CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Byta sand i filtret  (läst 5211 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad olow

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 4x8m poolvärmare
    • Visa profil
Byta sand i filtret
« skrivet: mars 11, 2013, 19:15:50:50 »
Hej alla och god vår? på er.Jag tänkte byta sand i filtret och undrar om någon har tips och synpunkter vad jag ska tänka på? Är det knepigt? Måste sanden tvättas först?
Tacksam för alla svar.
Mvh Olow

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Byta sand i filtret
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2013, 20:31:53:53 »
Att hälla i ny sand är lätt - jobbet är att få bort den gamla utan att skada dysorna som sitter i botten. Det blir ju sedan lite olika beroende på om du gör detta med filtret löstaget/utplockat eller om det skall ske på plats. Man måste alltså vara försiktig så att inte dysorna (en slags små silar) i botten skadas när man gör jobbet.

Utloggad aromata

SV: Byta sand i filtret
« Svar #2 skrivet: mars 13, 2013, 18:21:31:31 »
Är det verkligen nödvändigt att byta sand? Vad skulle göra att sandkornen inte längre stoppar smutsen? Blir de med tiden mindre av erosion/slitage lär de åka ut vid backspolningen och då är det snarare påfyllning som behövs. Jag har kört samma sand sedan 1995 och vattnet blir fortfarande kristallklart.

Utloggad Erica

SV: Byta sand i filtret
« Svar #3 skrivet: mars 13, 2013, 18:48:48:48 »
Är det verkligen nödvändigt att byta sand? Vad skulle göra att sandkornen inte längre stoppar smutsen? Blir de med tiden mindre av erosion/slitage lär de åka ut vid backspolningen och då är det snarare påfyllning som behövs. Jag har kört samma sand sedan 1995 och vattnet blir fortfarande kristallklart.

Vi har också kört vår sand klart över den tid som rekommenderas för byte utan att märka några problem. Men det som brukar anges som risk är ju att de mindre kornen tvättas bort så att man får en alltmer grovkorning sand, vilken då skulle filtrera sämre. Men så länge som man ser en normal tryckuppbyggnad över filtret så borde det inte vara något stort problem.

Utloggad olow

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 8
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • 4x8m poolvärmare
    • Visa profil
SV: Byta sand i filtret
« Svar #4 skrivet: mars 15, 2013, 09:12:01:01 »
Hej. Tack för alla råd. Om jag har uppfattat det rätt så tycker ni att byta sand, om det inte är dålig filtrering, är onödigt? Min sand har nog funnits i ca 5 år och jag har hittills inte märkt någon sämre rening. Och vattnet i "skvallerfönstret" är glasklart. Enligt rekommendationen ska jag byta efter 3 år.

Utloggad Tjalle

SV: Byta sand i filtret
« Svar #5 skrivet: mars 15, 2013, 10:51:31:31 »
Det finns en universell regel som säger: rör inte det som fungerar.

Det gäller möjligtvis inte för kamremmar och några andra "prylar" - men den gäller definitivt för filtersand.

Utloggad MathiasS

SV: Byta sand i filtret
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2013, 19:55:20:20 »
Ska det behöva vara så svårt det där med sandbyte? Stänga av vattnet, koppla loss rören, fram med grovdammsugaren och sug (utan påse). Det blir ju 3-4 omgångar beroende på dammsugare, men svårt eller jobbigt kan det ju inte vara...
7x4x1,5 Thermopool + 3m Roman trappa från Poolstore.
Pooltak: Deli B+ från Lars Sjöland
Värmepump: G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Astral Cantabric 500 sandfilter
Övrig utrustning från Pahlen:
Pahlen Minimaster för dosering av Klor och PH
UV-rening med Pahlen Auto UV-75
Pahlen bronspump P01 trefas ,55kW.
Pahlen rf inlopp, belysning och breddavlopp
Byggtråd: http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7416.0

Utloggad Erica

SV: Byta sand i filtret
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2013, 20:07:32:32 »
Ska det behöva vara så svårt det där med sandbyte? Stänga av vattnet, koppla loss rören, fram med grovdammsugaren och sug (utan påse). Det blir ju 3-4 omgångar beroende på dammsugare, men svårt eller jobbigt kan det ju inte vara...

Nej så jättesvårt är det väl knappast, men frågan är kanske mera om det behövs ? Rekommendationer talar om 3 år, vi har kört mer än det dubbla och hittills har vi inte märkt några problem. Filtret bygger upp tryck på normalt sätt och när det är dags så backspolar vi.
« Senast ändrad: mars 16, 2013, 01:26:25:25 av Erica »

Utloggad Steffe

SV: Byta sand i filtret
« Svar #8 skrivet: mars 15, 2013, 20:57:28:28 »
Om man backspolat exemplariskt hela tiden så finns det egentligen ingen anledning till att byta filtersanden. Dock är det ju svårt att veta som lekman om man gjort eller inte gjort.

Istället för att byta den så kan man ju tvätta den; sänk vattennivån i filtret till under sandbädd, strö på några kg natriumkarbonat (beroende av filterstorlek), fyll upp nivån i filtret så att det får lösa upp sig, låt stå ett dygn och backspola därefter noga.

Utloggad aromata

SV: Byta sand i filtret
« Svar #9 skrivet: mars 16, 2013, 23:15:20:20 »
Det finns ingen anledning att göra något om det fungerar bra. Att byta sand medför risker att du skadar packningar, ventiler och annat. Av samma anledning (att allt fungerar som det ska) skulle jag inte heller på ett eller annat sätt försöka tvätta sanden.

Överhuvudtaget tycker jag att det finns många "måsten" när det gäller pool. Nästan alla är "överkurs". De kan eventuellt vara bra att känna till OM man får problem.

Själv mäter jag pH bara en gång vid uppstart och sedan använder jag enbart kalciumhypoklorit. Inget annat sedan poolen byggdes 1995.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag