CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Mursand som fogsand?  (läst 21316 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Drogen

Mursand som fogsand?
« skrivet: juni 19, 2008, 20:43:58:58 »
Har precis börjat plattläggningen runt poolen. Frågan är vad jag kan använda som fogsand. Jag har alla möjliga högar på gården med makadam, mursand (använd för puts), stenmjöl m.m. När jag ska foga mina 50x50 cementplattor så är frågan om jag kan använda något av detta? Fogen är ca 3mm så makadam går väl bort ;). Stenmjölet verkar också lite grovt men mursanden? den är kanske för fin, eller? Risk att den spolas bort? Måste jag köpa hem en sort till?
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mursand som fogsand?
« Svar #1 skrivet: juni 19, 2008, 22:29:24:24 »
Jag skulle inte sätta någon sand alls, du kommer att ha den i poolen rätt snart!
Våra grannar (trevliga prickar) har stenlagt vid sin pool, men de ångrar att de satte sand mellan plattorna, sanden följer med under våta fötter ned i poolen och lägger sig som ett irriterande lager på poolbotten.

Oavsett om du sätter fogsand eller ej kommer det att växa gräs, maskrosor mm mellan plattorna, kanske skulle du köra med svart silikon?
Jag vet ingen som testat, men det borde fungera rätt bra tycker jag.
I alla fall tills man vill lägga om plattorna för att marken satt sig...
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad LOTTERÖD

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Löberöd / Skåne
  • Antal inlägg: 414
  • Total likes: 1
  • Kön: Kvinna
  • Helt fantastiskt, tveka inte, bygg pool !!!!!!
    • Visa profil
SV: Mursand som fogsand?
« Svar #2 skrivet: juni 20, 2008, 00:42:30:30 »
Hej !

Håller med Rickard. Vi har inget i fogarna mellan våra plattor och är väldigt nöjda med det  :)

LOTTERÖD
En STEELPOOL, hela poolen är i rostfritt, byggd 2007, modell Löberöd, 8 x 4 m + trapp 2 m, Ideal Cover klasik C pooltak, B 5,70 m, L 10,63 m, H 1.85 m. Pooltaket fixar värmen i vattnet, har ingen annan uppvärmning, rekordtemp förra året 32 grader !!!

Utloggad aromata

SV: Mursand som fogsand?
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2008, 11:02:06:06 »
Oavsett om du sätter fogsand eller ej kommer det att växa gräs, maskrosor mm mellan plattorna, kanske skulle du köra med svart silikon?

Är det inte brukligt att lägga "plantsskoleväv" eller annan geotextil under plattorna för att förhindra ogräs? Annars blir det säkert ett ogräsproblem i framtiden, som du skriver.

Jag tänker på alla "underhållsfria" stensatta trädgårdar som har blivit så populära på sistone. Om 10 år är de flesta förmodligen allt annat än underhållsfria och att ändra på det kommer att kräva en massiv insats. Som att måla in sig i ett hörn.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Mursand som fogsand?
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2008, 13:54:50:50 »
Det hjälper inte med geoväv för sånt som blåser ned i fogarna, kanske för ogräs som sprider sig via rotsystemet, men inte mot maskrosor och liknande som blåser dit.
Våra grannar har ett idogt arbete med att hålla rent, för dem är det mest vanligt gräs och maskrosor, men det kan säkert skilja beroende på var man bor.
De har provat med ättiksprit, gasolbrännare, dieselolja!, mm, mm, nu kör dom med ett speciellt skrapjärn som fungerar skapligt, men det drar å andra sidan upp inte bara ogräset utan även sättsanden på plattorna...
Det är snyggt och gediget med stensättning, men minst jobb och minst nedskräpning i poolen tror jag ändå att man får om man har en trall runt poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Samses

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Saltsjö-Boo
  • Antal inlägg: 412
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Mursand som fogsand?
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2008, 12:29:20:20 »
Ogräs mellan plattor kommer man inte undan med hjälp av markväv. Det ramlar ner förvånansvärt mycket som tar sig i mellanrummen mellan plattorna.

Jag har dock hört om en produkt som är ett fint pulver som sopar mer mellan stenarna och därefter spolar vatten på och det ska då bli hårt som murbruk. Jag har i och för sig ingen marksten runt poolen, men ganska mycket på andra delar av tomten och där ska jag prova denna nya grej när jag får tid. Vi får nämligen lägga ner alldeles för mycket tid och ryggsmärta på att hålla rent mellan markstenarna.
Pool: Folkpool 3,5 x 7, värms med luftvärmepump

Utloggad toletole

SV: Mursand som fogsand?
« Svar #6 skrivet: juli 31, 2008, 14:45:40:40 »
Jag avråder dig att överhuvudtaget lägga något mellan plattorna, själv har jag lagt stenmjöl mellan stenarna och på vissa ställen ligger det kvar,
MEN närmast polen så drar både folk och fä upp sanden så att det hamnar på plattorna och i poolen.
Jag har själv inte hittat någon bra lösning.

Utloggad Drogen

SV: Mursand som fogsand?
« Svar #7 skrivet: juli 31, 2008, 14:50:33:33 »
Av en händelse fick jag syn på ett materialprov på den lokala byggvaruhandeln häromdagen. Det var en fogsand som härdar i luft på ca. 20 minuter och ger en hård och solid fog. Man häller ut och borstar ner precis som vanligt (inget vatten!), och efter 20 min så har fogen stelnat och släpper inte ifrån sig någon sand. Någon som sett eller använt detta? Tänkte testa närmast poolen i alla fall.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Utloggad Carlos de sol

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 1083
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Härligt med Pool vid bra väder
    • Visa profil
SV: Mursand som fogsand?
« Svar #8 skrivet: juli 31, 2008, 16:09:30:30 »
Av en händelse fick jag syn på ett materialprov på den lokala byggvaruhandeln häromdagen. Det var en fogsand som härdar i luft på ca. 20 minuter och ger en hård och solid fog. Man häller ut och borstar ner precis som vanligt (inget vatten!), och efter 20 min så har fogen stelnat och släpper inte ifrån sig någon sand. Någon som sett eller använt detta? Tänkte testa närmast poolen i alla fall.
hej drogen
låter väldigt intressant
vet du vem som säljer detta, har du någon länk?
mvh carlos <sol>
Pensionerade bor i Mälardalen, Eskilstuna:
Unipool från Folkpool byggd 1989, tiokantig /Rund 5,5 m, 4 st solfångare från Folkpool samt Poolfixaren,  automatisk styrning till solpaneler från Primastar, Sandfilter,
Saltgenerator från Intex Nordic,
Luftvärmepump (Vertikalpump) SPF-68 från svenska poolfabriken (Gullberg&Jansson)

Utloggad Drogen

SV: Mursand som fogsand?
« Svar #9 skrivet: juli 31, 2008, 16:17:21:21 »
Hittade den på S:T Eriks under "Fastfog". Så här skriver dom själva:

"NYHET
Fastfog – underhållsfri!
Med vår nya fastfog – svart eller sandfärgad – får du en fog som är hård. Härdningen börjar så fort du bryter förpackningen.
Du slipper genomträngning av ogräs och problem med myror och andra insekter. Du behöver heller inte tänka på återfyllning av sand.Dessutom är fogen lätt att hålla ren, bara att spola av. Och trots att fogen är fast, släpper den igenom vatten och är därmed frostsäker."

Det finns även broschyrer att ladda ner från deras sida.
Allting i smått p.g.a. kedjehus och liten tomt. 5x3,5 murad poolstomme i Leca på platta. Texsun solpaneler med hembyggd PLC-styrning. Betongplattor 50x50 som markbeläggning runt hela poolen fram till poolkant.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag