CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Har jag räknat fel på chockklor?  (läst 6812 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fredrik_malmo

Har jag räknat fel på chockklor?
« skrivet: april 22, 2018, 18:49:31:31 »
Hej

Jag tror möjligtvis att jag använt för lite chockklor vid uppstart av poolen. Värdet går snabbt upp men dagen efter är det nere på 0 igen.

Min pool är 48m3 (48000 l) ca.

Hur många gram chockklor rekommenderar ni erfarna pool ägare?

Poolen är rengjord och vattnet ser tillsynes också rent ut.

Tack på förhand

Poolgiganten

Utloggad TommyC

SV: Har jag räknat fel på chockklor?
« Svar #1 skrivet: april 23, 2018, 16:58:23:23 »
Det står på burken hur det ska doseras. Det är inte samma koncentration på alla fabrikat. 200 gram chockklor per 10 kubikmeter vatten är vanligt. Mätstickor har bäst före datum men kan åldras fortare om de inte förvaras på rätt sätt.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har jag räknat fel på chockklor?
« Svar #2 skrivet: april 24, 2018, 09:04:04:04 »
Går det fort ned till 0 finns troligen organiskt material kvar i vattnet, men det brukar ju också synas på klarheten på vattnet.
Det enda som låter märkligt för mig är alltså att det förbrukas klor trots att vattnet ser bra ut...
Har du poolen utan täckning så avdunstar det en del klor, solen är även rätt bra på att käka klor, men exakt hur fort det kan gå för klor att brytas ned ebart av sol vet jag faktiskt inte.
Om du har bra PH-värde så är min bedömning att du behöver klorera mer i alla fall.

Som ett test kan du annars fylla en hink med 3 liter poolvatten, spä ut med 6 liter kranvatten och mät sedan igen, är det fortfarande 0 så är det i vart fall inte så hög klorhalt att stickorna visar galet p.g.a. det.

Har eventuell tidigare ägare kört med baquasil som kem så behövs det massor med klor för att "bränna bort" PHMB ur vattnet.
Vet du säkert att man kört med klor tidigare?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Fredrik_malmo

SV: Har jag räknat fel på chockklor?
« Svar #3 skrivet: maj 05, 2018, 19:56:03:03 »
Hej. Vet inte riktigt vad tidigare ägare kört med tyvärr. Enligt doseringen på förpackningen kör jag ca 400 g granulat på 40 kubik. Men det låter lite jämfört med vad som beskrivs i tråden.

Det kan vara så att det finns organiskt material kvar i poolen eftersom den inte är täckt och det samlats en del under höst och vinter.

Poolen är nu helt klar till utseendet och jag kan se grus på botten. Frågan är om jag skall fortsätta chockklora varje dag tills värdet är konstant.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Har jag räknat fel på chockklor?
« Svar #4 skrivet: maj 06, 2018, 05:56:14:14 »
JAg skulle kolla med föregående ägare, vi fick tillsätta ca 7 kg klor när vi gick över från baquasil till klor.
Har dom kört med baquasil kan det vara enklare, snabbare och billigare att byta vatten.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag