Klicka för pris Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Läckage i väljarventil?  (läst 2119 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad bizzaro

Läckage i väljarventil?
« skrivet: april 28, 2021, 08:36:07:07 »
Det försvinner mycket vatten ur poolen när jag kör cirkulation. Misstänker att det läcker ur väljarventilen vid filtret, men kan inte kolla utan att koppla isär. Ibland känns det att det är en massa grus i den... Ska man plocka isär den och byta några packningar? Har heller aldrig bytt sandfilter (köpte huset för ett år sedan). Förra ägaren sa att man aldrig behöver göra det, men det kanske är läge? Någon som vet vad detta är för prylar och var man kan få tag i reservdelar? Många frågor...  :)

Poolgiganten

Utloggad Erica

SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #1 skrivet: april 28, 2021, 12:57:07:07 »
Om det försvinner vatten ur poolen så kontrollera om det rinner vatten ned till avloppet genom avloppsslangen. Där skall det inte komma något vatten om inte väljaren står på "backspolning" eller på "Renspolning" eller på "Tömning" om det läget finns. Har du fått in grus eller liknande så kan det bli så att de två gummiskivorna / tätningarna ej kommer i kontakt med varandra och mängder av vatten kan då rinna till avlopp utan att man märker det. Vår pool tömde sig en gång nästan helt på det viset...

Sandfiltret skall backspolas när det blivit igensatt / manometern visar för högt (oftast mer än ca 0.2 över ursprungliga trycket). Du stannar pumpen (obs att pumpen alltid skall stannas när centralventilen skall manövreras), ställer sedan den i läge backspolning" och startar pumpen, kär 1-2 minuter. Ställ sedan till läge "Renspolning" , starta pumpen, kör 10-20 sekunder, stanna sedan och ställ ventilen i läge "filtrering". Starta sedan pumpen. Obs - du skall inte köra läge "Cirkulation" annat än i vissa undantagsfall. Vattnet filtreras inte i detta läge utan går direkt från pumpen till poolen.

Sandfilter behöver man normalt aldrig byta ut om de inte gått sönder, t.ex. genom att de fått stå och frysa så att höljet har sprängts. Att plocka isär centralventilen är inte så komplicerat, men precis hur man gör beror ju på vilket fabrikat och vilken typ du har. Var du får tag på reservdelar beror ju på vilket märke det är på ditt filter, precis som med bilreservdelar.

Själva sanden kan ibland behöva bytas, men det är långa intervaller där, många år. Vi har aldrig bytt i vår pool trots att det är en inomhuspool och drift året runt. Filtersand finns att köpa i säckar, hur mycket du i så fall behöver brukar stå i bruksanvisningen till filtret, ibland även på märkskylt eller liknande.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #2 skrivet: april 28, 2021, 13:28:27:27 »
Ta bilder på märkskylt för ventilen om du hittar en sån.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad bizzaro

SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #3 skrivet: april 28, 2021, 14:01:24:24 »
Tack för bra tips. Jo, backspolning har jag gjort och det fungerar bra. Jag ska plocka isär ventilen. Låter som att det kan vara "grus i maskineriet" som orsakar det hela. När det gäller märkskylt hittar jag ingen annan info än den som är på bilden. Det står en siffra, men hittar inget fabrikat. Får nog koppla om lite ocskå så jag kan se vad som går ut i avloppet. Som det är nu är allt draget med rör hela vägen, så det går inte att se förutom genom siktglaset, och där ser man ju bara stora volymer.

Utloggad bizzaro

SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #4 skrivet: april 28, 2021, 15:02:11:11 »
Skruvade isär ventilen nu. Tycker det ser fint ut. Måste vara läckage någon annanstans. Får fortsätta leta...

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #5 skrivet: april 28, 2021, 21:56:04:04 »
Hej åk till Panduro och köp vattenglas (natriumsilikat). Används för att täta läckor i vattenledningssystem.

Har du tur så blir du av med ditt problem.

Roger

Utloggad TommyC

SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #6 skrivet: april 29, 2021, 07:13:42:42 »
Inspektera spindelpackningen i centralventilen. Om den är hård eller sprucken så kan det läcka till avloppet.
Exempel på spindelpackning här: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=13238.msg99863#msg99863
Vår är svart med cirkulärt tvärsnitt som en o-ring.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad bizzaro

SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #7 skrivet: april 29, 2021, 14:08:26:26 »
Tack för tipset! Tog upp ett hål i utloppet till avloppet idag och såg att där läcker ganska mycket när filtreringen går. Så där har vi problemet. Ska leta upp en ny packning, men kanske bra att kolla upp så att det inte är stopp någonstans också. Det har ju vid vissa tillfällen varit en massa sand i väljarventilen. Tänker att det indikerar att något är tokigt. Vidare ska jag sätta en ventil på utloppet, så som det är på skissen. Då kan jag ju försäkra mig om att läckaget upphör.

Utloggad Erica

SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #8 skrivet: april 30, 2021, 10:35:26:26 »
Om sand i större mängd hamnat där den inte skall vara tyder det tyvärr ofta på att någon dysa gått sönder så att sanden släpps igenom. Användning av felaktig sandtyp (alltför finkornig) kan ge liknande resultat. Skall man inspektera dysorna behöver man ta isär filtret och ta upp sand och det rör som dysorna sitter monterade på.

Utloggad bizzaro

SV: Läckage i väljarventil?
« Svar #9 skrivet: maj 11, 2021, 12:59:10:10 »
Fick till slut tag i en ny packning på spapartsnordic. Bra support ifrån dem och här på forumet. O0 Den gamla packningen var stenhård och fick plockas ut i smådelar. Den nya passade perfekt. Nu är det tätt! Dock kanske det har läckt ut del sand? Hur mycket sand ska man ha? Just nu är det halvfullt. Jag såg när jag öppnade solpanelen att det kommit lite sand där, så det kanske behövs en liten renovering på filtret också? :-\

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan