VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?  (läst 17566 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« skrivet: februari 14, 2010, 19:11:47:47 »
Hej alla,

Nu har det blivit nytt hus och efter att man vart bortskämd med pool så måste vi ju ha en i nya huset! Jag har fått ett sjukt bra pris på en glasfiberpool från Svenska poolfabriken. Och jag undrar om det är någon som har erfarenhet av denna? De har bara en modell som är formgjuten!

Vore tacksam för alla svar som går att få!  O0
Swimspa 17fx från Hydropool.

Poolgiganten

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2010, 18:48:34:34 »
Sjukt bra pris för den är ? UST66
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #2 skrivet: februari 16, 2010, 20:09:43:43 »
160 tusen, med pooltak och vp plus frakt!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Johan.L

  • Nu pool ägare
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löddeköpinge
  • Antal inlägg: 354
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=4928.0
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2010, 21:25:03:03 »
Priset är bra men är inte poolen i minstalaget ?
3.2 yttermått det blir ca 3m innermått och sen blir den smalare neråt och 6.45 inkl trappa .
poolen är nästan 1m smalare och 1.5m kortare än din gamla pool.
/ Johan
PP pool 4x8 med 2 poollampor , Klasik B pooltak från Living Quality och en värmepump från Gullberg & Jansson

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2010, 21:37:18:18 »
Priset är bra men är inte poolen i minstalaget ?
3.2 yttermått det blir ca 3m innermått och sen blir den smalare neråt och 6.45 inkl trappa .
poolen är nästan 1m smalare och 1.5m kortare än din gamla pool.
/ Johan

Hej,

Jo det är ett av de faktum som gör att jag avaktar lite! trappan tar 1,5 meter av poolen och det gillar jag inte!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #5 skrivet: februari 19, 2010, 20:55:08:08 »
Kolla där jag köpt min som har upp till 9 meter och bättre stomme med flera lager än poolfabrikens och troligtvis billigare  ! /UST66
www.scandinavianpool.se
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #6 skrivet: februari 20, 2010, 10:14:00:00 »
Kolla där jag köpt min som har upp till 9 meter och bättre stomme med flera lager än poolfabrikens och troligtvis billigare  ! /UST66
www.scandinavianpool.se


Tack för detta, har skickat offertförfrågan nu! Det är verkligen en djungel där ute, och alla har enligt dom de bästa poolen. Men ändå skiljer sig priserna väldigt mycket ibland!
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #7 skrivet: februari 20, 2010, 19:44:10:10 »
Tycker man ska vara försiktig med att köpa glasfiberpool.
Det finns leverantörer som har bra produkter men mitt råd är att gjuta en bottenplatta så de inte reser sig, sedan var noga med val av fabrik, då jag har sett flera glasfiber pooler som krakilerat som  läcker vatten och till och med en med plast röta.
Lika så får man akta sig för sättningar i marken vilket ger sprickor.
Vissa bleks lätt av klor.

Nu låter jag jätte negativ men glasfiber är ett jättebra material för pooler, men i vårt klimat är de inte optimala.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #8 skrivet: februari 20, 2010, 20:24:03:03 »
Tycker man ska vara försiktig med att köpa glasfiberpool.
Det finns leverantörer som har bra produkter men mitt råd är att gjuta en bottenplatta så de inte reser sig, sedan var noga med val av fabrik, då jag har sett flera glasfiber pooler som krakilerat som  läcker vatten och till och med en med plast röta.
Lika så får man akta sig för sättningar i marken vilket ger sprickor.
Vissa bleks lätt av klor.

Nu låter jag jätte negativ men glasfiber är ett jättebra material för pooler, men i vårt klimat är de inte optimala.

Okay, vad anser du om pp-poolen i jämförelse mot en glasfiber då?
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Jonas West

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Borås
  • Antal inlägg: 231
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Jobbar med swimmingpooler och spabad i Borås
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #9 skrivet: februari 21, 2010, 15:25:09:09 »
Har inte jätte mycket erfarenhet av pp poolen men tycker den är ett trevligt alternativ om man gör rätt på långsidorna.

Sen finns det massor av linerpooler som även de är bra.

Färdiga stommar (pp/glasfiber) har sina fördelar och linerpoolerna sina.


Utloggad kråkan

  • Glasfiber 7x3,3x1,5
  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 89
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Kan en hel del om pool
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #10 skrivet: februari 23, 2010, 05:11:01:01 »
Beror på hur de är tillverkade med antal lager mm. Min är i princip handgjord i Litauen. Deras stora tillverkning är delar till Vestas vindkraftverk. Har haft båt och de tål vinter och kyla. Så vi får se efter denna varga vintern hur poolen mår ?
http://fiberpool.eu/

Mvh Anders
Fiberpool 7x3,3x1,5 meter, färdigisolerad 25 mm PU skum. Pahlens 51 värmepump.

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #11 skrivet: februari 23, 2010, 19:18:04:04 »
Beror på hur de är tillverkade med antal lager mm. Min är i princip handgjord i Litauen. Deras stora tillverkning är delar till Vestas vindkraftverk. Har haft båt och de tål vinter och kyla. Så vi får se efter denna varga vintern hur poolen mår ?
http://fiberpool.eu/

Mvh Anders

Tack för detta, tyvärr så verkar inte den leverantören som du hade vara så intresserad utav att sälja till mig. Jag efterfrågade en offert i förra veckan efter ditt andra inlägg och de har inte ens behagat att svara att de jobbar på den.

Helt otroligt vilken nonchalans det är inom poolvärlden, jag är själv säljchef och skulle baske mig sparka folk på direkten om de agerade som 70% av firmorna som säljer pooler.

Jag efterfrågar en offert på upp till 3 pooler då min syster och arbetskamrat vill köpa också! Utav minst 10 förfrågningar så har jag fått svar från 3 med offert och 1 samtal där han sedan glömde att ringa upp mig. Vad är detta! Tjänar man så grymt i poolvärlden att man inte behöver jaga kunder som vi måste göra inom andra områden där man säljer saker.

Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Racing

SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #12 skrivet: februari 24, 2010, 13:00:13:13 »
Kanske dags att byta karriär O0
Lecapool 10,5x4 romantrappa.

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #13 skrivet: februari 24, 2010, 15:14:17:17 »

Helt otroligt vilken nonchalans det är inom poolvärlden, jag är själv säljchef och skulle baske mig sparka folk på direkten om de agerade som 70% av firmorna som säljer pooler.


Jag jobbar själv som säljare och vet att ibland så tackar man nej till att lämna offert och räkna på affärer om man känner att kunden bara är ute efter att jämföra priser. Det är säljarens erfarenhet och professionella bedömning. Jag skulle baske mig säga upp mig om jag hade en säljchef med din attityd, den behöver du jobba lite på....

/Z

Utloggad annna

SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #14 skrivet: februari 24, 2010, 15:37:19:19 »
hmmm då undrar jag vad en säljare har som arbetsuppgift ??

tror att de vill man ska komma med en offert från en annan firma så de kan lägga sig lite under

men ändå ta ut alldeles för höga priser i vilket fall som helst

hade jag varit säljare skulle jag räknat iallafall

för säljs det inget så har man ju inget jobb tillslut

« Senast ändrad: februari 24, 2010, 15:41:00:00 av annna »

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #15 skrivet: februari 24, 2010, 16:47:07:07 »

Helt otroligt vilken nonchalans det är inom poolvärlden, jag är själv säljchef och skulle baske mig sparka folk på direkten om de agerade som 70% av firmorna som säljer pooler.


Jag jobbar själv som säljare och vet att ibland så tackar man nej till att lämna offert och räkna på affärer om man känner att kunden bara är ute efter att jämföra priser. Det är säljarens erfarenhet och professionella bedömning. Jag skulle baske mig säga upp mig om jag hade en säljchef med din attityd, den behöver du jobba lite på....

/Z

Jag vet precis vad du pratar om, problemet i ditt tänk är att du inte tänker långsiktigt. Om jag får in en förfrågan vilket händer ofta där jag vet att kunden egentligen vill ha något annat så försöker jag bemöta dem så proffsigt som jag bara kan och ge dem något extra att tänka på. Både prismässigt och supportmässigt. Detta har många gånger lett till att vi faktiskt fått kunden till slut och även till att när de senare ska byta system har vänt sig till oss för att det känt sig väl bemötta.

och med tanke på att våra konkurrenter hade en sviktande försäljning under 2009, medans vi ökade med 35% och höjde våra genomsnittsmarginaler med över 5% så tror jag nog att vi är rätt ute. 

Mina säljare har till och med extra provision när de får en affär där vi har haft våra konkurrenter mot oss. Och faktum är att det är den mest utbetalda formen av provision vi har på firman! Så jag tänker nog inte förändra min attityd.

hade du jobbat som säljare hos mig och kontinuerligt låtit bli att svara på uppenbara offert förfrågningar så hade jag sparkat dig utan att tveka en sekund. 

Jag kan knappast tro att du kan tycka att det är okay att utav 12 förfrågningar så svarar 3 med offert, det kan inte fungera ens i din värld.

Sen skiljer det sig faktiskt åt vad man säljer, konkurrens situationer etc. Och jag kan inte på något sätt förstå hur en säljare inom poolvärlden kan få för sig att jag skulle ha bestämt mig för någon annan redan genom att läsa ett mail med en offert förfrågan från mig? tvärtemot så betyder ju det att jag är intresserad, på de flesta "normala" sälj utbildningarna som jag har gått på så kallas det för köpsignal.

Lycka till med försäljningen!  O0
   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #16 skrivet: mars 08, 2010, 23:58:55:55 »
Mmm, men det kan ju finnas de som har fullt upp ändå, och dessutom har så höga priser att de vet att de inte kan konkurera, och då kan det ju vara affärsmässigt vettigare att bara sälja av de som "signalerar" att de tänkt köpa av just deras företag p.g.a. rekommendationer eller tidigare affärsrelationer?

Det är nog svårt att säga exakt hur man som säljare i alla situationer skall uppträda, och just poolbranschen är ju en sån bransch där det är svårt att ha en relevant säljstyrka året runt, vilket kanske gör att man sållar agnarna från vetet redan i en tidig situation?
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #17 skrivet: mars 09, 2010, 09:40:17:17 »
Jag har varit i tagen och precis slagit till på en pool (Liner till slut) men frågade även offert på PP och glasfiber.

Av ca. 15 förfrågningar (av alla typer) fick jag svar från ungefär 10 och offert direkt av ungefär 5. Övriga 5 jag fick svar av begärde jag offert och fick 3 till.
Så av 15 förfrågningar resulterade 8 i en offert.

Jag upplever att många firmor pratar med varandra och använder samma leverantörer och jag tror de jämför förfrågningar i vissa fall och sen bara struntar i det om de vet att någon annan redan fått förfrågan.

Jag måste säga att rent generellt så upplever jag att de "billigare" firmorna sköter sig bättre här medan de väletablerade och "dyrare" inte bryr sig speciellt mycket.

Vissa offerter trillade in mer än två månader efter att jag frågade så man får också räkna med en viss fördröjning...

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #18 skrivet: mars 09, 2010, 09:58:45:45 »
Mmm, men det kan ju finnas de som har fullt upp ändå, och dessutom har så höga priser att de vet att de inte kan konkurera, och då kan det ju vara affärsmässigt vettigare att bara sälja av de som "signalerar" att de tänkt köpa av just deras företag p.g.a. rekommendationer eller tidigare affärsrelationer?

Det är nog svårt att säga exakt hur man som säljare i alla situationer skall uppträda, och just poolbranschen är ju en sån bransch där det är svårt att ha en relevant säljstyrka året runt, vilket kanske gör att man sållar agnarna från vetet redan i en tidig situation?

Hmm fast om du får in en offertförfrågan som säger så här,

Jag såg på Er hemsida att ni säljer PP-poolen, vi är tre familjer som har slagit oss samman och ska köpa pool. Vi önskar offert på pool 6,30*3,20*1,5 med pooltak classik a med extra skenor och värmepump ca 8 kwh. Tacksam för snabbt svar då vi önskar ha allt igång innan sommaren.

Kan du då skilja mitt agn från vetet baserat på det? sen att man inte har full säljstyrka förstår jag, men att man skulle ha så mycket att göra så man inte hinner svara på det mailet är jag väldigt tveksam till!

Som Anders säger också de billigaste verkar faktiskt sköta sig bäst, med två undantag bland mina offerter där de två dyraste ligger i topp även på svar och hjälp.

hur som haver vi börjar nog närma oss målet, det som nu har dykt upp är att när jag tar kreditupplysning på leverantörerna så ser de flesta firmorna ganska risiga ut och en del (även de stora) har anmälningar hos ARN etc. Och med en handpenning på mellan 30 till 50% så blir det en viktig faktor att beakta.
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad LivingQuality

SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #19 skrivet: mars 09, 2010, 11:21:10:10 »
Till Lundberg
PP-poolen är ett registrerat varumärke och tillverkas av Centralplast i Tjeckien. PP-poolen kan endast säljas av 2 företag i Sverige. Vid kontroll så har inget av dessa företag fått din förfrågan
Lars Sjöland

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #20 skrivet: mars 09, 2010, 11:30:36:36 »
Till Lundberg
PP-poolen är ett registrerat varumärke och tillverkas av Centralplast i Tjeckien. PP-poolen kan endast säljas av 2 företag i Sverige. Vid kontroll så har inget av dessa företag fått din förfrågan
Lars Sjöland

Hej lars,

Jag har fått offert av Poolnet och av Söderro gård, pooltorget samt Poolfixaren, samtliga säljer pooler märkta PP-poolen dock tre av dom som jag vet är från centralplast i Tjeckien och det är Poolnets som du har samarbete med och Poolfixaren samt pooltorget. Även Poolstart säljer pp-poolen tror att även denna är från centralplast till ett väldigt bra pris. söderro Gård har dock en annan leverantör.

jag har även fått dokument från Centralplast på hur den skall anlägags i mark där det tydligt framgår att de inte ger några garantier om man inte gjuter en betongplatta i marken. Något som inget åf nämnde från början utan det framkom först senare.

er skickade jag dock ingen förfrågan till då ni samarbetade med poolnet och de har sköt sig exempelariskt (förutom detaljen med betongplatta då)
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad LivingQuality

SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #21 skrivet: mars 09, 2010, 12:02:37:37 »
Tack för ditt vänliga svar.
Bara en liten förklaring. Det är endast Poolnet och LQ som kan sälja PP-poolen i sverige. Övriga får inte ens kalla det för PP-poolen utan att göra varumärksintrång. PP-Poolen är ett registreras varumärke av paten & Registreringsverket
Lars

Utloggad conza

SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #22 skrivet: mars 09, 2010, 15:17:10:10 »

Helt otroligt vilken nonchalans det är inom poolvärlden, jag är själv säljchef och skulle baske mig sparka folk på direkten om de agerade som 70% av firmorna som säljer pooler.


Jag jobbar själv som säljare och vet att ibland så tackar man nej till att lämna offert och räkna på affärer om man känner att kunden bara är ute efter att jämföra priser. Det är säljarens erfarenhet och professionella bedömning. Jag skulle baske mig säga upp mig om jag hade en säljchef med din attityd, den behöver du jobba lite på....

/Z

Det var nog det korkaste svar jag sett....  hoppas verkligen inte för din skull att  du jobbar som säljare

Utloggad Ziggy

  • Expert
  • *****
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 177
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Artesian Dove Canyon - I love it!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #23 skrivet: mars 09, 2010, 15:29:18:18 »

Helt otroligt vilken nonchalans det är inom poolvärlden, jag är själv säljchef och skulle baske mig sparka folk på direkten om de agerade som 70% av firmorna som säljer pooler.


Jag jobbar själv som säljare och vet att ibland så tackar man nej till att lämna offert och räkna på affärer om man känner att kunden bara är ute efter att jämföra priser. Det är säljarens erfarenhet och professionella bedömning. Jag skulle baske mig säga upp mig om jag hade en säljchef med din attityd, den behöver du jobba lite på....

/Z

Det var nog det korkaste svar jag sett....  hoppas verkligen inte för din skull att  du jobbar som säljare

Alltid roligt med någon som har en avvikande uppfattning. Som säljare är det mitt uppdrag att lägga min arbetstid på de projekt som jag bedömer leder till affärer för mitt företag. De säljare som har minst framgång är de som sitter på kontoret och skriver offerter och lämnar priser till höger och vänster utan att ha koll på sin marknad och sina kunder. På din kommentar kan jag i alla fall konstatera att du själv inte jobbar med försäljning utan förmodligen har du gjort dina erfarenheter genom säljare som inte vet vad de sysslar med.

/Z

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #24 skrivet: mars 09, 2010, 17:09:11:11 »

Helt otroligt vilken nonchalans det är inom poolvärlden, jag är själv säljchef och skulle baske mig sparka folk på direkten om de agerade som 70% av firmorna som säljer pooler.


Jag jobbar själv som säljare och vet att ibland så tackar man nej till att lämna offert och räkna på affärer om man känner att kunden bara är ute efter att jämföra priser. Det är säljarens erfarenhet och professionella bedömning. Jag skulle baske mig säga upp mig om jag hade en säljchef med din attityd, den behöver du jobba lite på....

/Z

Det var nog det korkaste svar jag sett....  hoppas verkligen inte för din skull att  du jobbar som säljare

Alltid roligt med någon som har en avvikande uppfattning. Som säljare är det mitt uppdrag att lägga min arbetstid på de projekt som jag bedömer leder till affärer för mitt företag. De säljare som har minst framgång är de som sitter på kontoret och skriver offerter och lämnar priser till höger och vänster utan att ha koll på sin marknad och sina kunder. På din kommentar kan jag i alla fall konstatera att du själv inte jobbar med försäljning utan förmodligen har du gjort dina erfarenheter genom säljare som inte vet vad de sysslar med.

/Z

Haha vilken rolig diskussion detta blev helt plötsligt.

Z, jag håller med dig i det du säger, som sagt så jobbar jag som säljchef och det är ofta man får coacha killarna till att inte tillbringa för mycket tid på vissa leads.

Min åsikt som jag ville få fram, är att det spelar ingen roll hur professionell säljare du är, eller hur många år du har i branschen så kan du inte avgöra via min förfrågan på e-mail att jag inte kommer att köpa av dig innan du ens har givit mig en offert.

Okay att man kan göra den bedömningen efter ett telefonsamtal, det köper jag helt klart!

Men genom att någon skriver tydliga fakta om produkten de önskar samt vilka delar som ska vara med och önskar en offert för flera personer, då måste man vara tankeläsare via internet för att veta att denna kommer aldrig bli något av. Och känner du en sådan säljare som är tankeläsare så vill jag anställa honom.

Min slutgiltiga åsikt är fortfarande att om en säljare till mig får sådana förfrågningar via e-mail och notoriskt struntar i att svara på dom och inte ens försöker ringa upp kunden eller nå honom på andra sätt. Ja då sparkar jag den säljaren!

Och det var så jag tycker att det ser ut inom poolvärlden, få svar på e-mail och inte många som försöker ringa upp! Men tydligen så har jag förstått att man tjänar så mycket som poolsäljare så man behöver bara ha några stycken kunder per år, vad kan annars ligga bakom agerandet!

Som tur är så är dock inte alla så, och jag har hittat ett flertal nu som skött sig utmärkt och någon av de kommer det bli affär med! :-)   
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad conza

SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #25 skrivet: mars 09, 2010, 17:24:15:15 »

Helt otroligt vilken nonchalans det är inom poolvärlden, jag är själv säljchef och skulle baske mig sparka folk på direkten om de agerade som 70% av firmorna som säljer pooler.


Jag jobbar själv som säljare och vet att ibland så tackar man nej till att lämna offert och räkna på affärer om man känner att kunden bara är ute efter att jämföra priser. Det är säljarens erfarenhet och professionella bedömning. Jag skulle baske mig säga upp mig om jag hade en säljchef med din attityd, den behöver du jobba lite på....

/Z

Det var nog det korkaste svar jag sett....  hoppas verkligen inte för din skull att  du jobbar som säljare

Alltid roligt med någon som har en avvikande uppfattning. Som säljare är det mitt uppdrag att lägga min arbetstid på de projekt som jag bedömer leder till affärer för mitt företag. De säljare som har minst framgång är de som sitter på kontoret och skriver offerter och lämnar priser till höger och vänster utan att ha koll på sin marknad och sina kunder. På din kommentar kan jag i alla fall konstatera att du själv inte jobbar med försäljning utan förmodligen har du gjort dina erfarenheter genom säljare som inte vet vad de sysslar med.

/Z

Jag som kund blir ju minst sagt förbannad när jag hör säljare av0gör via ett mail om man är en blivande kund eller inte. Har själv som nån skrivare skrivit innan mailat/ringt till en hel del företag om offerter på olika saker och OFTA så skiter dom i o höra av sig .
Lägger nån ner tid till o ringa/maila om en produkt o vill ha en in en offert så är det väl för fan säljarens arbetsuppgift o göra det .. o inte göra den bedömningen att han troligen bara är nyfiken på bästa pris .
Vet inte hur många gånger jag rent ut sagt varit förbannad på såna säljare , det är det värsta jag vet som kund o bli ´behandlad som om man vore osynlig.

Som sagt jag är inte säljare o kan inte det yrket , så att skita i potentiella kunder som du skriver kanske är rätt ... vad vet jag ...    ??? :o

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #26 skrivet: mars 09, 2010, 18:21:13:13 »
Vad jag finner märkligt är, precis som vissa nämner ovan, att vissa säljare opponerar sig mot att jag begärt in flera offerter och att det in är "juste stil" att spela ut dem mot varandra...??!?!

Jösses, jag vore väl korkad om jag INTE gjorde det. Ska jag investera många tiotals tusen på en produkt så blir varje tusenlapp jag kan komma ner i pris viktig. Jag har t.o.m. skickat vidare offerter till andra säljer som hävdat att "de KAN inte sälja till det priset"... sen när de sett offerten så säger de något om att det inte är seriöst eller att de inte levererar allt eller något annat som de tror ska få en att lite mer på dem... dåliga säljare kallas de då... :o

//Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad lundberg

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Åkersberga
  • Antal inlägg: 596
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Fjärde gången gilt!
    • Visa profil
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #27 skrivet: mars 09, 2010, 21:10:12:12 »
Vad jag finner märkligt är, precis som vissa nämner ovan, att vissa säljare opponerar sig mot att jag begärt in flera offerter och att det in är "juste stil" att spela ut dem mot varandra...??!?!

Jösses, jag vore väl korkad om jag INTE gjorde det. Ska jag investera många tiotals tusen på en produkt så blir varje tusenlapp jag kan komma ner i pris viktig. Jag har t.o.m. skickat vidare offerter till andra säljer som hävdat att "de KAN inte sälja till det priset"... sen när de sett offerten så säger de något om att det inte är seriöst eller att de inte levererar allt eller något annat som de tror ska få en att lite mer på dem... dåliga säljare kallas de då... :o

//Anders

Precis, och om man inte låter priset avgöra så kanske snabbhet i återkoppling, nåbar via telefon och villig att svara på dumma frågor kommer att få mig att välja någon med lite dyrare pris. Kundservice kostar ju trots allt lite extra!  O0
Swimspa 17fx från Hydropool.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Någon med erfarenhet av Svenska poolfabrikens glasfiberpool?
« Svar #28 skrivet: mars 10, 2010, 11:24:12:12 »
Sen skall man ju ha i åtanke också att alla kan missa att svara ibland, även om de föresatt sig, det händer även för mig trots att jag sätter ära i att försöka svara på alla mail som inte är spam, alltså att jag läser dem, tänker - det svara jag på efter lunch (eller nåt) och så har det kommit typ 20 nya mail efter lunch...
Har man då glömt "markera som oläst" så kan det faktiskt förvinna från listan så fort att man inte svarat på mailet...

Men som sagt, huvudorsaken är nog att de har för mycket att göra och tvingas sålla mellan vilka offerter de arbetar med.
Även det är ju lite synd, men annars skulle väl å andra sidan poolerna bli ännu dyrare.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan