VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Problem med min Zodiav Chlor expert - Sprutar för mycket klor i poolen  (läst 2104 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad anaxi7

Hej gruppen!
Undrar ifall det finns nån expert i gruppen på Zodiac Chlor Expert?

Mitt problem är att den sprutar in för mycket klor, så kloret är på en alldelles för hög nivå, över 8 ppm.
Den har sprutat in över 10 liter på 4 dagar.
Jag har ett ORPvärde på 650 som är den rekommenderade nivån.
Jag har stäng av den tillsvidare.

Jag kan inte förstå hur jag ska göra för att få ett klorvärde på mellan 1-3 ppm

Hoppas nån vänlig själ därute kan assistera mig.

FYI:
Har lusläst manualen och fixat vattenbalansen efter rekomendationerna.

Det enda som var över gränsen vid igångsättning var cyanursyra som låg/ligger på 34ppm.

Har även kalibrerat sensorn 2 ggr med godkänt resultat

Mina andra värde var vid igångsättning.
P.H 7.4
Alkanilitet: 115 ppm
Fritt Klor: 1.3 ppm
Bundet klor: 0.2 ppm
Vattentemperatur: 31 grader
Börvärde på ORP = 650 mV
Vattenhårdet= mjuk vatten
Poolstorlek: 6x4 m Thermopool
C:a 32 m3 vatten

Poolgiganten

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej,
Jag har en likadan men skulle inte kalla mig expert.
Iom att du har cya i vattnet gissar jag att du har kört med puckar tidigare och skaffat dig autodos nyligen.
Vad jag kan se verkar dina värden se bra ut vid uppstart. Men frågan är om avläsningen av ORP är rätt, kalibreringsvätskan har bäst föredatum vet jag utan att vara säker på hur det påverkar. Kan tillägga att jag brukar spä ut mitt klor, men det bör inte påverka.
Någon kommer troligen kommentera att man inte kan jämföra ORP med mängden fritt klor, vilket är sant, men dina övriga värden så så bra ut.
För säkerhets skull skulle jag mäta igen och se om något annat har förändrat sig i förhållande till dina uppstartsvärden. Eller varför inte dubbelkolla men ett annat mätinstrument. Det som mäter 8ppm kan ju också vara fel och att du faktiskt har något skit i som käkar klor.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
Om den reglerar på ORP-värdet så visar det ju troligen fel.
Antingen får du kalibrera den sensorn, eller justera börvärdet tills du får en klorhalt som är acceptabel och sedan ha lite koll så inte värdena glider iväg om din ORP-sensor driver väldigt mycket av någon anledning.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med min Zodiav Chlor expert - Sprutar för mycket klor i poolen
« Svar #3 skrivet: juni 20, 2021, 19:41:41:41 »
Hej,
Kolla denna länk. Kanske ger svar på din fråga?
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=17799.0
Roger

Utloggad anaxi7

Hej och tack för era svar.
Jag körde puckar c:a 3 veckor innan jag startade zodiacen, därav cyad i vattnet.
Jag har dubbelkollat värderna med andra instrument så ja kloret var högt i den också.

Det jag inte förstår riktigt är hur cyaden påverkar börvärdet, viket som är förhållande dem emellan. t.ex om 30 ppm i vattnet då bör man sänka börvärdet för ORP från 650 till 620 t.ex.

Jag kan tillägga att jag sänkte börvärdet till 570 och då så gick klorhalten ner. Hade massa folk hemma och då gick den till och med ner under 1 ppm så vattnet blev grumligt.

Ökade till 590 för att få i klor i poolen och då gick den upp över 7 ppm.

Har svårt att få till ett stabilt värde på kloret. Vad har ni andra som har Zodiacen för klorvärde och hur ofta mäter ni? Hur stabilt är eran ORP nivå?

Finns det nån tilläggs till Zodiacen för att logga ORP nivån så att man kunde se hur den rör sig under dagen?

Utloggad anaxi7


Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Först och främst gör jag detta av tre olika anledningar:
• Jag har respekt för koncentrerade kemikalier och inbillar mig att det är mer safe hemma så.
• Lägre koncentration ger mindre svängningar vid dosering, därav bör jag få ännu mindre variationer.
• En tidigare tråd på forumet övertygade mig att klorets naturliga nedbrytning bromsas vid utspädning. Därav förlängs hållbarheten.

Annars späder jag med vatten till hälften, enligt metoden SIV som man fick lära sig på kemin i högstadiet fast det inte är syra men ändå.
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Utloggad anaxi7

Tack för svaret Leonard.
Några följdfrågor  :)

1. Vad har du för börvärde i snitt?
2. Brukar du justera börvärde om det är fler som badar?
3. Vad brukar ha i snitt på den fria kloret?
4. Drar kloret iväg för dig ibland också?
5. Hur ofta kollar du till Zodiacen?
6. Spär du ut saltsyran också? (Jag har Zodiac PH också)

Tack på förhand
« Senast ändrad: juni 22, 2021, 22:37:10:10 av anaxi7 »

Utloggad leonard

  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Motala
  • Antal inlägg: 429
  • Total likes: 130
  • Kön: Man
  • Pool javisst!
    • Visa profil
Hej,
1. 660mV
2. Nej
3. Kommer inte ihåg, måste dubbelkolla min loggbok hemma. Men jag vill minnas att jag är stabil nära undre tolerans enligt FHM’s rekommendationer.
4.Nej
5. Den står i garaget så jag tittar alltid till när jag går förbi, extremt sällsynt att jag korrigerar något. Gör jag något så byter jag dunk. Värdarna diffar +/- 10mV
6. Ja det gör jag
Thermopool 2.0 6x3m med hörntrappa
Pooltak, Elegance+
Zodiac pH Perfect och Chlor Perfect
BVP 200m, Nibe F1255-16 med Pool40 och 65kw VVX
Poolrobot, Zodiac RX4400

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Problem med min Zodiav Chlor expert - Sprutar för mycket klor i poolen
« Svar #9 skrivet: juni 23, 2021, 20:41:00:00 »
Hej,

Jag provar Plums ursprungliga länk;
https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=12621.0

Läs gärna detta innan inlägg. Det är från 2016. Många har lärt sig mer sedans dess. Därför tycker jag att det oftast kan vara bättre att starta en ny tråd. Vilket denna tråd gjort.

Det jag reflekterar över att det finns många trådar just nu som handlar om klor och ORP. Vidare CYA i vattnet och automatiska system.

Plums visar en graf hur CYA minskar ORP. Senare grafer handlar om det jag skrivit om tidigare om CYA och verkligt fritt klor (FC). Det är det som kallas för 7,5-%-metoden som ligger bakom dessa grafer. Förutom ORP och FC.

Som Plums skriver om att klor som sitter på CYA är det inget desinfektionsmedel.

Vidare dåligt oxidationsmedel som återspeglas i ORP.
Vidare skrev Leonard att någon kommer säkert att kommentera detta. Tänkte inte göra detta först.

Har tidigare berömt Leonard. Han gör allt rätt. Läser, funderar och drar rätt slutsatser och anpassar sin anläggning efter det. De senaste inläggen visar på stor kunskap.

CYA sänker ORP. I dessa fall speglar det i dålig desinfektion. Är CYA närvarande i vattnet så sänks ORP. Vilket Erica tidigare skrivit om.

Tyvärr så är frittklormetoden med DPD missvisande om vad som är fritt klor när CYA finns närvarande.

ORP mäter inte klor som sitter på CYA, vilket är bra. Där speglar den en bättre verklighet.

Tyvärr mäter DPD klor som sitter på CYA som fritt klor. Fast det inte är det.
Klart att det blir förvirring. Ingen berättar detta och det finns inte med i riktlinjer.

Vidare vet jag inte hur du mäter dina parametrar?

De kan också påverka värdena. Gillar Biltemas enkla kit. Tittar man på skalan för fritt klor ser man att det inte är lika långt mellan strecken.

Anledningen är att osäkerheten ökar för varje ppm FC. Kloret kan också bleka DPD om klorvärdet är för högt.

Vidare kan bundet klor färga DPD och tolkas som fritt klor.

Troligen har du högre halt av CYA än du mätt? Motsvarar 9 puckar. Har du använt snabbklor är det troligen högre.

Har du en anläggning med automatik så låt den göra sitt jobb.

Tyvärr kommer du behöva tillsätta mer klor en ditt behov när CYA finns
närvarande. Anledningen är att det fria kloret sätter sig på CYA.

Vidare skrev du om många badgäster och att kloret dök. Vilket är naturligt. Bad förbrukar klor. Även det som sitter på CYA.

När din anläggning producerar klor kommer detta klor först sätta sig på CYA. Som inte höjer ORP. Den fortsätter att producera klor efter ditt börvärde.

Så jag tror att ditt problem är för hög CYA.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan