CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Höja cyanursyrehalt?  (läst 10285 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
Höja cyanursyrehalt?
« skrivet: augusti 05, 2013, 21:02:19:19 »
Har kört min pool med Zodiac saltklorinator i ca en månad nu. Vattnet är kristallklart, temperaturen är på 27 grader. Men undrar en del angående klorhalten. När jag kollar kloret på morgonen innan poolskyddet tas av har jag en klorhalt på 0,5 till 1,0 vilket verkar vara ganska idealiskt. Men på eftermiddagen får jag inget utslag när jag mäter fritt klor, får också varning på klorinatorn om för låg klornivå. Har provat med stickor, tabletter och Aquacheck, samma resultat.
Jag vet att kloret förbrukas när solen (uv ljus) ligger på. Men trodde inte att det skulle göra så stor skillnad, dessutom så går ju klorinatorn hela tiden.
Mätte cyanursyrahalten och fick resultat 1. Så då tänkte jag att om jag lägger i klorpuckar med cyanursyra (t.ex Biltemas) så  ökar cyanursyrehalten och därmed också "solskyddsfaktorn" för kloret. Med en stabilare klorhalt som följd. Men blev i dag avrådd att försöka öka cyanursyrehalten eftersom det kan orsaka klorblockering.
Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, kanske bäst att inte göra något alls?
...."Don´t fix it if isn´t broken"
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #1 skrivet: augusti 05, 2013, 21:18:59:59 »
Har du extremt hög förbrukning av klor ? Massor av folk som badar ? Skräp som hamnar i poolen ? Det låter ju som om ditt klor förbrukas väldigt snabbt. Jag tror knappast att nedbrytning av UV skulle kunna förklara att det försvinner så pass snabbt. Jag har ingen erfarenhet av klorinatordrift, men i en vanlig utomhuspool så brukar kloret inte förbrukas i den takten. Sant är att cyasnursyra ger ett visst UV-skydd, men också att för mycket av den varan ger klorblockering. Risken för detta är annars störst i inomhuspooler, p.g.a. låg vattenomsättning. Cyanursyra försvinner bara när vatten tappas av och bytes, därför finns en risk att få för mycket om vattnet inte omsätts någorlunda snabbt.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #2 skrivet: augusti 05, 2013, 23:07:34:34 »
Vet inte riktigt hur stor förbrukningen är eftersom jag kör med saltklorinator, men jag kör den på nästan maxläge och ändå klarar den inte att hålla kloret stabilt. Så det kan ju vara fel på apparaten. Men har också hört att när en saltklorinator inte klarar att ge tillräckligt med klor beror det i de flesta fallen på ett lågt cyanursyravärde. Belastningen är nog väldigt liten, i stort sett två vuxna som tar ett par dopp om dan. Kör också med poolrobot varannan dag så det blir inga mängder med skräp i poolen.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad TommyC

SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #3 skrivet: augusti 06, 2013, 09:40:25:25 »
Du kan utan att vara orolig köra med puckar en tid om du vill höja halten av cyanursyra. Jag har ingen uppfattning om huruvida det är en bra lösning men det kan det kanske vara.

Vi har alltid (9:e säsongen nu) kört veckoklorpuckar och under en säsong hinner aldrig halten cyanursyra bli för hög. Vi har inget problem med att klorhalten går ner under dagen men numera har vi oftast taket på. Tidigare när vi hade solfolie var poolen oftast öppen under dagtid och det var inget problem med klorhalt då heller.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad awasen

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Ekerö, Stockholm
  • Antal inlägg: 987
  • Total likes: 5
  • Kön: Man
  • Bara resten kvar nu då...
    • Visa profil
SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2013, 09:43:25:25 »
Har du kollat salthalten?


Din klorinator borde dra upp klorhalten väldigt högt om du har taket på och ingen badar. De flesta med tak har väl klorinatorn avslagen på nätter och kör bara på dagarna har jag förstått...


Mvh,
Anders
AQVIS Kidney 20, Dallas Excellence pooltak, bergvärme med Pahlens HiTemp 75kw, saltklorinator

Utloggad Erica

SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #5 skrivet: augusti 06, 2013, 10:40:00:00 »
Du kan utan att vara orolig köra med puckar en tid om du vill höja halten av cyanursyra. Jag har ingen uppfattning om huruvida det är en bra lösning men det kan det kanske vara.

Vi har alltid (9:e säsongen nu) kört veckoklorpuckar och under en säsong hinner aldrig halten cyanursyra bli för hög. Vi har inget problem med att klorhalten går ner under dagen men numera har vi oftast taket på. Tidigare när vi hade solfolie var poolen oftast öppen under dagtid och det var inget problem med klorhalt då heller.

Nej problemet med cyanursyra / klorblockering kommer nog först efter lite längre tid (mer än en säsong) om man inte byter en viss del av vattnet. Säsongstömmer man så byts ju allt vatten, men de flesta pooler är ju inte gjorda för vintertömning. Backspolar man ofta, vilket man ofta måste om poolen ligger så att det kommer mycket skräp i den, så omsätter ju detta vattnet också. Men om man kör sin pool med pooltak mera som en inomhuspool med liten vattenomsättnig och relativt få backspolningar bör man nog se upp med risken att få för mycket cyanursyra.

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2013, 13:05:31:31 »
Har du kollat salthalten?


Din klorinator borde dra upp klorhalten väldigt högt om du har taket på och ingen badar. De flesta med tak har väl klorinatorn avslagen på nätter och kör bara på dagarna har jag förstått...


Mvh,
Anders

Jo, det har jag gjort, idealvärde enligt manualen till klorinatorn är 4 promille, jag ligger på 4,2. Men det är kanske så att klorinatorn har svårt att komma upp till bra värden på dagtid, den kan väl inte producera klor i så väldigt hög takt räknar jag med.
De senaste dygnen har jag för övrigt inte haft poolskyddet på, i morse hade jag 0,75 i fritt klor, 0,92 i totalt klor.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #7 skrivet: augusti 06, 2013, 18:46:45:45 »
Har sökt en del på nätet och det verkar (som jag misstänkte) att det är den låga koncentrationen av cyanursyra som är anledningen till att nivån sjunker så snabbt på dagen. Zodiacmanualen rekommenderar ett värde på 30, jag har 1...
På FAQ på deras australiska hemsida står det att de flesta problemen med att hålla rätt klornivå beror på fel Ph, låg cyanursyrahalt och låg salthalt. Eftersom alla värden utom cyanursyran är fina så lutar det åt att det är det som är problemet. En saltklorinator tillför ju ingen cyanursyra, så då får man väl göra det själv via veckoklor.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Utloggad Conny737

  • Kunnig
  • ****
  • Antal inlägg: 135
  • Total likes: 3
  • Färdig pool, småfix på trädäck kvarstår
    • Visa profil
SV: Höja cyanursyrehalt?
« Svar #8 skrivet: augusti 18, 2014, 23:18:03:03 »
Borde kanske skrivit att problemet är löst. Det vissde dig när jag läste manualen för femtioelfte gången att klorinatorn av säkerhetsskäl slår av klorproduktionen om den kört ut klor för länge utan avbrott.  Att höja inställningen var ju ingen lösning, det gjorde bara saken mer förvirrande. Hursomhelst så  larmade den efterhand för låg klorhalt eftersom larmet måste återställas manuellt. När jag återställde larmet producerade den åter klor till tidsgränsen överskreds.
 Problemet löstes genom att jag  programmerade en avstängning av klorproduktionen varje natt.  Sedan dess har det fungerat klockrent.   Peppar, peppar.
Thermopool 8x4
Värmepump G&J PACW1V-30  12,8 kW
Zodiac Pro saltvattensgenerator (automatisk reglering av Klor och pH)
Walu Lux Starlight poolskydd
Cumaro trädäck
Dolphin M5 poolrobot
Plus lite annat smått och gott

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag