CF Group Scandinavia Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Besök oss idag
 

Författare Ämne: Snart dags!  (läst 6039 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #20 skrivet: april 23, 2021, 10:45:28:28 »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Poolgiganten

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snart dags!
« Svar #21 skrivet: april 24, 2021, 07:22:48:48 »
Jag köpte här (599 kr 21-04-24): https://www.makewaves.se/product/saniklar-tempo-stick-300g-45kg/
5% rabatt mot att man ger dem e-posten, och fraktfritt.
Billigare än det vi tidigare kört med.
Kanske måste man addera flockningsmedel ibland när man kör med detta, mina tidigare puckar var ju multitabs med "allt" i ett.  <dontkn>
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Gäst 188

  • Gäst
Gäst 188
SV: Snart dags!
« Svar #22 skrivet: april 24, 2021, 22:26:58:58 »
Får du problem med vattnet pga. detta är det bara att höra av sig. Du med öppen pool kan behöva flockningsmedel. Hade nog köpt Folkpools superflock. Klipp upp påsen och kör 1-2 tabletter var tredje till var sjunde dag. Du kanske måste öka eller minska. Tror själv att du kommer att behöva minska.
Det geggar ihop sandfiltret rejält på ytan.

Roger




Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snart dags!
« Svar #23 skrivet: april 26, 2021, 11:23:50:50 »
Jo, brukar köpa folkpools flockmedel när det behövt, det fungerar bra.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #24 skrivet: april 30, 2021, 18:24:36:36 »
Idag blev det av. Har satt på centralventilen, kopplat slangarna (utom på värmepumpen) så nu fyller vi upp.

Har som mest varit över 18 i poolen, men senaste tiden har det varit minus varje natt så det var i morse 12 grader, nu 15 innan jag började fylla på.

Kollade även energimätaren som sitter i boden, den står på 12883 27883. Den var ny för 10 år sedan så det är vad vi gjort av med under 10 år. Då brukar vi ha en julgransbelysning sittande på den på vintern, och så är det även dräneringspumpen, det är mycket vatten i marken här så den går ofta.

Så någon gång ikväll är poolen fylld  O0

Edit:
Rättade värdet på antal kWh.
« Senast ändrad: maj 13, 2021, 23:45:48:48 av Erik N »
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snart dags!
« Svar #25 skrivet: april 30, 2021, 19:12:50:50 »
Ni måste ha en nästan optimal lösning. Inget snåleri, men ändå låga kostnader.
Visst, det kanske har kostat en liten slant att komma dit, men inte mer än vad många andra satsar utan att få en låg driftskostnad.

Bra jobbat!  O0
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #26 skrivet: maj 03, 2021, 19:53:02:02 »
Kollade min byggtråd och upptäckte att jag for med osanning. energimätaren kom på plats i mars 2012, alltså ett år senare. Men det är ändå hyfsat låg energiförbrukning under de här åren.

Men idag kom det smolk i bägaren, jordfelsbrytaren löser ut. Är dräneringspumpen, så måste troligtvis byta ut den.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #27 skrivet: maj 13, 2021, 23:44:36:36 »
 :-\ :P
 Ber så hemskt mycket om ursäkt. Vet inte vad för typ av hjärnsläpp det blev. Kollade på energimätaren igen och kom ihåg vad jag skrivit här, och det är helt fel. Troligtvis läste jag 21883, skyller på ålder och dålig syn, råkade vända på siffrorna när jag skrev här och det blev totalt fel.

27883 är det riktiga värdet. Fortfarande hyfsat, men jag borde reagerat första gången, för att bara göra av med drygt 1000 kWh per år är inte rimligt.
 <dontkn> <hmm>
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Erik N

  • IT-Tekniker
  • Dignitär
  • ******
  • Stad/land: Stockholm/Tumba
  • Antal inlägg: 2974
  • Total likes: 248
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Snart dags!
« Svar #28 skrivet: maj 17, 2021, 17:22:11:11 »
Idag satte jag på värmen, givarna visar fel men det blir varmare i vattnet. 19 grader in, 17 grader ut  O0

Första mätningen av vattnet med min Scuba +
Klor  total 4,72
Klor fritt  3,78
Bundet 0,94

pH 7,6 (som vanligt, fattar inte hur stabilt mitt vatten är där)
Cya 24
Alka Low

I vintras köpte jag Bikarbonat (billigt på ICA vid jul när alla ska göra en massa julmat och bakverk) men hittar den inte nu, får se om den åker i. Mitt vatten är ju stabilt så inte säkert att jag behöver höja alkaliniteten.

Det ska bli intressant att se om vattnet fortsätter vara så stabilt när jag kommer att köra bara med kalciumhypoklorit, eller om pH stiger.

Enda klor jag stoppat i hittills är en puck i min klorautomat, dumt att inte mäta innan så man har koll på hur fort den löser upp sig. Förmodligen hade jag i lite för mycket klor vid vinterstängningens chockklorering.
/Erik
Thermopool 8x4, badmått 3,50x7,55x1,55 - 38,3 m³.
Vattendjup 1,45 till toppen på skimmer.  Värmep. G&J GJPACW1V-20 9,2 kW
Pump Astral Victoria 3-fas 0,6 kw 11 m³/h - Filter Astral Cantabric 500 med 100 kg sand - Klorautomat
2 st Pahlen LED-belysning - LQ Klassik B (www.bumerang.cz) pooltak från Living Quality
Min byggtråd från 2010 - 2012
It's nice to be important, but more important to be nice

Utloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5545
  • Total likes: 481
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Snart dags!
« Svar #29 skrivet: maj 18, 2021, 09:00:39:39 »
Vi körde igång i Lördags, lite tidigare än jag trodde, men vi fick 2 riktigt varma dagar förra veckan och det gjorde susen.
Verkar inte bli nåt vidare väder hela denna vecka, så jag låter bara värmepumpen gå på 50% effekt som jag tror är optimalt ur verkningsgrads-synpunkt på en inverterstyrd värmepump.
Lite rappligt med värmen för att huset fortfarande behöver värmas, jag tillåter 50 min drift åt gången på husvärme och tappvarmvatten, resten av tiden går den mot poolen.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Besök oss idag