CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Grön botten. 7 kubiks pool  (läst 11694 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hedde73

Grön botten. 7 kubiks pool
« skrivet: juli 21, 2010, 12:20:07:07 »
Jag har en rampool på sju kubik som jag kör med sandfilterpump och aktivt syre. Tyvärr så har botten ändå blivit grön nu, så jag kommer nog gå över till klor nu på en gång. Skall jag röja runt på botten o sedan chockklorera för att sedan låta filtret göra sitt, eller, är det bättre att tömma ut o börja om?
Hur lång tid kan man räkna med att det kan ta innan barnen kan räkna med att kunna bada igen?

Poolgiganten

Utloggad Fia

SV: Grön botten. 7 kubiks pool
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2010, 21:23:49:49 »
Jag skulle chocka o röra runt o sen låta filtret göra sitt. Se till att du har hög klor koncentration hela tiden.
Har du algmedel hemma så är det inte fel att ha i också.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad Mr.T

SV: Grön botten. 7 kubiks pool
« Svar #2 skrivet: augusti 04, 2010, 12:00:59:59 »
Algdräpare/algmedel/algfix (kär barn har många namn) är speciellt bra mot alger och jag i alla fall rekommenderar att man börjar med det för att få väck algerna. Så slipper du också behöva vänta ut väldigt höga klorvärden.

Om du skulle vilja fortsätta med aktivt syre (som inte alls är lika effektivt som klor visserligen, men allmänt trevligare) så rekommenderas att köra med algdräpare regelbundet varje vecka tillsammans med syret för att förebygga att algerna kommer tillbaka.

Utloggad pysik

SV: Grön botten. 7 kubiks pool
« Svar #3 skrivet: augusti 11, 2010, 14:23:24:24 »
Jag har en rampool på sju kubik som jag kör med sandfilterpump och aktivt syre. Tyvärr så har botten ändå blivit grön nu, så jag kommer nog gå över till klor nu på en gång. Skall jag röja runt på botten o sedan chockklorera för att sedan låta filtret göra sitt, eller, är det bättre att tömma ut o börja om?
Hur lång tid kan man räkna med att det kan ta innan barnen kan räkna med att kunna bada igen?
Har varit på semester och kom hem till en pool med grön botten, har chockat 2ggr samt kört sandfilterpumpen konstant i tre dagar, provat med flytande flockningsmedel men ser inte om något sjunker till botten då vattnet är vitgrumligt.Alla värden är bra enligt mätstickorna Ph7,2 högt klorvärde, alkal. ok. Provade att ringa Folkpool för råd , men då de hörde att jag inte köpt poolen från dom blev jag snäsigt avvisad med att mina frågor inte var relevanta då jag inte använde deras pool och kemikalier,  jag påpekade att jag tänkte beställa kemikalier från dom bara jag fick råd om vad jag skulle köpa och använda hjälpte inte, killen på supporten var mycket otrevlig och sur på att jag inte hade köpt deras pool. Där missade han en kund och kanske flera, mycket oproffesionellt.Någon trevlig person som har tips på vad jag ska göra?

Utloggad Fia

SV: Grön botten. 7 kubiks pool
« Svar #4 skrivet: augusti 11, 2010, 20:10:54:54 »
Håll klornivån, rör runt lite så gör nog filtret resten, den kan ta upp till en vecka att få ordning på vattnet.
Flockmedlet kunde du väntat med, är bara verksamt på metallutfällninger. Höj vatten nivån till max o kör sen dammsugaren mot "Waste" på sandfiltret, du ska ju inte ha in flockarna i poolen igen.
Det finns en pool för alla trädgårdar och plånböcker, det gäller bara att hitta rätt.

Utloggad aromata

SV: Grön botten. 7 kubiks pool
« Svar #5 skrivet: augusti 11, 2010, 20:48:39:39 »
Är din pool på 7 kbm kostar det kanske 7x10 kr=70 kr att byta vattnet. Hur mycket kostar kemikalierna och hur kul är det för barnen att bada i vatten med algmedel i? Kallsupar? Alger får man när man missar att bevaka klorhalten (eller det aktiva syret). Har man en stor pool kan det vara motiverat att använda algmedel vid ett enstaka tillfälle för att rädda vattnet men att använda det på regelbunden basis skulle inte jag vilja göra. Bättre då att se över sina egna rutiner.

Utloggad pysik

SV: Grön botten. 7 kubiks pool
« Svar #6 skrivet: augusti 14, 2010, 10:42:08:08 »
Jag skulle chocka o röra runt o sen låta filtret göra sitt. Se till att du har hög klor koncentration hela tiden.
Har du algmedel hemma så är det inte fel att ha i också.
Tack Fia,vaknade till en kristallklar pool, tålamod är tydligen bästa hjälpen.OBS min pool är på 25 kubik och har sandfilter.
De slutsatser jag kan dra efter en veckas jobb med alger i poolen är följande. Så här skulle jag göra om det hände igen.
Fyll upp poolen till max, höj PH värdet till minst 7.5,sug försiktigt ur så mycke gröna alger som går med filtret i läge waste så de spolas bort,chock klor flera gånger (tre gånger blev det i mitt fall) och låt filtret jobba dygnet runt back spola morgon och kväll, räkna med att det tar minst en vecka innan poolen blir klar igen.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag