VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Byte av lampa  (läst 9527 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mikaland

Byte av lampa
« skrivet: juli 02, 2012, 19:10:35:35 »
Hej på er alla...

Lampan hade gått sönder i vintras och idag fick jag hem den nya, inga problem att få bort den gamla men det är helt hopplöst att få det tätt mellan packningen som sitter mellan lampan och lamphuset, det kommer alltså vatten in i anslutningen....

När man läser lite här på forumet så verkar det som om flera har vatten vatten här, känns inte rätt att det ska vara vatten här där det är ström när lampan är tänd

Någon som vet?

/Micke
« Senast ändrad: juli 02, 2012, 21:05:36:36 av Mikaland »
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Poolgiganten

Utloggad dacke

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ale, Västergötland
  • Antal inlägg: 454
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Byta av lampa
« Svar #1 skrivet: juli 02, 2012, 19:20:23:23 »
Hej!
Jag vet inte vilken typ av lampa du har, men min har vatten i hela lamphuset och en bit upp i kabelslangen . Det är avsett att vara så. Elförbindningen ligger i ett kopplingshus ovanför vattennivån. Kablarna till lampan är tätt anslutna så inget vatten kommer in i själva lampan.
Spänningen är bara 12 V så det innebär inga risker även om skarvstället för kabeln tillfälligt skulle ligga under vatten (vid stora vågor).
Poolstores Flexipool 3,5*7m med Roman-endtrappa och Carraraliner, Compu-chlor II saltklorinator, Maxitemp 51 poolvärmepump och Dolphin Superkleen poolrobot.

Utloggad Mikaland

SV: Byta av lampa
« Svar #2 skrivet: juli 02, 2012, 19:45:53:53 »
Det är där nere där man skruvar fast kablarna i lampan som det inte blir tätt, det sitter en o-ring där men det går inte att få det tätt det glappar lite och bubblar när jag sänker ner lampan i vattnet

Micke
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Utloggad monne81

SV: Byta av lampa
« Svar #3 skrivet: juli 02, 2012, 19:52:54:54 »
Är det den modellen som har en potta i rostfritt eller koppar bakom lampan?? Som sedan ska tätas med oring mellan pottan och lampan. Om så är fallet så kolla att pottan är jämn runt kanterna utan skador.
Kan även vara kabelförskruvningen som läcker.

Hur gammal är armaturen??

Utloggad Mikaland

SV: Byta av lampa
« Svar #4 skrivet: juli 02, 2012, 20:31:52:52 »
plast armatur, nix det är inte kabelförskruvningen som läcker då jag ser att det bubblar när jag sänker ner lampan.
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Utloggad monne81

SV: Byte av lampa
« Svar #5 skrivet: juli 02, 2012, 21:24:25:25 »
inga skador på oringen?? den är också ny antar jag.
har du smörjt in oringen? ibland kan lite silikonfritt armaturfett göra susen.

Utloggad Mikaland

SV: Byte av lampa
« Svar #6 skrivet: juli 02, 2012, 21:36:33:33 »
O ringen är inte ny men smörjd och fin, endast 3 år gammal så jag tyckte inte att jag behövde ny ring.

Micke
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Utloggad Erica

SV: Byte av lampa
« Svar #7 skrivet: juli 02, 2012, 21:40:13:13 »
Det är inte farligt om det kommer in vatten, men du kommer att få mer korrosion på anslutningar m.m.

Utloggad johanml

SV: Byte av lampa
« Svar #8 skrivet: juli 02, 2012, 21:52:56:56 »
lägg silikon runt o-ringen brukar funka fint

Utloggad Mikaland

SV: Byte av lampa
« Svar #9 skrivet: juli 02, 2012, 22:06:35:35 »
Ok silikon borde funka, när man ser på den gamla lampan så ser det ut som om det alltid har varit vatten därunder och det är det som känns lite konstigt.....

Funkar alltså lampan om det är vatten runt anslutningarna?
« Senast ändrad: juli 03, 2012, 15:52:30:30 av Mikaland »
4x8 Miami pool

Nordic Comfort XL Spa

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan