VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hjälp! Ska jag välja UV-rening eller saltkordinator  (läst 2512 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anna Karlsson

  • Gäst
Anna Karlsson
Hjälp! Ska jag välja UV-rening eller saltkordinator
« skrivet: november 05, 2017, 14:42:49:49 »
Vi har en nybyggd thermopool 8x4 men vi kan inte bestämma oss för vilken typ av rening vi ska köra på. Butiken sa en sak och vår poolbyggare en helt annan.
Vad har ni själva valt och varför? Vi vill ha en ren pool som är lättskött. Så ska vi ta uv-reningen med klortabletter eller ta saltkordinatorn?

Poolgiganten

Utloggad Fiskarn

SV: Hjälp! Ska jag välja UV-rening eller saltkordinator
« Svar #1 skrivet: november 05, 2017, 16:14:15:15 »
Uv-rening OCH saltklorinator så klart  O0
Har haft detta under flera år och det funkar klockrent.
6,6x4,1 Octavia Folkpool, saltvatten.
Pooltak Aluna Wariant lågt.
Minimaster för styrning/dosering av klor och pH.
UV-rening Auto UV-75 från Pahlén.

Utloggad TommyC

SV: Hjälp! Ska jag välja UV-rening eller saltkordinator
« Svar #2 skrivet: november 05, 2017, 18:26:19:19 »
Vi har kört med veckoklorpuckar sedan 2005. Det är billigt och 100% tillförlitligt. Det finns ingen apparat som kan gå sönder när man kör med puckar. Kan inte bli bättre v b tillförlitlighet. Det krävs bara att man kommer ihåg att lägga i en ny puck efter 7-10 dygn. Automatik är ju kul och jättebra så länge den fungerar men alla saltklorinatorer är inte automatiska utan man måste med vissa hålla koll på och ställa in lämplig nivå på kloreringen. Börja med puckar och fundera ordentligt igenom vilket system ni egentligen vill ha är mitt bästa råd.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad MathiasS

SV: Hjälp! Ska jag välja UV-rening eller saltkordinator
« Svar #3 skrivet: november 05, 2017, 19:59:14:14 »
Min uppfattning är att du redan gjort dettta val. Och att fråga är lite fel ställd.

1. Man bör avstå från att gjuta in plastdetaljer i betong, speciellt om slangar till och från poolen ligger under mark. Varför? Det är oerhört besvärligt att byta ut dessa armaturer om det går sönder. Jag tycker därför att man bör välja rostfritt, även om det kostar en rejäl slant till.

2. Har man valt rostfritt så faller saltklorinator-alternativet bort eftersom saltvatten ej bör kombineras med rostfria armaturer...så då är det UV som gäller.

Jag tycker att rätt frågor för dig är:

1. Vill jag bada i saltvatten eller inte? Oavsett ditt val är det lika mycket klor i poolen.
2. Vill jag ha automatisk dosering av kemikalier?

Vill du ha saltvatten så använder du en saltklorinator. Detta kan också kombineras med UV-rening.
Vill du ha automatiskt dosering av kemikalier så är en saltklorinator ett alternativ (som finns med varierande grad av automatik och intelligens). Ett annat alternativ om du inte vill ha saltvatten är utrustning för att dosera flytande klor, Pahlens Minimaster är ett av många alternativ.

Samtliga alternativ kan kombineras med UV-rening och detta gör att du ytterligare kan sänka klorhalten något i poolen.
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan