Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: förbjudet att gräva ner trästomme?  (läst 11507 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
förbjudet att gräva ner trästomme?
« skrivet: februari 18, 2007, 09:51:12:12 »
Hej!
I en tråd av thomas_ahlstedt (bilder på vårt poolbygge) så skriver Eeon att en säljare sagt att det skulle vara förbjudet att gräva ner poolstommar av tryckt trä enligt vissa miljökrav. Detta kan väl inte stämma :o. Nån som vet?

Poolgiganten

Utloggad Housedad

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Helsingborg
  • Antal inlägg: 865
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #1 skrivet: februari 18, 2007, 10:34:46:46 »
Hej,

Såvitt jag vet finns det väldigt olika varianter på tryckimpregnerat virke. Allt är inte tillåtet överallt.
Till exempel kan man fortfaranade köpa stockar som är kreosotimpregnerade men de får bara användas till bryggor,
eventuellt bara i havet.

Har inte blykoll på klassifceringarna men hittade följande med en snabb googling...

Citera
Träskyddsklasser

Klassning enligt Svensk standard SS-EN 351-1 och NTR Dokument nr 1:1998 beskriver fyra klasser impregnerat trä av furu.

Träskyddsklasser


Träskyddsklass NTR/M är främst avsedd för konstruktioner i havsvatten på västkusten, men kan även användas i mark eller vatten, där särskilt stora krav ställs på beständighet och hållfasthet, till exempel för grundpålar.

Träskyddsklass NTR/A är avsedd för virke i permanent kontakt med mark eller sötvatten, samt i konstruktioner, även ovan mark, där personsäkerheten kräver att de inte försvagas eller som kan vara svåra att inspektera och byta ut.

Träskyddsklass NTR/AB är avsedd för virke som är utsatt för väder och vind eller kondens, men som inte är i kontakt med mark eller vatten och där utbyte av skadade delar eller personsäkerheten inte är av avgörande betydelse.

Träskyddsklass NTR/B är avsedd för utvändiga snickerier som
fönster och dörrar.

Träskyddsmedel som innehåller kromföreningar får i praktiken endast användas för träskyddsklasserna NTR/M och NTR/A, det vill säga virke som kräver ett särskilt gott skydd mot träförstörande organismer.

Virke impregnerat med kreosotolja ska inte användas i bostadshus och bör inte användas i trädgårdsbygge.

Företag som producerar impregnerat trä enligt NTR-standard står under kontroll av SP, Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. NTR-virket märks paketvis med ovanstående kvalitetsmärken. För sågat och hyvlat NTR-virke gäller även styckvis märkning med antingen NTR-märken eller motsvarande färgmärkning. Blå färgkod för NTR/M, vit färgkod för NTR/A, gul färgkod för NTR/AB och röd färgkod för NTR/B.


:)

Housedad
9 x 4,5 x 1,40 ca 60 M3 Vikingpool från AquaGripp, roman end trappa 3m mitt på långsidan. Uppvärmning med VP Gullberg & Jansson GJPACW1V-30

Utloggad nippon

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #2 skrivet: februari 18, 2007, 16:42:20:20 »
Hej Ebon

Tryckt virke i pooler har används sedan 60-talet, har aldrig hört att det är förbjudet.
Skulle du få tag kreosotvirke kanske det inte är lämpligt att använda.
Köper du färdiga stommar av någon poolfabrikant kan du tryggt gräva ner dem.

Utloggad turbouffe

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #3 skrivet: februari 21, 2007, 17:52:09:09 »
Housedad,

Den lagen var ifrån -98, dvs. bra gammal.

Det jag kan svara på är att tryckimpat virke går till SAKAB som farligt avfall, då kan man ju fundera på om man får förvara farligt avfall i jorden hemma? <hmm> <dontkn>
Hälsningar, Uffe i Västerås med flera projekt på G http://www.stb-racing.com

Utloggad Fia

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #4 skrivet: februari 21, 2007, 18:35:04:04 »
Har läst att Lagunpool numer är ett dotterbolag till Sv. poolfabriken (hämtat ur Sv. Pool. katalog) och i denna från -06 står:
"Lagunpool upphör nu med tillverkning av trästommar på grund av miljö- och kvalitetskrav..etc." ??? Sidan 46

Vad som ligger bakom framkommer inte och jag har ingen aning, men något måste det ju vara. <dontkn>
« Senast ändrad: februari 21, 2007, 18:39:10:10 av Fia »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad nippon

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #5 skrivet: februari 21, 2007, 21:06:56:56 »

Poolfabrikens affärsidé är rostfria pooler.

Utloggad Poolnicke

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #6 skrivet: februari 22, 2007, 08:14:30:30 »
Hittade en bra artikel i Vi Villa om vad som gäller. Det kom visst nya regler 2004 som gäller idag.

http://www.viivilla.se/articles.asp?mode=ShowArticle&articleid=1310&Cat=&sCat=176

Mer träinfo:
http://www.forestindustries.se/LitiumDokument20/GetDocument.asp?archive=3&directory=748&document=3329

http://www.ntr-nwpc.com/sverige/

http://www.ntr-nwpc.com/sverige/trf/TA0602rev.htm


Vad jag inte kan förstå är hur man kan tänka sig att använda trä vid bygge av en poolstomme.

De tester jag har hittat testar inte det tryckta virket i en sådan extrem miljö som vid poolbygge.
När det gäller livslängen på tryckimpregnerat trä(NTR A) som kommer i kontakt med mark tex stolpar hittade jag en uppgift om en garanti på 20 år utfärdad av nordiska träskyddsrådet.  Rimligtvis så borde livslängden i ett poolbygge vara betydligt kortare pga av träet ständigt är vått pga poolvatten som rinner utmed poolens utsida. När det gäller det skivmaterial som används i vissa pooler så torde livslängden vara om möjligt ännu kortare än för stolpvirke pga dess skiktade struktur.

Jag förstår att pooltilverkare använder trä för då kan man sälja fler pooler genom att trä som ständigt är fuktigt obönhörligen ruttnar även om det är tryckt.

Har ni kontrollerat att er pool är byggd med NTR-A tryckt virke.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Utloggad nippon

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #7 skrivet: februari 22, 2007, 18:57:34:34 »
Pooler i trä håller i allmänhet 20 år och ibland drygt det, om man dränerar förstås.
Tror nog ändå att det kommer att byggas färre och färre pooler i trä.
det finns så många alternativ.

Utloggad Ebon

  • ebon har en pool, och numera även ett spabad
  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: blekinge sverige
  • Antal inlägg: 114
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • poolägare 10:e året
    • Visa profil
SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #8 skrivet: februari 22, 2007, 21:20:28:28 »
  :(Finns det ingen som har nåt positivt att säga om trästommar? Det är väl ändå den vanligaste stommen av poolar i Sverige.

Utloggad Poolnicke

SV: förbjudet att gräva ner trästomme?
« Svar #9 skrivet: februari 23, 2007, 06:31:54:54 »
Om man ska nyansera lite så kan man inte bara "såga" trästommar helt. Egentligen är  det en livslängdsfråga. Om man inte vill byta pool efter tex 15-20 år så ska man nog välja annat än trä som stomme. Men 15 -20 år är en otroligt lång tid att planera för.

Personligen så har jag räknat med att få byta poolstommen alt gräva om poolen efter 10-15 år. Det beror på att mitt hus är pålat och lervällingen runt huset sjunker någon centimeter/år.
Jag tror att om intresset finns kvar då så blir det säkert en annan poolmodell för att förnya sig.

Kan se hästens reklamen framför mig där allt utom stommen har gått upp i rök under den här tiden.

Men när man andå bygger varför inte satsa på ett material med lite längre livslängd direkt.

/Poolnicke
Pool:Åttan 6,25x3,6x1,5.
 Solfångare 16 m².
Poolvärmepump.
/Pool är livet! ;D

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan