Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Isoleringsfunderingar  (läst 8017 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Isoleringsfunderingar
« skrivet: september 27, 2013, 06:58:53:53 »
Har sökt på forumet om isolering av platta och väggar till pool. Ska bygga en miljöpool från poolkungen och väggpanelerna tänkte jag skippa isolering till. Men finns det någon vinst med att isolera plattan?

Hur har ni andra gjort som byggt miljöpool? Stefan1, ff, Cina, Camino är några som jag har sett byggt samma pool.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Poolgiganten

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #1 skrivet: september 27, 2013, 07:33:52:52 »
Man brukar räkna att väremförlusten är ca. 5-10% försvinner neråt, 10-15% från väggarna och 75-85% genom avdunstning. Naturligtvis är en bra täckning A och O vad det gäller värmen men det är inte bortkastat med isolering mot sidorna.
Vad det gäller delen under mark beror det också mycket på vad för mark man har och hur blöt den är.
Isolering under botten lägger väl de flesta mer för att det är lättare att få det plant... :)


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #2 skrivet: september 27, 2013, 08:17:04:04 »
Tack, då kör jag utan isolering under plattan. Får fundera på om jag orkar skära till isoleringsblock för alla rutor i väggelementen.
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad Ingvar

SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #3 skrivet: september 27, 2013, 09:54:43:43 »
Det viktigaste är att du får det torrt runt om. Välj därför en typ av isolering som också har bra dränerande egenskaper, exempelvis Podrän.
Folkpool Classic 10x4,5m med djupdel byggd 2007. Ca 80m3 vatten. Värmepump HeatForce 222, pooltrappa roman-end, jetstream 2,2kw, saltgenerator Balneo 20, automatiskt poolöverdrag pool-lock.
SPA-bad Warrior XL från Nordic Hot Tubs

Utloggad psau

SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #4 skrivet: september 27, 2013, 10:26:47:47 »
Du gör en konstruktion som du räknar med ska stå i 20, 30, 50 år?
Besparing på att inte isolera under är?
Besparingen på att inte orka skära till isolering till rutorna i sidan?

1/4 av värmeförlusten är åt sidan och nedåt enligt Anders oavsett om det är 1/4 eller hur mycket det än är så tycker jag att man bör göra det man kan för att minska förlusten åt alla håll, nedåt och åt sidan kan du inte fixa med ett bra pooltak eller överdrag!

Att lägga golvvärme utan minst 300mm isolering under plattan anses idag vara slöseri, inne i huset har vi 21-22 grader i golvslingorna 27-28, i poolen har du 27-30grader, visst sommartid och visst i relation är det lite med det som går uppåt.
Min gamla pool utan isolering i sidorna och nedåt gick i slutet på säsongen förra året 24/7 min nya med leca + isolering gick den 8h per dygn med samma överdrag ungefär samma period så visst gör all isolering skillnad.


Att köra med Isodrän eller dess ekvivalenter i platta är i mina ögon ett sätt att försöka slippa göra en riktigt dränerad grund för din platta, utan ett ordentligt dränerande skikt tar bort behovet av dränerande isolering i plattan.

Min åsikt att man ska isolera nedåt och åt sidan har framgått väl :-) ?!?

Obs rekommendationer ska tas för just vad det är rekommendationer, du gör precis som du tror blir bäst i slutändan ändå :-)

Lycka till med ditt poolbygge hur du än gör kommer du bli grymt nöjd med en pool!

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #5 skrivet: september 27, 2013, 10:41:37:37 »
Är 70mm under plattan ok?
Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad psau

SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #6 skrivet: september 27, 2013, 13:47:12:12 »
Ok? under plattan i ett nybyggt hus ligger det 300mm minst, vad som är ok är upp till dig att avgöra utifrån plats att lägga isolering samt vilken drifts ekonomi du vill ha.
Är det 70mm du får plats med så kör på det det är ju iaf mer än inget, det jag ville peka på är att det är fel fokus att spara på isoleringen för att hålla budgeten nere.

/Peter
Lecapool 4x8 Tidigare en Folkpool 4x8 från 68
Minimaster from i år (2019) tidigare saltvatten.
Värme från en Brillix thp120
Städar gör en Nitro NC71

Utloggad RoJo

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Götene vid Kinne-Kulle
  • Antal inlägg: 505
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #7 skrivet: september 27, 2013, 17:26:13:13 »
Hej! Håller nog med det är ju enkelt i nystartläge att fixa, en mkt liten summa som kommer
generera sig tillbaka sakta men säkert. Jag ångrar så förbaskat att jag inte kollade o
isolerade mina slangar som går 35 m i mark oisolerat hade ju varit så enkelt när man la dem i det grävda diket.
Surt sa räven, så kör du på isolering.
Roland 8)
Folkpool Classic 8x4 m Tr. Roman End, Vp Hydro-Pro 13, Saltgen. Jetstr. Poolsafe överdrag.

Utloggad Rodge68

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Karlstad
  • Antal inlägg: 91
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #8 skrivet: september 29, 2013, 17:09:46:46 »
Är det ok att använda vanlig EPS 100 isolering eller måste det vara XPS 200 under en betongplatta?

Kan ju förstå att man vill ha den hårdare om man inte ska ha en betongplatta för att slippa fotavtryck.

Bygger  Miljöpool från Poolkungen, 4x7 m ,med romersk trappa. 1,4 baddjup. Mosaik liner, 0,8mm.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Isoleringsfunderingar
« Svar #9 skrivet: september 29, 2013, 17:32:01:01 »
Jag har vanlig S80 under min betongplatta... De gjutare som var hit tyckte det var helt tillräckligt för en pool.


//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan