VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Egenbyggd pool med trästomme! Någon som har erfarenhet av detta?  (läst 8197 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bengt

Egenbyggd pool med trästomme! Någon som har erfarenhet av detta?
« skrivet: oktober 09, 2007, 15:03:57:57 »
Hej alla. O0

Jag är ganska ny i detta forum och jag har under några veckor tagit del av många intressanta poolprojekt. Då jag alltid har velat ha en egen pool och mina barn nu också vill ha det så har jag börjat att bearbeta familjens överhuvud om att det kanske inte skulle vara så dumt med egen pool.

Vad som slår mig när jag tittar på de olika inläggen i forumet är att de allra flesta köper sina pooler i färdiga paket.

Jag har ingen tidigare erfarenhet av pool och borde därför kanske börja med ett enklare färdigt paket typ en "Intex rörpool" eller motsv. men jag vill börja med något rejälare redan från början.

Då jag älskar att utföra mina galna projekt själv så tittar jag nu på möjligheterna att tillverka en pool med egenhändigt byggd trä-stomme och liner. Finns det någon här som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av sina erfarenheter så vore jag tacksam. Jag har inte bestämmt mig ännu om det ska bli en ovanmarkspol eller en ner grävd. finns det några fördelar/nackdelar med onanmark kontra nergrävd? Jag har egen grävmaskin så några problem med grävningen ska det inte bli om det blir en markpool. Om det är en ovanmarkpool behöver allt virke vara tryckat?

Här kommer lite tankar om hur jag tänkt mig det hela.

Storlek: ca. 4x8m (invändigt mått) med 1.5 meters baddjup.
Ram: Tryckat virke i dim. 45x70mm stående med cc 60cm mellan reglarna och vinkelstöttor mot marken med 1,20m avstånd.
Invändig beklädnad på vägg: Formplyfa+nålfiltmatta på sidorna.
Golv: Betongplatta+nålfiltmatta.

Kommentarer, synpunkter, tips och hjälp mottages tacksamt.

Mvh
//Bengt <sol>





Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Egenbyggd pool med trästomme! Någon som har erfarenhet av detta?
« Svar #1 skrivet: oktober 10, 2007, 06:49:23:23 »
Hej.

Frågan är hur mycket du spar på att bygga stommen själv?
Men jag kan i alla fall ge dig några tips.

1. Innan du bestämmer exakt innermått, kolla vilka standardstorlekar på liner som finns och vilka som är bäst/billigast och bygg sedan stommen med dessa mått i åtanke.

2. När du skruvar plyfan, använd gärna rostfria skruvar men tänk också på att ha så stor skalle som möjligt, mina erfarenheter av träpooler som töms för linerbyte/renovering är att skruvarna har en tendens att krypa ut genom skivorna av marktrycket som utövas på tömd pool, skalle typ montageskruv eller gipsskruv skulle jag rekomendera.

3. Se till att det inte finns något organiskt material i den matta du använder på poolväggar/poolbotten.
Den matta du använder på väggarna bör dessutrom inte vara "halkig" då linern har en tendens att vecka sig om den kan glida för lätt mot underlaget, jag föreslår hellre en hellimmad "liggunderlagsmatta" ca 3-4 mm tjock.

4. Baddjup 1.5 meter är för djupt för många kortväxta, t.ex. kvinnor, de når helt enkelt inte botten, ett baddjup på ca 1.35, max 1.40 är nog mer lämpligt.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad nippon

SV: Egenbyggd pool med trästomme! Någon som har erfarenhet av detta?
« Svar #2 skrivet: oktober 11, 2007, 18:25:32:32 »
Skulle nog använda 45 x 100 minst till ramen. Stöttorna behövs inte om du tänker gräva ner poolen, vilket jag tycker du ska göra när du har möjlighet.

Att gjuta en botten tycker jag är onödigt, en väl paddad singelbotten med med 40 mm isolering och en nålfiltmatta blir jättebra. där sparar du en hel del pengar.
Håller med Rickard ang. baddjup. stommen skall vara 1.50 m upp till kant, då kan du använda en standartdukoch får ett baddjup på ca 1.4 m.
Nålfiltmatta skall du inta använda på sidorna, använd etafoam 4 mm istället. Glöm ej att skära ut för armaturerna innan du hänger duken.
Istället för stöttorna skall du gjuta fast dragstag längs sidorna (3-4 st) när poolen är fylld och det är återfyllt runt om.
Glöm ej att isolera poolen på utsidan samt att lägga en dräneringsslang i singlet innan du paddar.

Utloggad storma

SV: Egenbyggd pool med trästomme! Någon som har erfarenhet av detta?
« Svar #3 skrivet: oktober 17, 2007, 16:12:41:41 »
har precis påbörjat poolbygge. köpte ett poolpaket från poolhuset. väggarna reglas 37,5cc och använder 45*120 som syll,toppregel samt väggregel. har idag gjutit platta där 12 konsoler blir fastgjutna, konsolernas funktion gör att stommen inte behöver återfyllas. kommer att isolera väggarna

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan