lite vassare styrning med shunt för att inte cirkulationspumpen ska stoppa och stanna hela tiden. Detta om man kör utan acc. tank som jag funderar på. Poolen är ju acc tank så det räcker. Dock behövs ju en värmeväxlare.

Har en kompis som håller på med detta och kör vacumrör som enda uppvärmning till sin pool och han har över 30 grader i den nu. Dock har han rätt så stort system och en pool på bara 25m3 med pooltak.

//Agaton

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2010, 22:30:14:14 »
Pooltaket ger mer effekt/m2 än vacuumrören, det är jag rätt säker på - då får du ju in solen direkt i vattnet.

Visst ger vacumrören kanske lite mer effekt än enkla poolsolfångare, men inte mycket, inte vid de temperaturerna, och betänk även att de inte har lika stor värmeupptagande yta som en gummimatta... Det beror alltså hur man räknar vad man får fram.
Det går bevisa allt med statistik.

En klar fördel med vacumrören är att de inte kyls av vinden på samma sätt som en vanlig poolsolfångare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Agaton

SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #7 skrivet: maj 20, 2010, 12:31:24:24 »
Vissa verkar ha lagt plastslang på svart plåttak har jag läst om, hur bra funkar det och blir det något billigare? Måste man täcka med glas/plast på hela paketet så att säga.
Det kan ju också vara ett alternativ. Har ett stort svart plåttak i närheten.

//Agaton.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #8 skrivet: maj 20, 2010, 14:34:30:30 »
Täcker du svart plastslng med plast och INTE kör vattencirkulation så smälter plasten om det är riktigt varmt och soligt.
Om du inte täcker den med plast funkar det, mina grannar har gjort varmvatten till sitt växthus i 20 år på det sättet, de har bara ca 15 meter 32 mm PEM på taket, och det funkar finfint.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Agaton

SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #9 skrivet: maj 22, 2010, 12:22:12:12 »
Vilka längder snackar vi om och jag antar att man behöver en extra pump till det hela. Om det blir långa avstånd orkar väl inte vanliga circ. pumpen med pga tryckfallet?

Agaton.


Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilken typ av solvärme
« Svar #10 skrivet: maj 22, 2010, 14:59:51:51 »
Du får själv räkna ut hur mycket som behövs, men den synliga ytan skall vara ca 50% av poolens yta.
En separat cirkpump lär nog behövas, om du inte paralellkopplar flera kortare slangar, då blir tryckfallet inte stort.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag