VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vatten vid skimmer kopplingen  (läst 2121 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Skinkan

Vatten vid skimmer kopplingen
« skrivet: oktober 24, 2020, 13:56:49:49 »
Hej , tömde min pool
En fråga , det ligger vatten precis underskimmer kopplingen , hur får man bort det vattnet? Tänker att det fryser sönder pemkopplingen om det blir kallt ? Eller vad säger ni proffs på detta, första vinterstängningen ☺️Tacksam för hjälp

Poolgiganten

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #1 skrivet: oktober 24, 2020, 14:29:26:26 »
Hej,

Har köpt en billig pump från Biltema som jag kopplar till borrmaskinen. Vanlig trädgårdsslang till denna och det går att suga upp det som är kvar.

Roger

Utloggad Skinkan

SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #2 skrivet: oktober 24, 2020, 14:45:13:13 »
Hej,

Har köpt en billig pump från Biltema som jag kopplar till borrmaskinen. Vanlig trädgårdsslang till denna och det går att suga upp det som är kvar.

Roger

Hej Roger , grannen hade en sån men det liksom kom inte upp , han hade en 3/4 slang kanske är för grov?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #3 skrivet: oktober 24, 2020, 14:55:17:17 »
Hej,

De är lite luriga dessa pumpar. De behöver vatten för att kunna pumpa. Har en kanna med vatten och en tratt. Fyller med vatten i tratten och slangen. Då får jag pumpen att flöda. Den skulle fungera mycket bättre om det satt en backventil på slangen.

Roger


Utloggad Skinkan

SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #4 skrivet: oktober 24, 2020, 15:25:57:57 »
Hej,

De är lite luriga dessa pumpar. De behöver vatten för att kunna pumpa. Har en kanna med vatten och en tratt. Fyller med vatten i tratten och slangen. Då får jag pumpen att flöda. Den skulle fungera mycket bättre om det satt en backventil på slangen.

Roger

Hej
Ja förstår , men är detta ett problem som alltid uppstår där vid vinkel kopplingen ? Finns det nåt annat sätt, för vattnet måste bort va ?

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #5 skrivet: oktober 24, 2020, 15:32:24:24 »
Slangen ska klara is. Plasten däremot kan gå sönder då isen expanderar.

Du kan alltid prova med att skjuta med tryckluft från skimmern. Detta gör jag med min luftvärmepump.

Roger


Utloggad Skinkan

SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #6 skrivet: oktober 24, 2020, 16:08:53:53 »
Slangen ska klara is. Plasten däremot kan gå sönder då isen expanderar.

Du kan alltid prova med att skjuta med tryckluft från skimmern. Detta gör jag med min luftvärmepump.

Roger

Sån där expansionsflaska som man skruvar i skimmern, är det nåt som har nån hjälp med det för vattnet precis där under vid kopplingen

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2020, 22:26:50:50 »
När jag ska tömma för vintern låter jag vattnet vara i bräddavloppet och pumpen tillfälligt. Nar jag tömt till den nivån jag vill ha (med länspump) så kör jag pumpen en sista gång mot waste, även om det egentligen inte spelar roll i vilket läge ventilen står. Då tömmer jag slangen mellan poolen och pumpen helt. Från inloppen har jag särat på kopplingen jag har in i boden och iom det försvinner vattnet i alla fall från inloppen, men en del vatten kommer att vara kvar på vägen. PEM-slangen ska tåla att frysas och hittills har jag klarat mig.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #8 skrivet: oktober 28, 2020, 07:57:58:58 »
Vi stänger ju vår pool (enligt tillverkarens anvisningar) full med vatten.
Skruvar ned en frysskyddsflaska i skimmeruloppet och fyller på med petflaskor runt om i skimmern.
I inloppen skruvar vi in pluggar (Har bronsinlopp som tål frysning) men annars kan man bara stoppa in en bit rörisolering med slutna celler, typ armaflex eller liknande. (En bit sittunderlag går också bra)
Det borde räcka gott med en bit tät cellplast som du stopar ned i kopplingen ovan böjen för att absplasten inte skall frysa sönder.
Slang och koppling av PEM håller för frysning, i vart fall har det gjort det för oss i 19 år nu.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Skinkan

SV: Vatten vid skimmer kopplingen
« Svar #9 skrivet: oktober 30, 2020, 13:35:34:34 »
Hej tack för all information , ja köpte en sugpump på biltema , funkade klockrent 👍👍
Annan fråga ska man ha skimmeröverdelen/locket  på under vintern , eller ska man ta bort det o ha hålet ner öppet ? Med vänlig hälsning,

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan