Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Bygger betongpool med mosaik och overflow  (läst 132237 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #190 skrivet: augusti 09, 2018, 11:25:36:36 »
Snyggt bygge! Får man fråga vad du uppskattar att budgeten är för bygget? Kommer du hålla poolen fylld vintertid.

Antar att du ställde frågan till Hiertemyr, som lånat min tråd och lagt upp egna intressanta bilder på sitt bygge.

Jag håller min betongpool helt fylld vintertid, men lägger några cellplastskivor under presenningen som jag sedan spänner över poolen Hela vintern har jag även en luftpump igång (en sådan där som är avsedd för att hålla dammar isfria och som skapar bubblor från två så kallade utströmmarstenar på poolens botten).

Jag har ärligt talat ingen aning om vad mitt bygge kostade.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Poolgiganten

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #191 skrivet: september 03, 2018, 11:43:32:32 »
Precis som Betongpoolaren tänker jag ha vattenfyllt året runt. Jag tömmer dock rör, filter och pumpar i teknikutrymmet, som jag kommer att ha en frysvakt i.

Kostnaden för själva poolen landar på c:a 150-160 000kr. Utöver det tillkommer pooltak, trädäck, staket och återställning/ombyggnad trädgård.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #192 skrivet: april 26, 2019, 09:42:13:13 »
Alltid lika nervöst att lyfta på pooltäckningen efter vintern. Sitter färgen kvar, är där några sprickor i väggarna eller spruckna slangar på grund av att jag lämnade vattnet kvar? etc. (Har dock haft en luftpump för dammar aktiverad när det varit minusgrader.) Nu går jag in på tredje säsongen och även i år sitter epoxifärgen och har inte heller gulnat som vissa varnade för. Poolen har heller inte läckt det minsta, vilka jag också varnats för att skalblockspooler kan göra. Det enda som hänt under vintern är att hudson-ventilen slutat fungera, men jag köpte en ny på nätet för 500 kr och nu funkar åter den automatiska nivåregleringen i bufferttanken.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Hiertemyr

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #193 skrivet: maj 07, 2019, 15:53:58:58 »
Härligt! Skönt att allt sitter där det ska. Vattnet har så grymt fin färg i vita pooler...   O0

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #194 skrivet: maj 07, 2019, 15:56:50:50 »
Ja, det blir verkligen "Maldiver-turkost".  :)
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Erica

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #195 skrivet: maj 08, 2019, 10:42:33:33 »
Härligt! Skönt att allt sitter där det ska. Vattnet har så grymt fin färg i vita pooler...   O0

Vitt fungerar jättebra som poolfärg men endast på pooler som har vissa minimimått - ett hyfsat djup och inte för liten pool. På grunda eller små pooler får man nog tänka sig att ha lite turkosaktig färg för att få det rätta utseendet.

Utloggad Betong-poolaren

  • Jurist
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Småland
  • Antal inlägg: 100
  • Total likes: 12
  • Kön: Man
  • Bygger betongpool med skalblock.
    • Visa profil
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #196 skrivet: maj 08, 2019, 10:50:15:15 »
Vitt fungerar jättebra som poolfärg men endast på pooler som har vissa minimimått - ett hyfsat djup och inte för liten pool. På grunda eller små pooler får man nog tänka sig att ha lite turkosaktig färg för att få det rätta utseendet.

Delvis rätt men jag har noterat att mina insidor på poolen ser rejält turkosa ut redan ett par decimeter ner under vattenytan.
Bygger 3,75 x 7,5 x 1,4 m epoximålad betongpool med overflow. Uppvärmning genom 3 st CTC vakummsolfångare via CTC EcoZenith550i med poolkretskort och värmeväxlare i titan. Stöttning med bergvärme vid behov. Pentair Triton TR 60 med clearpro fylld med filterglas. Zodiac dual link saltklorinator med automatisk klor- och ph-reglering.

Utloggad Erica

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #197 skrivet: maj 08, 2019, 12:29:28:28 »
Delvis rätt men jag har noterat att mina insidor på poolen ser rejält turkosa ut redan ett par decimeter ner under vattenytan.

Visst, men ljuset/färgen sprider sig i vattnet - skulle din pool bara vara 2-3 dm djup skulle du inte se någon sådan effekt. I ditt fall finns ju djupet och volymen på plats.

Owerflowpool

  • Gäst
Owerflowpool
SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #198 skrivet: juni 16, 2019, 22:58:51:51 »
Hej. Kanon bra förklaringar hela vägen. Är inne på att bygga pool men har fastnat för svart färg i poolen. Du verkar ha koll. Är det nåt att rekommendera med svart?? Sen är jag inne på finnas Leca block som man också gjuter i. Mest för isoleringen. Men det kanske inte är att rekommendera??

Utloggad Peter Syd

SV: Bygger betongpool med mosaik och overflow
« Svar #199 skrivet: augusti 29, 2019, 20:11:18:18 »
Betong poolaren. Jag hittar inte i trådden om vilken dimension du har på skalblocken? Jag tänkte köra 200tjocka från Finja.
Tacksam för feedback

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan