VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Svårhöjd alkalinitet och svårsänkt pH?  (läst 1689 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linajohanna

Svårhöjd alkalinitet och svårsänkt pH?
« skrivet: juni 25, 2018, 11:33:59:59 »
 Hjälp!
Har en 8x4 pool med pooltak.

Mäter värdena med trutest och aquacheck.
Har ett konstant låg alkalinitet och ett ökande pH.
Kan få upp alkaliniteten till 80 för något dygn för att sedan se det sjunka igen.
Samma med pH, får det på rätt nivå och ser det sedan öka igen.
Har nu gått igenom mängder av alkalintetshöjande och pH sänkande men resultaten är kortvariga och problemen kommer tillbaka.
Dessutom äter poolen klor väldigt snabbt.
3-4 dagar per dosering.
Vi badar inte ovanligt mycket. Taket är på.
Vi fyller med kommunalt vatten som har pH 7,2 ( har testat det med stickorna )
Vattnet är klart och fint i nuläget men vi drabbas snabbt av alger och det tar sådan tid att få ordning när det blivit så.
Vad gör vi fel!?
Snälla hjälp!

Poolgiganten

Utloggad poolarenspoolare

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 248
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • Pool is the grej ;-)
    • Visa profil
SV: Svårhöjd alkalinitet och svårsänkt pH?
« Svar #1 skrivet: juni 25, 2018, 14:14:17:17 »
Jag har heller aldrig blivit klok på just alkalinitet. Om någon annan klok person på forumet vet mera om hur alkalinitet funkar så får ni gärna berätta.

Under tiden vi har haft pool så har jag fyllt upp poolen två gånger med kommunalt vatten. Mäter jag alkalinitet då så ligger det på 20-25! Jag kan som du hälla i alkalinitetshöjande i evighet. Värdet går snabbt upp för att sedan nästan lika snabbt sjunka tillbaka till ett lågt värde. Man måste även kompensera pH-värdet som ändras.

Så just alkalinitet har jag gett upp, det är var det är. Har inte haft några andra problem med övriga värden. Standard är ju i med klor ganska ofta. Justera ned pH då och då. That's it. I år har vi en MiniMaster som gör det jobbet åt oss.

Jag tänker att ni kanske egentligen inte har något problem med vattnet?

Klortabletter kan ju gå åt ganska fort, man får ju hitta balansen med lagom stora klippta hål i påsen. Eller lägga tabletten i en plastburk med lagom många hål i. Ph behöver ju normalt sänkas då och då, men är ganska stabilt och lätt att justera.

8x4 PP-pool med tekniktunna, UV, MiniMaster Ph+Klor, Poolrobot Astral Pulit Advanced 3, Pahlen JetSwim Athlete, värmeväxlare till bergvärme, komposittralldäck, Nova Comfort pooltak med kanalplast och klarglasgavlar.
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13304.0

Utloggad Erica

SV: Svårhöjd alkalinitet och svårsänkt pH?
« Svar #2 skrivet: juni 25, 2018, 17:52:37:37 »
Ja vad kan hända om man har fel alkalinitet ? Jo det kan bli svårt att hålla rätt pH. Jag har därför alltid (vi har haft pooler i mer än 25 år ) haft en väldigt enkel approach till alkalinitet: så länge som jag inte har några problem med att hålla pH korrekt så bryr jag mig inte om alkaliniteten. Vi mäter den inte ens. Poolen fungerar alldeles utmärkt ändå...  Jag tror man måste hamna riktigt extremt galet med alkaliniteten innan den verkligen ger en några bekymmer.

Nu har vi ett automatiksystem för klor och pH men inte heller på tidigare pooler där vi körde manuellt så var det några problem med att hålla pH inom vettiga värden.

Utloggad poolnisse

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 138
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Rubinpool 7x1,5m, Brillix inverter, Saltklorinator
    • Visa profil
SV: Svårhöjd alkalinitet och svårsänkt pH?
« Svar #3 skrivet: juni 25, 2018, 21:34:04:04 »
Ja där ser man, jag har precis idag slängt i 5 kg Alkanitethöjare i poolen. Vi får väl se hur det går?
poolnisse :)

Erik Almgren

  • Gäst
Erik Almgren
SV: Svårhöjd alkalinitet och svårsänkt pH?
« Svar #4 skrivet: mars 21, 2021, 07:50:26:26 »
Jag har exakt samma problem. Nu är poolen i starten av säsongen och poolen är bara 10 grader. Ändå driver pH uppåt och alkalinitet neråt. Ska testa att sluta bry mig om Alka och spara på mitt bikarbonat och se vad som händer.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan