VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Total nybörjare, Kommer min pump och värmare störa grannen?  (läst 1495 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PN2021


Som sagt, är (snart) helt ny Poolägare med NOLL koll. Det är en lite terasspool från Gutepool på 12m3 som är inköpt..

Jag har även inhandlat en pump heter Speck PRO 7 och en värmare från Gullberg Janson som heter P10. Tänkte ha teknikrummet under trallen brevid poolen och sen bara ribbor.
Har en granne som brukar fika typ 7 meter bort och undrar om det finns risk att anläggningen kommer störa?

Finns det nån book eller PDF för dummies för nyblivna poolägare?
Kan jag köra t.ex köra en vanlig klorlösning första året eller skall jag redan nu vid installation gå för salt-lösningen?

Tack på förhand.


 

Poolgiganten

Utloggad Eone

  • Eone
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 883
  • Total likes: 6
  • Kön: Man
  • de ska va gött å leva...
    • Visa profil
SV: Total nybörjare, Kommer min pump och värmare störa grannen?
« Svar #1 skrivet: juni 09, 2021, 13:16:56:56 »
Hej

Pumpen kanske kommer surra hyfsat tyst under trallen (teknikrummet) men värmepumpen kommer nog brumma en del.
Hoppas på snäll och förstående granne.

:-)
6x4 meter markpool från Lagunpool 2004.
VP Pahléns 35:a. 2x300W belysning.
300 000 kr limmat, lappat och klart.

Utloggad nyburjare

SV: Total nybörjare, Kommer min pump och värmare störa grannen?
« Svar #2 skrivet: juni 09, 2021, 13:50:15:15 »
Ja en sak ha jag lär mig genom åren , både som granne till pool och som poolägaren själv .

Har alltid en dialog med grannen innan beslutet , Inte efter ... det låter alltid och sitter grannen en kväll på sin uteplats o det är vindstilla då kan man bli galen på en luftvärmepump , o jag håller med det kan vara jättejobbigt

Utloggad Erica

SV: Total nybörjare, Kommer min pump och värmare störa grannen?
« Svar #3 skrivet: juni 09, 2021, 18:46:21:21 »
llt hänger på vad du har för slags granne. En del skulle knappt reagera om du så hade disko i trädgården, andra klagar på ljud som man måste anstränga sig för att kunna höra. T.o.m. klagomål på lekande barn i trädgården förekommer om har fel slags grannar. Barn är ju inte heller så tysta.

Ljudnivån på poolpumpar varierar kraftigt, en del väsnas rätt rejält, andra är mera tystgående. Men att sätt att komma lite lindrigare undan kan ju vara att sätta en timer på poolpumpen och undvika att köra just de timmarna när din granne behöver terrassen. Är ni på ok fot med varandra kan ni ju diskutera den möjligheten. Men om du inte har en separat cirkulationspump till poolvärmepumpen så måste ju dessvärre reningsverket gå  när värmepumpen är i drift.

Din tilltänkta byggnation med teknikrum under trädäcket har dock en hake: ur elektrisk synpunkt räknas inte trädäcket med. Det betyder att du inte kna sätta ellcentral, transformatorer m.m. om du inte är utanför ollens närzon - trädäcket räknas ej utan man räknar rent horisontellt avstånd. Endast om du bygger teknikrummet tätt, med en dörr som går att stänga och som är stort nog att medge att man vide servicearbeten m.m. arbetar där inne, så räknas det som en separat byggnad. Tänk också på att poolpumpen avger värme och värmen måste ventileras bort för att inte pumpen skall bli förstörd. Värmepumpen måste givetvis stå fritt uppställd så att den får gott om luft att ta värmen ur.

Utloggad henrik79

SV: Total nybörjare, Kommer min pump och värmare störa grannen?
« Svar #4 skrivet: juni 10, 2021, 09:42:55:55 »
Har du någon del av din tomt mot en allmänning, eller är du omringad av grannar? Vi satte vår poolvärmepump mot grannens garage då vi tänkte att den blockerar surret mot deras tomt. Problemet blev snarare att ljudet studsade mellan vårat och grannens garage och lät ganska hemskt på deras framsida där de sitter och fikar på kvällarna. Både min elektriker och poolforum tyckte annars att detta var en bra plats, då vi hade pump och filter inne i garaget.

Efter att grannen hade påpekat detta och jag ställt mig vid deras uteplats och lyssnat tog jag beslutet att flytta grejorna ett antal meter bort från poolen mot en skogsglänta. Kostade mig några tusen i förlängningskablar och virke, men det blev till slut en bättre plats både för oss och grannen. 

Att sätta värmepumpar mot någons baksida borde inte vara tillåtet, de låter otroligt irriterande, speciellt när de börjar bli några år och skorra eller gnälla. Till skillnad från vanliga värmepumpar som ofta går under den kallare årstiden när man kanske inte använder sin trädgård så mycket, går ju poolvärmepumpar när alla andra vill sitta ute.

Sen, ingen vattenpump är ljudlös, ni kommer säkert också att tycka att det blir tystare om ni sätter grejorna typ 5-10 meter längre bort, gärna i en bod eller bakom ett plank.

/H

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan