VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Företagsnamn  (läst 9504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Miatamannen

  • Gäst
Miatamannen
Företagsnamn
« skrivet: augusti 27, 2009, 07:42:46:46 »
Läser på några ställen där moderator har varit in på inlägg och tagit bort företagsnamn som nämns.
Oftast så är det när det är negativ kritik som namnet tas bort.
Vad är anledningen till det?
Är det inte bra att forumet tar upp namn på företag som är oseriösa eller inte tillmötesgående?
Jag är medlem i ett annat forum där det inte finns några sådana restriktioner utan där välkomnas det istället.
Medlemmarna har en bra hjälp med att veta vilka företag som är kunniga och hjälpsamma.
Konstigt är det....... <dontkn>

Poolgiganten

Utloggad rsjowa

SV: Företagsnamn
« Svar #1 skrivet: augusti 27, 2009, 09:49:42:42 »
En naturligt anledning är förstås att det kan vara ett företag som skriver ner en annan konkurrent helt anonymt. Om jag tex sålde pooltak i Sverige så vore det ingen match att regga några poolforum-konton under alias och hylla min egna firma, samt klanka ner på de närmsta konkurrenterna...

Det är skillnad om det är en person på forumet som är nåt sådär "spårbar" och bevisligen är vem han utger sig för att vara.

Ett exempel för att hantera detta problem finns tex på byggahus.se (http://www.byggahus.se/forum/regler/120154-medlemsvillkor-foer-byggahus-se.html#post865816), där dom har regler för detta.

§2.5 För att hylla eller varna för ett företag eller en produkt måste en medlem ha gjort minst 50 inlägg. Inlägg som hyllar eller varnar för företag gjorda av medlemmar med mindre inlägg än 50 kan komma att raderas utan förvarning, beroende på omstängdigheterna kring händelsen, hur inlägget är formulerat, m m.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Miatamannen

  • Gäst
Miatamannen
SV: Företagsnamn
« Svar #2 skrivet: augusti 27, 2009, 10:52:00:00 »
Det kan jag köpa fullt ut men...
Hur vanligt är det idag att företag "skriver ner" andra företag för att det ska gynna sin egen verksamhet?
Jag har under mina år lärt mig att för att vinna kunder så ska man göra det på egna meriter och många kunder reagerar starkt på företag som "klankar" ner på andra istället för att lyfta fram sina egna produkter.
Dagens konsumenter är mycket smartare än för exempelvis 10 år sedan.
På Eniro så kan man ju t.ex kommentera olika företag och där går ingen censur in. (om man inte skriver något väldigt elakt)

Att nämna företagsnamn på denna hemsida gör det lite lättare för alla och veta hur flera personer upplevt ett visst företag.
Om jag skulle läsa om "Nisses Poolservice" och 15 personer skrivit att man blivit illa bemött så skulle jag vända mig till ett annat företag.
Samtidigt så skulle nog "Nisses Poolservice" göra allt för att bättra sig vilket då skulle komma oss konsumenter till gagn.
Varumärken däremot får man tydligen skriva ner ordentligt utan inblandning av moderator.... ::)
Var är konsekvensen?
Det kan väl inte ha att göra men att man skriver negativ kritik om ett företag som är med och annonserar på hemsidan :-X
« Senast ändrad: augusti 27, 2009, 11:26:52:52 av Miatamannen »

Utloggad utopiazz

SV: Företagsnamn
« Svar #3 skrivet: augusti 27, 2009, 11:38:26:26 »
Ämnet har varit upp ett antal gånger på http://www.varmepumpsforum.com med flera forum.

Det finns ett antal grundläggande problem med negativa inlägg om en leverantör (rsjowa har tagit upp ett).

Ett annat problem är värderingen av informationen. Är informationen som skrivs saklig eller är det något som är skrivet som en sorts hämnd för att man inte blev nöjd med jobbet eller varan.

Vem har rätt eller fel? Normalt är man ju två i en konflikt och vem har då rätt? Har kunden alltid rätt eller kan leverantören ibland ha rätt? Oftast så får det som är skrivet stå oemotsagt vilket gör att det blir en "sanning" även om det kan vara direkt felaktigt.

För att det ska kunna fungera med omdömmen och kritik (både positiv och negativ) överhuvudtaget så måste det finnas en möjlighet för båda parter att komma till tals. Vem ska i så fall se till att ett sådant system verkligen fungerar?


Du kommer aldrig kunna övertyga forumets ägare att det är vettigt att kunna ge den typen av kritik. Den anda gången det skulle släppas igenom är när du kan bevisa att du har rätt med t.ex ett utslag hos KO eller i domstol.

Sen har vi alla en gång i tiden godkänt forumets regler. Nu hittar jag inte dessa men jag tror inte dom skiljer ssig från de regler som finns här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5194.0

Miatamannen

  • Gäst
Miatamannen
SV: Företagsnamn
« Svar #4 skrivet: augusti 27, 2009, 13:28:08:08 »
Ämnet har varit upp ett antal gånger på http://www.varmepumpsforum.com med flera forum.

Det finns ett antal grundläggande problem med negativa inlägg om en leverantör (rsjowa har tagit upp ett).

Ett annat problem är värderingen av informationen. Är informationen som skrivs saklig eller är det något som är skrivet som en sorts hämnd för att man inte blev nöjd med jobbet eller varan.

Vem har rätt eller fel? Normalt är man ju två i en konflikt och vem har då rätt? Har kunden alltid rätt eller kan leverantören ibland ha rätt? Oftast så får det som är skrivet stå oemotsagt vilket gör att det blir en "sanning" även om det kan vara direkt felaktigt.

För att det ska kunna fungera med omdömmen och kritik (både positiv och negativ) överhuvudtaget så måste det finnas en möjlighet för båda parter att komma till tals. Vem ska i så fall se till att ett sådant system verkligen fungerar?


Du kommer aldrig kunna övertyga forumets ägare att det är vettigt att kunna ge den typen av kritik. Den anda gången det skulle släppas igenom är när du kan bevisa att du har rätt med t.ex ett utslag hos KO eller i domstol.

Sen har vi alla en gång i tiden godkänt forumets regler. Nu hittar jag inte dessa men jag tror inte dom skiljer ssig från de regler som finns här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5194.0

Min intention är inte att övertyga forumets ägare (samma som till Värmepumpsforumet) om att kunna ge den typen av kritik.
Jag vill bara få klarhet i varför man inte kan få skriva vad man tycker om "Nisses Poolservice".
Man kan ju skriva att man tycker en viss produkt, pump eller annan utrustning som man upplever är skit.
Som jag tolkar det så kan man ge positiv kritik för ett visst företag men man får inte ge negativ.......

Konsekvens, konsekvens.........

Utloggad rsjowa

SV: Företagsnamn
« Svar #5 skrivet: augusti 27, 2009, 21:06:04:04 »
Min intention är inte att övertyga forumets ägare (samma som till Värmepumpsforumet) om att kunna ge den typen av kritik.
Jag vill bara få klarhet i varför man inte kan få skriva vad man tycker om "Nisses Poolservice".
Man kan ju skriva att man tycker en viss produkt, pump eller annan utrustning som man upplever är skit.
Som jag tolkar det så kan man ge positiv kritik för ett visst företag men man får inte ge negativ.......

Konsekvens, konsekvens.........

Alltså, jag håller nog med dig på ett hörn, jag tycker också att man på ett objektivt sätt borde kunna ge positiv/negativ kritik för att upplysa andra. Dock måste det finnas nån tröskel på nåt sätt så man som jag sa tidigare inte kan regga massa konton och ... (antar att du håller med mig, Miatamannen med för stunden 5 inlägg, och rätt anomym, jag vet inte så mkt om dig, ... eller tycker du att jag med 15 olika alias skulle få skriva ner "Nisses Poolservice" som hämnd för taskigt bemötande tex, vilket skulle ta 10 minuter att göra? ). Är just detta som inte känns ok tycker jag.

Angående att reglerna verkar liberalare med positiv kritik istället för negativ har väl också naturliga orsaker,... det drabbar ju inte "oskyldiga företagare" så hårt med positiv kritik, som det skulle göra om man startar otrevliga pekfinger-övningar.  ???  (jag tror säkert det finns massa inlägg på forumet där företagare hyllar sina egna produkter...)
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Utloggad rsjowa

SV: Företagsnamn
« Svar #6 skrivet: augusti 27, 2009, 21:09:29:29 »
Vill nog också säga att ju mer aktiv du är på forumet och i debatter desto mer trovärdighet vinner du i din argumentation/inlägg.

För den vane forum-läsaren tror jag nog att man klarar av att bortse från helt anonyma och skumma påståenden om olika produkter... eller i vart fall låta dessa kommentarer ha en lägre tyngd jämfört med en som gjort 1000-tals inlägg.
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Miatamannen

  • Gäst
Miatamannen
SV: Företagsnamn
« Svar #7 skrivet: augusti 28, 2009, 08:56:20:20 »
Vill nog också säga att ju mer aktiv du är på forumet och i debatter desto mer trovärdighet vinner du i din argumentation/inlägg.

För den vane forum-läsaren tror jag nog att man klarar av att bortse från helt anonyma och skumma påståenden om olika produkter... eller i vart fall låta dessa kommentarer ha en lägre tyngd jämfört med en som gjort 1000-tals inlägg.

Visst, 5 inlägg och då har man ingen trovärdighet.
Nej, det här var nog inte vad jag förväntade mig av ett forum.
Som jag nämnt tidigare, jag har under MÅNGA år varit medlem på några andra forum där tungan inte är lika vass som din rsjowa.
På dessa forum har jag över 1000 inlägg och där skulle alltså min trovärdighet vara större...
Jag under alla dessa år som medlem på dessa forum inte varit med om att några företag reggat alias för att höja sina egna produkter till skyarna. Nu är ju dessa forum inte finansierade av annonsintäkter så det kanske är en förklaring.
Jag får uppfattningen om att man tydligen inte får kritisera olika företag och uppenbarligen inte heller forumet som sådant vilket jag anser som mycket märkligt.
Min ursprungsfråga var ganska enkel efter jag läst några inlägg där negativ kritik framförts mot olika företag och direkt blivit censurerade av moderator medans negativ kritik mot produkter går bra.

Du vet inte så mycket om mig rsjowa som du skriver, vad vill du veta?
Jag vet inte så mycket om dig heller och är inte heller intresserad, mitt intresse ligger på hur man kan ha bäst nytta av sin pool och få tips och samtidigt dela med sig av sina egna erfarenheter.

No hard feelings men blir lite fundersam när jag "påhoppas" för att jag inte skrivit tillräckligt många inlägg för att vara trovärdig, trovärdighet bygger inte på antal inlägg, det bygger på helt andra saker som t.ex saklighet, fakta och en förmåga att vara tydlig i sin kommunikation.

Jag kommer inte att ändra min åsikt om att det är fel att censurera inlägg där negativ kritik eller omdömen om företag och ville med mina "få" inlägg få igång en liten debatt och samtidigt få åsikter från andra vad dom tycker om detta förfarande.
Du har din åsikt och jag min, jag respekterar dig och jag vill att du respekterar mig.
Jag kommer efter detta inlägg att avregistrera mig som användare på detta forum då jag anser att det inte uppfyller de krav jag har på saklighet och fakta.

Ha en bra höst allihopa därute !

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Företagsnamn
« Svar #8 skrivet: augusti 28, 2009, 09:31:07:07 »
Det finns några enkla skäl till att jag generellt inte tillåter vem som helst att kritisera enskilda företag, och det förekommer oftare än de flesta tror att den typen av inlägg är antingen falska, överdrivna, eller postat i sån omfattning att kritiken - även om den stämmer, ger en felaktig bild av företaget som kritiseras.

Jag försöker vara tuff både mot de företag som försöker göra smygreklam (har plockat bort ett tiotal inlägg bara denna vecka i mina forum där jag är SÄKER på att företag försöker marknadsföra sig i forumet) och mot enskilda som försöker misskreditera enskilda företag av ena eller andra anledningen.
Har i dagarna plockat bort ett par inlägg från ett företag som registrerat sig med flera användare och försökt ge positiv feedback om sina egna produkter. Jag gör ingen skillnad på denna typ av "censur" beroende på om det är annonsörer eller ej, och om det är någon skillnad är jag petigare med mina annonsörer om jag ser att de försöker sig på något - det gynnar varken dem, mig eller forumets medlemmar att de skriver inlägg i marknadsföringssyfte under anonymt flagg.
Tvärtom slår det allt som oftast tillbaks mot dem när det uppdagas, och det brukar det göra förr eller senare.

Mitt mål med de forum jag driver är att det inte enbart skall fokuseras på pris och vem som är bäst/sämst, utan fokus skall ligga på att vi alla delar med oss av vår erfarenhet till de som står i färd med att köpa/bygga pool, eller de som har stött på problem av olika slag.

Jag vill helt enkelt inte att detta forum, som så många andra, skall förpestas av upprepade inlägg av reklamkaraktär eller smutskastning.

Vill man hämnas mot ett företag som man anser inte skött sina åtaganden finns ju t.ex. Eniro och Reco.se där man gjort en affärside av smutskastning och smygreklam, i tron att folk verkligen kan lita på det som skrivs...

Min erfarenhet är att den typen av inlägg bara tar upp plats där det istället kunde stå nåt vettigt.

Precis som tidigare nämnts ger jag dock "gamla" medlemmar, vars bakgrund jag bättre känner till betydligt större utrymme att ge både positiv och negativ kritik både när det gäller produkter och företag.
Att sätta en gräns vid t.ex. 50 inlägg kommer jag dock aldrig att göra, utan jag gör en bedömning utifrån varje enskilt fall.

Det typiska smygreklaminlägget, eller smutskastningsinlägget skrivs av en nyregistrerad medlem i de första inläggen som skrivs, och ofta i alla ämnen där produkten eller företaget ifråga nämns.

Visst finns det säkert "rävar" från olika företag som lyckas överlista mig med sina smygreklaminlägg, men jag tror inte att de är många, och om de finns så är de verkligen subtila i sina reklaminlägg.

Jag har rätt bra verktyg för att kunna spåra de som skriver i forumet om jag misstänker att de missbrukar forumet, både vad gäller smygreklam och smutskastningsinlägg, och jag är därför i minst 90% av de fall jag redigerar också rätt säker på att det inte är ett seriöst och sakligt inlägg.
Ibland händer det dock att jag plockar bort smutskastning/kritik även om jag tror att den stämmer, oftast när de skrivs av nya/okända medlemmar och då främst för att hålla en så rak linje som möjligt mot medlemmarna, och för att inte bjuda in till marknadsförare som försöker smutskasta eller marknadsföra vissa produkter eller företag.

Jag tillåter kritik mot enskilda företag om det går att länka till exempelvis en artikel i en tidning eller på annat ställe där källgranskning är ett krav, och som tidigare nämnts om gamla medlemmar som jag känner kommer med saklig kritik.

Jag kan även informera om att det är betydligt vanligare med smygreklam än med smutskastning/kritik, men jag anser att båda typerna av inlägg inte hör hemma i ett seriöst och välmodererat forum.

För er som kanske inte är så insatta i branschen kan jag dessutom upplysa om att det t.o.m finns företag som köper tjänsten (av t.ex. reklambyråer) att registrera sig i forum och skriva positivt om produkten som skall marknadsföras, samt att få in så många länkar som möjligt till den egna sajten (ökar rankingen i google m.fl sökmotorer), det är också av den anledningen jag inte tillåter medlemmar att upprepade gånger länka till ett visst företag.

Som vanligt när det gäller lagar och regler finns det en mängd olika skäl till att jag har de regler jag har, och jag hoppas och tror att de flesta inser att jag har de regler jag har primärt för att forumet skall vara så seriöst och bra som möjligt, och inte primärt av omtanke för mina nuvarande och/eller presumtiva annonsörer.

Jag kan desstom tycka att just den relativt stora mängd annonsörer jag har pekar på det faktumet att även de anser att det är befriande med en moderator som inte tillåter att vad som helst skrivs i forumet.

Jag vet att inte alla håller med mig, främst av den yngre generationen som vant sig att allt är gratis och fritt på nätet, och att man inte behöver ta ansvar för det man skriver, eller den skada det som skrivs kan åsamka andra.
Jag är dock inte av den åsikten att man skall få göra hur man vill bara för att det är på "nätet".
Nån slags etik och moral vill jag försöka upprätthålla, och mitt regelverk är därför utformat som det är.

Jag anser också att de regler jag har underlättar för mig att hålla mig oberoende.
Att tillåta kritik (utan undantag) men inte smygreklam är inte rättvist, och jag vill absolut inte ha smygreklam - alltså tillåter jag inte heller kritik hur som helst.

MVH

Rickard


Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad rsjowa

SV: Företagsnamn
« Svar #9 skrivet: augusti 28, 2009, 18:58:21:21 »
[...]
Jag under alla dessa år som medlem på dessa forum inte varit med om att några företag reggat alias för att höja sina egna produkter till skyarna.
[...]


Jag har sett en hel inlägg på detta forum (och andra) där jag är rätt säker på att det finns ett beroende till företaget som hyllar en viss produkt. (om det sen ska tillåtas eller inte är jag kluven till)

[...]
Du vet inte så mycket om mig rsjowa som du skriver, vad vill du veta?
Jag vet inte så mycket om dig heller och är inte heller intresserad, mitt intresse ligger på hur man kan ha bäst nytta av sin pool och få tips och samtidigt dela med sig av sina egna erfarenheter.

No hard feelings men blir lite fundersam när jag "påhoppas" för att jag inte skrivit tillräckligt många inlägg för att vara trovärdig, trovärdighet bygger inte på antal inlägg, det bygger på helt andra saker som t.ex saklighet, fakta och en förmåga att vara tydlig i sin kommunikation.
[...]

Ojoj, det var ärligt talat verkligen inte menat som nåt angrepp på dig personligen, utan jag menade i mer allmänna ordalag hur man vinner förtroende. Ber dig om ursäkt om du tagit illa upp.

[...]

Jag kommer efter detta inlägg att avregistrera mig som användare på detta forum då jag anser att det inte uppfyller de krav jag har på saklighet och fakta.

Det är just i din sista argumentation som det fallerar lite... hur kan man kalla texter skrivna på ett forum som "sakliga och fakta" om vadhelst tillåts? Jämför wikipedia, försöker du skriva nåt skit där så kommer det genast nån och "rättar till", till nåt som ofta anses av gemene man hyggligt objektivt (dock är ju wikipedia inte speciellt bra att ha som källa, men det ger ofta en rättvis bild av en företeelse/begrepp). Och ungefär så använder jag poolforumet. Det ger en indikation av hur poolproblem kan lösas, man kan få direkthjälp av hjälpsamma personer på forumet, men på det stora hela kan man ju inte säga att det är "fakta"... Men ofta kan det vara stor sannolikhet att det som flera personer skriver är sant.

Istället för att backa så välkomnas du såklart att öka kvaliteten på detta forum, genom att att bidra och öka graden av saklighet och fakta, vilket både du och jag uppskattar!

Mvh
Jonas

 <sol>
--- Folkpool Classic 4 * 8, roman end trappa, stensarg, mosaik liner quadra blå long protect, jet-stream, extra belysning, VP CompHeat 90, saltgenerator,
Klasik C pooltak. 30 grader maj - okt. ---

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan