VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Rörpool ovanmark vinterförvaring  (läst 24531 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bellan

Rörpool ovanmark vinterförvaring
« skrivet: september 20, 2011, 18:06:50:50 »
Har en rörpool ovanmark, har tagit in den innan om vintern men funderar på om man kan ha den ute o isåfall hur man ska göra? Tycker det är jobbigt att ta ner den för nu står den verkligen jättebra. ska man ha vatten kvar iden eller ska den vara tom. Kan man klä den med krympplast? blir jätteglad fall nån kan hjälpa till med goda råd:)

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Rörpool ovanmark vinterförvaring
« Svar #1 skrivet: september 20, 2011, 20:18:47:47 »
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bellan

SV: Rörpool ovanmark vinterförvaring
« Svar #2 skrivet: september 21, 2011, 08:21:00:00 »
jag vet inte om den förra frågan gällde en rörpool eller en pool med hel kant runt om typ plåt eller trä. vår pool är en bestway pool så den har ju inget skydd runt själva duken,

Utloggad Fia

SV: Rörpool ovanmark vinterförvaring
« Svar #3 skrivet: september 21, 2011, 10:15:58:58 »
Intex o Bestway är uppbyggda på samma sätt. Det är rörpooler båda.

Läs även sista länken som Johan har i sitt inlägg.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Bellan

SV: Rörpool ovanmark vinterförvaring
« Svar #4 skrivet: september 21, 2011, 16:09:43:43 »
Tack Fia, jag är inte så van vid sidan ännu men nu har jag hittat och läst det som Johan skrev. Jag kommer att göra likadant, tror att det blir bra. Tack

Magnus Falk

  • Gäst
Magnus Falk
Täcka för vintern
« Svar #5 skrivet: september 05, 2015, 11:30:31:31 »
Jag är i valet och kvalet om jag ska täcka min 14 ggr 3 M linerpool med korrugerad plåt eller grov pressening. Några erfarenheter?

Utloggad TommyC

SV: Rörpool ovanmark vinterförvaring
« Svar #6 skrivet: september 05, 2015, 11:37:55:55 »
Ingen egen erfarenhet (har pooltak) men flera här täcker först med presenning och över den poolplåtar. Plåten tål snölasten och presenningen hindrar möss, löv och annat skräp från att komma ner i poolen.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad TomBee

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Nyköping
  • Antal inlägg: 2
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Splash!
    • Visa profil
SV: Rörpool ovanmark vinterförvaring
« Svar #7 skrivet: september 27, 2015, 23:15:14:14 »
Har kört ett par rörpooler från Intex de senaste tiotal åren och testat flera olika "vinterlösningar" ( dock inte glykol  :) ).

Min erfarenheter är att montera ned dem brukar kunna leda till mer problem än att låta den stå uppe. Det behövs inga dunkar i dessa mjuka pooler men man bör vara försiktig med dem när det är is eftersom pool-linern är väldigt skör vid låga temperaturer.

Man kan lägga plåt och komplettera med någon duk/press men tänk på att vatten från regn och smält snö samlas lätt under plåten tills tyngden drar ned duk/press.
Så jag rekommenderar antingen att se till att plåten håller tätt eller lägga plåten underst.

Tänk också på att plåt som står direkt på ramen riskerar att nöta rejält på linern så lägg gärna nått som skyddar (skumplast, frigolit eller liknande).

Ett annat råd är att inspektera poolen noga när det är dags att köra igång igen.
De här poolerna är inte byggda för att hålla speciellt länge och mycket kan hända.
Ofta börjar linern desintegrera och armeringen dyka fram efter ett par (hårda) år.
Andra saker som går sönder är plastnitar och liknande (dock oftast i mindre omfattning om den får stå uppe hela året).
 
Har man nära till hus eller andra spännande saker bör man då kanske fundera på om det inte är dags att byta när det hela börjar kännas allt för slitet...

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag