VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!  (läst 2799 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Thermojito

Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« skrivet: april 20, 2021, 20:48:35:35 »
Som många av oss upplevt:

* Om temperaturen är låg i poolen behöver man inte köra poolpumpen lika mkt. (Vid < 9-10 grader inte alls under hela vintern...)

* Om temperaturen är hög i poolen så behövs rejäl cirkulation för att det inte ska börja växa. (bara ngn dag utan cirkulation kan ge ärtsoppa vid 33-35 grader)

* JA, mängden solljus spelar också roll, men vi som har klarplast i pooltaket vet också att ovanstående ändå stämmer rätt väl trots att vi inte har heltäckande vinterplåtar som gör det mörkt i poolen...

* Med en frekvensriktare kan man sänka pumpens hastighet och strömförbrukning, REJÄLT.. Enligt uppgift är även verkningsgraden (antal liter per Watt-timme) betydligt bättre om man inte kör på max.

HUR ser nu den optimala kurvan ut gällande vattenomsättningshastighet relativt poolens temperatur?

Temperaturloggning har jag sedan länge, nyligen införskaffade jag även en styrbar frekvensriktare som driver poolpumpen.
Nu är steget kort att automatisera & realisera en överföringsfunktion som automatiskt kör pumpen på minimal hastighet och antal timmar per dygn för att ha rimligt liten marginal till algtillväxt eller dåligt vatten av andra anledningar. Har 18 olika pumphastigheter att välja för var och en av dygnets alla timmar...självklart vill man dock gärna gå på lågfart eller inte alls under natten. Pumpen blir oerhört tyst när den går på 40% av hastigheten kan jag tillägga....

Vilken erfarenhet/input har NI till detta "modellbygge"?

Några datapunkter från min egen pool är att:

* Jag kan konstatera att vid ca 14 grader i poolen räcker lägsta hastigheten (12% av tidigare elförbrukning) om jag kör 11timmar/dag, åtminstone hittills. Hur stor marginal jag har vet jag inte (ännu).

* Vid maxhastighet (utan frekvensriktare) är full fart under 11h/dygn på gränsen till OK om det är 34-35 grader. Här blir vattnet lätt dåligt även under perioder där vi inte badar. Min hypotes är dock att huvudproblemet är att jag slår av pumpen och därmed den automatiska klordoseringen under 13h/dygn och då sjunker nog klorhalten ner till nära noll framåt morgontimmarna när pumpen + doseringen går igång igen. Att från och med nu ha möjlighet att köra jättelångsamt på natten hoppas jag ska göra skillnad.

* Har noterat att min MiniMaster inte påvisar tillräckligt vattenflöde om poolpumpen går långsammare än ca 2000 rpm. Vet dock inte ännu hur detta påverkar autodoseringen. (Slår den av eller riskerar den att reglera dåligt pga ökad "lag" i reglerloopen? Alternativt mår den dåligt av att jag vid den injusteringen på flödesratten får rejält mkt mer än tillräckligt flöde under perioder när pumpen går på max??)

* Effekt/varvtalskurvan mätte jag upp enligt nedan. "Put" är den uteffekt till pumpen som frekvensriktaren rapporterar, "Pin" är ineffekten mätt med en enkel/billig effektmätare som inte verkar ge rätt mätvärde när strömmen "är switchad". Ingen precisionsmätning alltså men ger en bra bild av ungefärlig inverkan på effekten. Men verkningsgraden i frekvensriktaren ska man nog inte dra några slutsatser om....





Poolgiganten

Utloggad Thermojito

SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #1 skrivet: april 20, 2021, 21:19:04:04 »
Kan tillägga att tryckmätaren på filtret vid pump på max utan frekvensriktare (950W = 1hp) typiskt ligger på 11psi = 75 kPa= 7,7mwh vilket enligt tillverkarens kurva bör ge ca 18,5 m3/h som i min 35 m3 pool enligt ovan ger 5,8 ggr vattenomsättning per dygn om pumpen går 11h/dygn vilket enligt ovan ligger precis på gränsen till ok vid 34 grader....

Utloggad Thermojito

SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #2 skrivet: april 20, 2021, 21:38:56:56 »
Som en liten fingervisning om potentiell ekonomi i att optimera denna pumpkurva så kan man från ovanstående data räkna ut att åtminstone i April resp. Oktober månad där lägsta hastigheten räcker, så sparar man ganska exakt 300kr/månad i elförbrukning. Självklart kan man inte köra lika långsamt hela sommaren, men det rimligt att livslängden på frekvensriktaren är tillräcklig för att man ska tjäna tillbaka investeringskostnaden på ca 3000kr med marginal...

Utloggad Tompa69

SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #3 skrivet: april 20, 2021, 23:34:06:06 »
Härligt att se fler se över behovet av cirkulation 24/7 vilket känns som det varit lite tabu att frångå.
Själv har jag nu kört med Frekvensomriktare i två hela säsonger med fantastiskt resultat, lägsta hastigheten är optimerad för mest flöde per kw, steg 2 är optimerad för min värmepump och sista läget är fullt ös vilket enbart går vid bad och dammsugning.
Filtreringen via ett sandfilter blir så mycket bättre med ett lägre flöde så i dagsläget kör jag endast poolens volym (har installerat en flödesmätare och PLC för en bättre styrning) steg 2 (värme) går in om värmepumpen är i drift och till sist startar steg 3 vid bad, detta styrs av en givare på utsidan av skimmeln som känner av vågrörelser i poolen.
Durapool 4x8m
Luftvärmepump
Styrning Siemens Logo

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #4 skrivet: april 21, 2021, 09:33:24:24 »
Hur gör ni med bypass för värmepump? Eller har ni bergvärme? Jag justerar ju flödet i bypass så att jag har ett delflöde genom värmepumpen. Skulle jag sänka flödet från pumpen så skulle värmepumpen stanna pga för dåligt flöde.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Thermojito

SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #5 skrivet: april 21, 2021, 20:59:19:19 »
Jag har bergvärme och därmed ingen bypass för värmen eller flödesvakt i VP’n. (Och dessutom kör jag värmen oerhört sällan, max ngn dag per år) Jag tänkte därför testa och se vad som händer vid lägsta pumphastigheten, gissar att det finns en rimlig chans att värmepumpen tycker att det är helt Ok ändå även om VB-returtempen stiger och jag får lägre verkningsgrad i värmeväxlare och VP. Oklart dock hur stor skillnad det gör. Det var dock en bra idé att vid behov styra upp poolpumpen om värmen är på, det skulle vara enkelt att fixa.

Tompa69: Vid vilken pumphastighet- eller effekt, (relativt max), hade du mätt upp bästa verkningsgrad (Flöde/watt)? Jag har ingen flödesmätare och diagrammet för pumpens verkningsgrad gäller väl rimligtvis bara vid strypt flöde/högre tryck....

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #6 skrivet: april 21, 2021, 21:54:54:54 »
Hej,

Sånt här gillar jag. Mätningar med grafer och man ser samband.
Först några kommentarer.

Neutralt pH är temperaturberoende. Högre temperatur ger neutralt pH under 7. Vilket då tolkas som surt. Men är det inte i verkligheten. Mätningen visar ett allt för positivt värde angående desinfektion.

Klorets desinfektionsförmåga är beroende av temperatur (bättre vid låg temperatur) och pH (bättre vid lågt pH).

Vidare bryts fritt klor ner fortare vid högre temperatur. Ganska linjärt samband.

Tyvärr minskar desinfektionsförmågan av båda dessa parametrar. Vidare blir det mer gynnsamt för mikroorganismer som ”kläggar” till det.

Kloret har funktionen att oskadliggöra dessa mikroorganismer innan de ”kläggar” till sig. Vilket betyder att de förökar sig fortare än vad kloret dödar.

Tyvärr påverkar flödet och temperaturen också era sensorer.
Ett varierande flöde (mer vatten cirkulerar trots att det inte borde vara så) kan ha positiv effekt för desinfektionen.

Har man ett automatiskt system och varierar flödet kan det bli problem med desinfektion.

Vidare påverkar temperaturen också.

Har man en värmepump som Erik och mig så får vi problem.

Fortsätt med det ni håller på med.

Roger

Utloggad Thermojito

SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #7 skrivet: april 22, 2021, 09:28:16:16 »
Tack för input Roger!

Några funderingar utifrån din info som vore intressant att få svar på för att lära sig mer av er som kan kemi:

Vet inte riktigt vad du refererar till som ”Neutralt pH” men det kanske inte spelar så stor roll. (För mig som icke-kemist är pH ett värde avseende balansen mellan väte och hydroxidjoner som med den definitionen så långt inte är temperaturberoende även om denna balans pga kemiska reaktioner säkert kan ändras av temperatur i någon slags vätska..)

När det gäller vattenkvalitet så är efter alg/bakterietillväxt min största oro korrosion vilket gör att jag är ”rädd” för ett lågt Langelier index som kan göra att mina rostfria detaljer i poolen och värmeväxlare kan ta stryk.

Langeliers index (Som kanske var det du tänkte på) säger ju grovt att vid låg temp behövs högre pH ELLER högre Alkalinitet för att inte få korrosion. (Vilket vi med pool märker när vi fyller med kallt kommunalvatten som av vattenverket styrs till högre pH för att skydda deras rör och vi behöver alltid sänka pH efter det när vi värmt upp det....)

På samma sätt behövs lägre pH ELLER lägre Alkalinitet för att inte få korrosion när temperaturen stiger. (I linje med vad du skrev men du hänvisade till klorets effektivitet och inte korrosion...)

Nu till mina frågor/tankar:

Borde man pga detta:

1. Mäta + höja alkaliniteten (”rejält”) på hösten ett tag innan vinterstängningen när poolen kommer att bli kallare för att minska korrosionsrisken under vintern? (Själv hamnar jag ofta i läget att jag istället justerar vattnet ”perfekt” på våren vid poolstart när vattnet råkar vara kallt...därmed kanske jag har kvar onödigt hög alka när vattnet blivit varmt...??

2. Manuellt justera ner pH en aning mitt på sommaren (kalibrera om Minimasterns börvärde) för att minska risken för korrosion när temperaturen stiger och Alkaliniteten kvarstår? (För att återknyta till trådens egentliga ämne - Här verkar det farligt med frekvensriktaren....när tempen är låg kör vi pumpen långsamt och därmed riskerar vi att få ”overshoot” vid pH-regleringen vilket kommer att ge genomsnittligt LÄGRE pH när det är kallt eftersom maskinen doserar saltsyra lite för länge innan den märker att den borde stannat....  :( Fel håll)

3. Generellt fråga, ”förbrukas Alkalinitet”?? Jag upplever att jag på våren mäter noll alka och vräker i 5kg  bakpulver för att sedan upprepa samma grej nästa vår? (Kan erkänna att jag slarvar med att mäta alka under sommaren...tar lite mer tid att mäta med en scuba och gratis är det inte heller....  :-\ )

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #8 skrivet: april 22, 2021, 10:11:19:19 »
Dessutom är Scuban (i alla fall den jag har) rätt onoggrann vad gäller alka så även där har du ett problem. +/- 50 ppm
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Temperaturstyrd poolpump sparar pengar!
« Svar #9 skrivet: april 22, 2021, 11:08:33:33 »
Hej,
Du verkar vara mycket insatt i ämnet.
 
Jag förfinar formeln om alkalinitet lite till.
Alk= (hydroxidjoner) + 1ggr (vätekarbonat) + 2ggr (karbonat) – (vätejoner)

Jag antar att du använder saltsyra som pH-sänkare? Vilket betyder att när din minimaster tillsätter syra för att sänka pH kommer alkaliniteten att minska.

Ju högre alkalinitet du har dess mer syra går åt för att sänka pH.

Alltså med ett automatiskt system förbrukas vätekarbonat och alkaliniteten minskar. Försöker man att justera detta manuellt så förbrukas mer syra.

Kul att du nämner Langeliers index.

Handlar om kalk som löses upp eller bildas. Vidare korrosivt vatten. Detta inte enbart för metall. Utan även för en liner.

Men för detta behövs kalcium. Därav finns produkter som heter höj kalk (kalciumklorid). Alltså kalciumjoner som kan bilda kalk (kalciumkarbonat).

Vidare kan hög temperatur ”förbruka” vätekarbonat. Det bildas kalk och koldioxid. Är vattnet varmt är lösligheten för denna låg. Alltså förbrukas till luften.

Blir man mycket noga med sina mätningar och justerar därefter är det lätt att man får en högre förbrukning av kemikalier.

Vidare om du har rent vatten med ett automatiskt system så tar detta inte hänsyn till klorets dynamik. Vilket kan upplevas som att pH blir för lågt.

Högre temperatur leder till snabbare sönderfall av det fria kloret. Vidare fungerar kloret sämre vid högre temperatur. Detta kan man motverka genom att sänka pH eller höja klorhalten.

Roger

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan