VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Brunsvarta prickar  (läst 1894 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Juha

  • Gäst
Juha
Brunsvarta prickar
« skrivet: oktober 02, 2018, 08:56:36:36 »
Hej,

Hoppas ni kan hjälpa mig.
Jag har en 2 år gamma Swimspa och ca. 5 månader sedan började få svartbruna prickar på botten och delvis på lägre väggen. De är jobbiga att skrapa bort och kommer tillbaka inom ett par dagar. Jag har bytt vatten, kört Pipecleaner och chockklorerat, ingenting hjälper. Prickarna är 5-15 mm stora, ljusbruna vid kanten, och de lägger sig alltid vid någon sida av bottenstrukturens "bubblor" troligen pga vattenströmmen. Vad är detta och hur slipper jag det?

Mvh Juha

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Brunsvarta prickar
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2018, 11:05:36:36 »
Hej

Du kan ju kolla i den här tråden, följa mitt "projekt", det verkar vara samma typ av fläckar du har. Jag tror jag löst problemet nu men det får vi veta först nästa säsong.

https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=14301.10
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

juhamen

  • Gäst
juhamen
SV: Brunsvarta prickar
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2018, 20:30:22:22 »
Hej,

Tack för svaret. Det visade sig att fläckarna reagerade på askorbinsyra. Så jag hällde i en hel del askorbinsyra och nu är de flesta fläckar (nästan helt) borta. Dock finns vissa envisa fläckar kvar som jag kanske måste bekämpa med dina metoder senare.
Vattnet blev dock grumligt och har inte blivit bättre även om jag höjt PHn och börjat höja klor. Är det normalt, klarnar vattnet för sig själv senare?
Varifrån kommer dessa metaller, från SPAs rör eller kommunal vatten?

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Brunsvarta prickar
« Svar #3 skrivet: oktober 11, 2018, 20:56:33:33 »

Jaadu om jag det visste, kanske om jag var kemist. Jag använder enbart kommunalt vatten. Märkte i våras att det började bildas rost på rostfria detaljer, brukar vara tecken på för högt Ph...jag såg det för sent, försökte höja Ph:t men tog nog för lite, och vattnet var som du säger ovanligt vitgrumligt/mjölkaktigt...fläckarna blev fler och fler, från början gick de att dammsuga bort men till slut satt dom som berg....
Nu ikväll har jag Swinto-bearbetat bort de allra sista, i morgon lägger jag i vattenslangen och fyller upp.

Jag har som sagt haft samma sak 2011, då byte vi linern. Och jag har ärligt inte riktigt klart för mig vad det är. Järn helt klart (?), men var kommer det ifrån?
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan