VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Mosaik i betong pool ?  (läst 2810 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kircan

Mosaik i betong pool ?
« skrivet: september 28, 2011, 11:43:13:13 »
Är det någon som har satt mosaik i sin betongpool nyligen?
Håller på att bygga en betongpool  ska ev. sätta mosaik.Lite osäker kring frostsprängning, ALLA säger sätt inte mosaik fungerar bara i varma länder.Jag inbillar mig om man gör med fuktspärr efter konstens alla regler bör det väl funka även i Sverige.

Poolgiganten

Utloggad Lars T

  • Kunnig
  • ****
  • Stad/land: Portugal
  • Antal inlägg: 56
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Numera en liten rund ovanjordspool.
    • Visa profil
    • Miranda do Corvo
SV: Mosaik i betong pool ?
« Svar #1 skrivet: september 28, 2011, 15:56:19:19 »
Fix och fogar är porösa och kan innehålla kanaler, vilka är fyllda med vatten. Om du tömmer poolen kan det ta veckor att torka bort fukten. Om det då skulle smälla till är risken uppenbar att det blir frostsprängning. Jämför med fogade tegelstenar.
Av samma anledning är det viktigt att tömma poolen långsamt så att vattnet hinner rinna bort bakom plattorna.
Annars kan man för för högt vattentryck bakom dem och riskerar att de sprängs loss.
Jag skulle undvika kakel/mosaik i utomhuspooler. Inomhus går det däremot utmärkt.

Utloggad Erica

SV: Mosaik i betong pool ?
« Svar #2 skrivet: september 28, 2011, 21:17:20:20 »
Det beror ju också i fråga om utomhuspool hur man övervintrar sin pool. Diskussionen hittills bygger på kall övervintring, dvs att poolen får frysa. Ett alternativ är ju att ha varm övervintring: man täcker poolen med ett isolerande skydd av lämplig typ och håller sedan vattnet uppvärmt lite grann, bara så pass att man håller sig över frostpunkten. Då får man inte de här problemen. Här i Sverige verkar nåstan alla köra den kalla metoden, men när vi bodde i USA vet jag att en del grannar hade pooler som övervintrades varmt. Man la t.ex. träbjälkar, plywoodskivor och frigolitskivor över poolen och körde sedan med en försiktig grundvärme vid behov. Det drar en del energi men man slipper alla frysproblemen och har man vettig isolering uppåt (typ 10 cm frigolit) så blir inte energiåtgången särskilt hög. Man får då inga kakel- eller mosaikplattor som fryser loss, inga sönderfrusna rör, linerskador p.g.a. is och liknande.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan