VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur tycker ni?  (läst 10178 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pool idioten

Hur tycker ni?
« skrivet: juni 09, 2013, 17:03:41:41 »
hejsan!

vi har flyttad till ett hus som förra ägaren har byggd en pool integrerat med garaget
i höstas gick liner sönder så det var bara o riva ut skiten, sen visar det sig att poolen är byggd efter den liner som han hade alltså med konade väggar. Har ringt förgäves efter en liknande liner men dem flesta trodde att den var special svetsad.. jag var så dum så inte tittade efter märket på liner så jag kunde forska lite på den...lätt o vara efter klok. Svetsa ny liner ligger närmast på listan. Har ringt efter olika företag angående svetsning men jag rätt sent på det... ALLA e upptagna o har inte tid tidigast september. Så jag tänkte om det visar sig att jag behöver ändra i konstruktionen så e det bra tillfälle. bifogar lite bilder.
tacksam för svar
M.V.H Kent
Totalt kaos vid varje husprojekt men i slutändan löser det sig.
6m rund pool 1.37 djup + 30kvm solfångare på grage taket.Astral 100kg sandfilter+2hk pump

Poolgiganten

Utloggad pool idioten

SV: Hur tycker ni?
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2013, 18:58:02:02 »
herregud glömde ställa min fråga  >rulla<

behöver väggarna vara helt raka eller går det som det ser ut?
eller går det o svetsa liner i en rund pool överhudtagen?

tack för förhand

M.V.H  Kent
Totalt kaos vid varje husprojekt men i slutändan löser det sig.
6m rund pool 1.37 djup + 30kvm solfångare på grage taket.Astral 100kg sandfilter+2hk pump

Utloggad pool idioten

SV: Hur tycker ni?
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2013, 22:39:03:03 »
(ingen som har en blekaste aning) tänkte väl det, rätt avancerat pool så jag får kolla mig med tyskarna.
Totalt kaos vid varje husprojekt men i slutändan löser det sig.
6m rund pool 1.37 djup + 30kvm solfångare på grage taket.Astral 100kg sandfilter+2hk pump

Utloggad MathiasS

SV: Hur tycker ni?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2013, 22:47:48:48 »
Väggarna ska vara släta annars kommer det se ut som crap när liner och vatten är på plats.
Ja det går att svetsa liner i en rund pool.

EDIT: Ja jag missade att poolväggarna lutar innåt. Du får pluspoäng för vintage-vattenpasset. O0
« Senast ändrad: juni 11, 2013, 22:53:59:59 av MathiasS »
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad TommyC

SV: Hur tycker ni?
« Svar #4 skrivet: juni 11, 2013, 22:12:52:52 »
Jag tar fasta på att du skriver ”tycker” i rubriken och dristar mig till att just tycka eftersom jag inte vet  :)

Tror att det är max 5 medlemmar här på forumet som svetsat Alkorplan liner själva, t ex:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3168.msg24452#msg24452
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3713.60

Flera har anlitat proffs, t ex: http://www.byggpool.nu/

Ingen av de poolerna med svetsad liner som jag sett här på forumet eller andra ställen på nätet inklusive www.renolit.com har haft någon dubbelkrökt yta som er stomme har. Om jag skulle svetsa själv skulle jag inte ge mig på den dubbelkrökta ytan utan istället på något sätt göra om den till enkelkrökt eller ännu hellre plan. Ska du leja bort jobbet så är det ju lämpligast att kolla med den som ska svetsa och förhoppningsvis har stor erfarenhet av det. Går det bra att göra jobbet utan alltför mycket strul? Blir resultatet bra? Hur mycket dyrare blir det jämfört med de vanliga lösningarna?

Tolkar man www.renolit.com bokstavligt så borde det gå ”....whatever its shape....” står det i reklambroschyren.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa en rund plåtpool med vanlig liner och ställa i ert skal. Springan mellan befintlig sarg och plåtpoolens kan t ex täckas med ett trädäck. Höjden måste då fås att stämma på något sätt (tur fungerar sällan). Dränering måste fungera för vattnet som kommer in mellan de båda stommarna.

Ytterligare ett alternativ är att plasta hela insidan. Jobbigt men möjligt.

Eller riv hela rasket och bygg något baserat på ett färdigt poolpaket. Udda tillkrånglade lösningar (avancerat) betyder oftast massor av oförutsedda småproblem i aldrig sinande ström.

Glöm inte att berätta vad tyskarna säger och vad ni kommer fram till.  O0
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad jan_banan

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Kungälv/Marstrand
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur tycker ni?
« Svar #5 skrivet: juni 11, 2013, 22:42:50:50 »
Om poolen är helt rund för övrigt, så kanske det kan gå att beställa en måttsydd standardliner i en diameter som poolen har t.ex. halvvägs upp på väggen. Ta till lite extra på höjden och låt vattnet trycka ut linern i nederdelen. PVC är ganska flexibelt. Men prata men en linerleverantör innan.

Utloggad Jarlen

SV: Hur tycker ni?
« Svar #6 skrivet: juni 12, 2013, 11:32:09:09 »
För att kunna ge några råd, såbehövs lite mer information om poolen.

Är den gjuten? Är den i såfall armerad?
Vet du om den har varit vattenfylld tidigare?
Vad är det för skarv mellan materialen som syns 30-40 cm från botten?
Är botten gjuten i betong? Eller är det sand?
Dom svarta prickarn runt poolen. Är det asfalt? Verkar det som det suttit formstag där? Eller är det någon form av isoleringsmaterial momterat på väggarna ovanför randen?
Har du fått någon slags ritning med material beskrivning av gamla ägaren? Annars är det ide att efterforska detta.
Finns det nägon form av skimmer, breddavlopp, poolbelysning, returer,bottenavlopp ingjutna eller inmurade?

PS: Du ska veta; att om det är en gjuten pool du har, så betingat den ett ganska stort värde. Man räknar med att det kostar ca 3-400.000kr att platsgjuta en pool. O0
« Senast ändrad: juni 12, 2013, 12:17:11:11 av Jarlen »

Utloggad pool idioten

SV: Hur tycker ni?
« Svar #7 skrivet: juni 13, 2013, 17:58:36:36 »
yapp den e gjuten i leca
ja den har varit vattenfylld vi har badat i den i 2 säsonger
det har suttid frigolit skivor runt för att stötta dem andra frigskivorna ovanpå
ja det e asfalt som han har fäst frigskivorna på
botten är det gjuten i betong men det var så grovt och ojämn så jag flytspacklade
på andra eller tredje bilden syns 2 rör som e gjutna i väggen det är inlopp o utlopp 

genomskärning på poolen röda markeringar är frigolit och blåa är liner
För att kunna ge några råd, såbehövs lite mer information om poolen.

Är den gjuten? Är den i såfall armerad?
Vet du om den har varit vattenfylld tidigare?
Vad är det för skarv mellan materialen som syns 30-40 cm från botten?
Är botten gjuten i betong? Eller är det sand?
Dom svarta prickarn runt poolen. Är det asfalt? Verkar det som det suttit formstag där? Eller är det någon form av isoleringsmaterial momterat på väggarna ovanför randen?
Har du fått någon slags ritning med material beskrivning av gamla ägaren? Annars är det ide att efterforska detta.
Finns det nägon form av skimmer, breddavlopp, poolbelysning, returer,bottenavlopp ingjutna eller inmurade?

PS: Du ska veta; att om det är en gjuten pool du har, så betingat den ett ganska stort värde. Man räknar med att det kostar ca 3-400.000kr att platsgjuta en pool. O0
Totalt kaos vid varje husprojekt men i slutändan löser det sig.
6m rund pool 1.37 djup + 30kvm solfångare på grage taket.Astral 100kg sandfilter+2hk pump

Utloggad pool idioten

SV: Hur tycker ni?
« Svar #8 skrivet: juni 13, 2013, 19:00:56:56 »
har pratad med tyskarna o fick mejla bilder utan några framgångar slutningen fick jag öppna en skype linje o köra live (kul med dagens teknik) alltingen skulle jag gjuta en rak vägg runt för o slippa några konstigheter eller gjuta rätt skarven längs ner o skapa en 200mm fas för o slippa några veck..så det får bli det ::)
Det blev 50m 1.5mm liner med lister o 1liter flytande pvc o 50m fleecematta.

frågan e hur jag ska sätta upp fleecemattan på väggarna e inne på ett bra tapetlimm eller jag e kanske fel på det?
Jag tar fasta på att du skriver ”tycker” i rubriken och dristar mig till att just tycka eftersom jag inte vet  :)

Tror att det är max 5 medlemmar här på forumet som svetsat Alkorplan liner själva, t ex:
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3168.msg24452#msg24452
http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=3713.60

Flera har anlitat proffs, t ex: http://www.byggpool.nu/

Ingen av de poolerna med svetsad liner som jag sett här på forumet eller andra ställen på nätet inklusive www.renolit.com har haft någon dubbelkrökt yta som er stomme har. Om jag skulle svetsa själv skulle jag inte ge mig på den dubbelkrökta ytan utan istället på något sätt göra om den till enkelkrökt eller ännu hellre plan. Ska du leja bort jobbet så är det ju lämpligast att kolla med den som ska svetsa och förhoppningsvis har stor erfarenhet av det. Går det bra att göra jobbet utan alltför mycket strul? Blir resultatet bra? Hur mycket dyrare blir det jämfört med de vanliga lösningarna?

Tolkar man www.renolit.com bokstavligt så borde det gå ”....whatever its shape....” står det i reklambroschyren.

Ett annat alternativ skulle kunna vara att köpa en rund plåtpool med vanlig liner och ställa i ert skal. Springan mellan befintlig sarg och plåtpoolens kan t ex täckas med ett trädäck. Höjden måste då fås att stämma på något sätt (tur fungerar sällan). Dränering måste fungera för vattnet som kommer in mellan de båda stommarna.

Ytterligare ett alternativ är att plasta hela insidan. Jobbigt men möjligt.

Eller riv hela rasket och bygg något baserat på ett färdigt poolpaket. Udda tillkrånglade lösningar (avancerat) betyder oftast massor av oförutsedda småproblem i aldrig sinande ström.

Glöm inte att berätta vad tyskarna säger och vad ni kommer fram till.  O0
Totalt kaos vid varje husprojekt men i slutändan löser det sig.
6m rund pool 1.37 djup + 30kvm solfångare på grage taket.Astral 100kg sandfilter+2hk pump

Utloggad Funkis -38

SV: Hur tycker ni?
« Svar #9 skrivet: juni 13, 2013, 20:42:11:11 »
En dum fråga, men av din skiss att dömma kan det ju faktiskt stått en vanlig enkel ovanmarkare i din fina murade ram... men bara en tanke.

//Funkis

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan