VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Enkel klorhantering  (läst 1083 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Tim

  • Gäst
Tim
Enkel klorhantering
« skrivet: april 20, 2021, 10:17:15:15 »
Tjo

Hade förra året ett sånt helvete med klorrengöring och har i år köpt en ny uppblåsbar pool med ozon rengöring (bryr mig inte om att ozon bryter ner delar på poolen)

Så vill försöka klorera på det snabbaste och enklaste sättet utan att behöva få huvudvärk. Räcker det att man chockklorerar en gång i veckan (pulver utblandat i vatten) och algmedel utan att hålla på med stickor och mäta värden och + och -? Och isåfall hur mycket klor för en 1200 liters pool?

Tack

Poolgiganten

Utloggad mrsavage

SV: Enkel klorhantering
« Svar #1 skrivet: april 27, 2021, 20:00:19:19 »
Jag kör med följande, allt för att slippa strul och problem med klor.
Och för oss så fungerar det överraskande bra.
https://www.pool-fritid.se/produkt/sciencewater-guardian/

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Enkel klorhantering
« Svar #2 skrivet: april 28, 2021, 21:51:43:43 »
Hej,

Lite lustiga inlägg när ingen använder klor?

Ozon är ett bättre desinfektionsmedel än klor. Tyvärr fungerar detta bara vid röret i ozoneratorn/(UV-lampan). Sprids tyvärr inte till omgivande vatten.

Sen angående den andra kemikaliern vill jag minnas att jag gjort ett inlägg tidigare?

Tror det baseras på PHMB vilket har fått faroklassningen 2017 som att det misstänks kunna orsaka cancer. Naturligtvis handlar detta om koncentrationen av ämnet.

Varför inte rätt typ av klor? Enkelt om instruktioner är rätt? Tror det är anledningen att man väljer bort klor?

Roger

Utloggad TommyC

SV: Enkel klorhantering
« Svar #3 skrivet: april 29, 2021, 06:44:20:20 »
Roger har rätt som vanligt. Vi har använt klor i 15 säsonger utan problem. Man behöver lära sig grunderna och välja den typ av klor som passar ens behov. När man har lärt sig det så kan det inte blir enklare.
Platsbyggd plastpool 31 kubikmeter med inbyggd trappa och botten i tre olika nivåer. 720 W cirkulationspump. G&J 9,2 kW värmepump ställd på 31 grader. Lågt pooltak Atlanta med skjutlucka och uppfällbar gavel. Klorerar med veckoklorpuckar.

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Enkel klorhantering
« Svar #4 skrivet: april 29, 2021, 10:24:50:50 »
Jo, klor är väl dominerande just för att det är så pass enkelt som det är.
Kan man inte sköta klor skall man nog inte prova något annat heller, inte om man vill ha friskt och ofarligt vatten i alla fall.
Vi har kört med ett par andra (PHMB) bland annat, som inte fungerat trots att vi följt instruktionerna.
Vi har ozon i vårt spabad, men jag upplever att det har begränsad effekt, allt bygger på kloret om vattnet skall hålla sig fräscht.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan