Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Betongpool återfödd...  (läst 6414 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ove Sundberg

Betongpool återfödd...
« skrivet: juni 13, 2011, 19:23:59:59 »
Hej
Har en gammal pool på tomten som tyvärr inte är i bruk.
Den anlades, skulle jag tro, i slutet av sjuttiotalet och grävdes igen kanske på slutet av nittiotalet.
Nu är det en plats för kryddodling och sandlåda mm...
Det jag har hört från en granne är att de lät väggarna vara intakta, men de slog hål i golvet när de grävde igen den.
Poolen i sig är ca 3,5 x 7,5.

Skulle det gå rent teoretiskt att gräva upp denna pool och få den i bruk?
Eller har jordmassor sannolikt förstört betongen?

Väggarna ser för övrigt ut att vara målade.

Tacksam för alla tips o råd som finns.

/Ove

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #1 skrivet: juni 13, 2011, 20:04:24:24 »
Hej o välkommen.  :)

Här finns en forumare som håller på med samma sak.
Kolla lite i hans tråd. Finns filter o pump kvar?

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=6184.0;all
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Erica

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2011, 20:35:15:15 »
Det är osannolikt att betongen skulle tagit någon skada av jorden. Har inte poolen fått sättningar till följd av extrema (och olämpliga) markförutsättningar så bör den nog vara tät om du bara tätar hålet i botten vilket inte bör vara alltför svårt. Sedan får du förstås se hur insidan ser ut- Är den kaklad kan det ju behöva bytas en hel del plattor. Är den målad lär väl en ommålning kanske behövas. Men själva åldern, 10-15 år sedan urdrifttagandet, är inget problem för en betongkonstruktion.

Finns maskinerier m.m. kvar ? Sådant håller också för stillestånd, om det bara inte fått stå med vatten i och sedan frusit sönder. PEM-ledningar i mark håller i princip hur länge som helst.

Det låter som klart genomförbart och kan säkert bli en fin pool med en del arbete.

Utloggad Ove Sundberg

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2011, 21:05:00:00 »
Tack
Tyvärr finns nog ingenting kvar av pump, filter osv.
Inlopp/Utlopp är också väldigt osäkert.

Så här ser det ut idag o det är väl egentligen det enda jag vet....

Utloggad Erica

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #4 skrivet: juni 13, 2011, 22:57:29:29 »
Inloppsmunstycken gjuts fast i betongen och det gör skimmern (utloppet också). Munstyckena lär nog överleva även att vara begravda, det är ju antingen plast eller rostfritt stål. Skimmern kan ha tagit skada, svårt att säga. Men den sitter ju som sagt ingjuten när det är en betongpool. Om man måste gjuta in en ny är det inte så jättesvårt. Så nära ytan har ju vattnet lågt tryck så det är lättare att få tätt än t.ex. i botten. De flesta pooler har inget bottenavlopp. Om det finns ett bör det finnas kvar om inte det var så att man gjorde bottenhål just där. Bottenavlopp är inte nödvändigt om inte poolen är extra djup (djupdel för dykning etc).

Filter och pump måste du ju skaffa, men kostnaden är ju högst måttlig jämfört med själva poolen. Största problemet är väl att få upp jorden. Man bör nog undvika att ta till alltför tung utrustning så att man inte knäcker poolen med maskinens vikt eller tryck från skopan. Grävmaskiner är grymt starka... Att handgräva det hela är ju säkert men jobbigt. En liten minigrävare väger ju inte så mycket. Alternativet kan väl vara en större grävare som får stå utanför själva poolområdet och räcka ner med armen och sedan ta det sista för hand så att man inte riskerar att maskinen gör mera skada än nytta.

Utloggad Fia

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #5 skrivet: juni 22, 2011, 21:38:01:01 »
Hur har det gått? Har ni grävt lite o kollat hur det ser ut?
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ove Sundberg

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #6 skrivet: juni 26, 2011, 09:44:41:41 »
Har kollat väldigt lite än så länge.
Planderad start av projektet är i bästa fall under hösten.
Dock så har jag kollat lite ytligt.
Som ni ser på bilderna så har jag hittat dessa två rör, vet inte dimensionen men uppskattar till nånstans runt 30mm.
Kan dessa två ha fungerat som in/utlopp eller vad?
Om man kan ha dessa två som in/utlopp så undrar jag också hur långt bort man kan ha pump o filter.
Jag har ett utrymme som är under tak och dessutom något nedsänkt i förhållande till poolens marknivå.
I det utrymmet stod oljetanken förr, nu är det min vedbod. Det är som sagt under tak, tre väggar runt om och öppet från ett håll.
Skulle det kunna funka som "pumphus"? Det ligger ca 8m (rördragningsvägen) från poolen.

Sen har jag också hittat detta lite mindre röret. Dimension under 10mm, gjort av typ hårdplast el liknande.
Ett sån "rör" finns i varje hörn av poolen.
Vad kan detta ha haft för funktion?
/Tobbe
« Senast ändrad: juni 26, 2011, 09:50:08:08 av Ove Sundberg »

Utloggad Fia

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #7 skrivet: juni 26, 2011, 19:15:53:53 »
En, kanske, dum fråga, sitter dessa rör inne i poolen? Ser nästan ut så på bilderna.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Ove Sundberg

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #8 skrivet: juni 26, 2011, 20:02:55:55 »
Hehe, Ja precis så är det..
Blev lite nyfiken o grävde lite mer idag.
Hittade då denna slang, även den inne i poolen.
Den sitter ganska nära "ytan" längs långsidan och är pluggad i änden.
Sen dyker den ner i botten i hörnet där den är ingjuten i betongen.
Vad är den bra för?
Ang pooldjupet är jag lite orolig. I den delen där jag har grävt verkar det vara 80-90 cm djupt.
Var det vanligt på sjuttiotalet att man hade en djupzon?

Utloggad Elmer Fudd

SV: Betongpool återfödd...
« Svar #9 skrivet: juni 26, 2011, 23:26:58:58 »
Kanske botten sluttar neråt för att mynna ut i en djupare del? Vill minnas att jag i min bardom (mitten på 80-talet)badade i en betongpool som var byggd på det sättet. Lycka till med grävandet!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan