Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Hur placera pump/filter  (läst 747 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad joyride

Hur placera pump/filter
« skrivet: juni 14, 2021, 10:31:49:49 »
Hej
Dags att placera ut min pump och filter och skulle behöva lite synpunkter på vad som blir bästa/minst dåliga rördragningen.

Pump/Filter samt värmepump är placerade på baksidan av ett plank som avgränsar poolområdet.
Står man och tittar mot planket på tekniksidan så kommer rören till/från poolen upp till vänster och värmaren står till höger.
När jag packade upp pump/filter så ser jag att de är förmonterade på en platta och att anslutningarna gör att jag någonstans måste ha en 180 graders böj.
Utifrån bilderna nedan, hur hade ni resonerat om placeringen? Är det något jag ska ta med i beräkningarna som jag inte tänkt på?
Renskorgen och ställspaken för flödet är väl de som är viktigast att komma åt tänker jag. Lite osäker på var manometern sitter.

Poolgiganten

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur placera pump/filter
« Svar #1 skrivet: juni 14, 2021, 10:39:50:50 »
Vet ju inte exakt hur det ser ut, men finns inte ytterligare en variant. Att vrida den så att röret från poolen går rakt in i pumpen, och sedan går du ut till vänster med röret till värmaren och rundar pumpen på baksidan. Blir väl färre krökar så. Men det beror ju på var servicepunkterna sitter också, man ska ju inte behöva vara akrobat för att komma åt.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad joyride

SV: Hur placera pump/filter
« Svar #2 skrivet: juni 14, 2021, 11:08:44:44 »
Vet ju inte exakt hur det ser ut, men finns inte ytterligare en variant. Att vrida den så att röret från poolen går rakt in i pumpen, och sedan går du ut till vänster med röret till värmaren och rundar pumpen på baksidan. Blir väl färre krökar så. Men det beror ju på var servicepunkterna sitter också, man ska ju inte behöva vara akrobat för att komma åt.

Jag får kolla närmare på delar som behöver kommas åt, men du tänker ungefär så här?

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Hur placera pump/filter
« Svar #3 skrivet: juni 14, 2021, 12:54:41:41 »
Precis
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad joyride

SV: Hur placera pump/filter
« Svar #4 skrivet: juni 14, 2021, 13:13:16:16 »
Ser ju helt klart logiskt ut  O0
Vet inte varför jag inte tänkte på det, kanske kändes trångt utifrån hur korg och annat är monterat. Får kolla vidare ikväll.
Men tack för rådet!

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan