VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Överklorering - Vad göra ?  (läst 4074 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tobias

Överklorering - Vad göra ?
« skrivet: augusti 17, 2007, 14:54:38:38 »
Jag har sannolikt av lathet och tidsbrist, hinkat i för mycket klor inser jag nu, då mitt vatten vägrar att klarna (siktdjup på 40 cm). Jag gissar att det är den berömda klordimman som jag fått.
Tyvärr hinkades det i klor i mängder innan jag mätte med våra stickor, och nu (efter 1 vecka utan någon som helst tillskott av klor) kan jag kostatera att om jag mäter på vattnet så är klorindikeringen "illröd orange" (borde vara ljusgul som är 1-1,5 mörkgul motsvarar 3,0).
Kan alltså inte ens se vilket värde det motsvarar då "illröd orange" inte är indikerad, så jag gjorde en mätning med 1/2 poolvatten och 1/2 kranvatten och den var fortfarande kraftigt orange.
Även mätningen med 1/4 poolvatten och 3/4 kranvatten var forfarande orange om än något svagare.
Om jag tolkar det rätt så ligger jag på värden som är minst 15 (där man ska ligga på 1-1,5 för kloret)

- Vad ska man göra i detta läget ?
- Någon som har erfarenhet av detta sedan tidigare ?
- Kan man reducera kloret på kemisk väg ? (jag har inget pooltäcke på och ek-trädet ovanför levererar som vanligt skit ned i poolen varje dag)
- Vid vilka klor-värden är det direkt skadligt att bada ?

Finns det hopp eller är det bara att stänga igen poolen för säsongen och betrakta det som att den är rejält chock-klorad inför vintern ?

Poolgiganten

Utloggad PelleSthlm

SV: Överklorering - Vad göra ?
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2007, 15:05:05:05 »
Jag hade börjat med att spä ut vattnet med nytt färskvatten. Det finns en produkt som heter antiklor, men jag hade i alla fall börjat med att späda ut snarast så att inte linern bleks.

Du skall dock inte stänga igen poolen då du garanterat har en vattentemperatur över +10°C. Nedstägning nu hade endast lett till algblomning.

Hur ser dina värden ut annars? PH?

Det finns säkert andra här på forumet som har bra tips till dig. Vi får hoppas att det löser sig i alla fall... :)

Utloggad Pea

SV: Överklorering - Vad göra ?
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2007, 21:22:35:35 »
kan man inte köra med medlet som man använder för att ta bort kloret när man ska byta til bacuacil?
Pool nr1: Palmyra ovanmarkare från Poolmans.
Pool nr2: Egenhändigt murad med lecasten, 7.2*4*1.45 med mosaik liner.
värmer med Maxitemp 51 och renar med Baquacil.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag