VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.  (läst 8967 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #10 skrivet: september 21, 2018, 06:20:58:58 »
Huruvida vattnet blir lika varmt som rummet eller ej kan jag inte svara på, men det är väl rimligt att lite av effekten på cirkulationspumpen värmer vattnet så pass att det håller samma temp som rummet.
Så länge du har värmen i huset aktivt så kan absolut en fläktkonvektor kopplad till närmaste fördelare värma rummet, om den kan värma så mycket som behövs beror på storlek på radiatorn, tillgängligt vattenflöde och temperatur ut till fördelaren.
Jag tycker personligen att 28 grader är för kallt att bada i, vi kör med ca 32 grader i vår pool,  men det kanske blir lite annorlunda om man har varmare i luften än i vattnet.
Kanske skulle en luft/luft-värmepump kunna göra ett bra och ekonomiskt jobb om du bor i södra halvan av landet.
Avfuktarna tillför ju dessutom värme till rummet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Poolgiganten

Utloggad Fredrik_R

SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #11 skrivet: september 21, 2018, 17:39:21:21 »
Vi körde vår inomhuspool med bergvärme och lät poolen värma rummet. Vi hade 31 grader i poolen och det blev 26 grader i rummet-. Funkade utmärkt, när pooltäcket var på stannade all fukt i poolen. Vi hade en avfuktare som tog hand om fukten när vi badade.
0727148481

Utloggad Erica

SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #12 skrivet: september 21, 2018, 20:10:33:33 »
Ja på en pool som du täcker kan det fungera, om du inte har öppet för långa stunder. Men utan övertäckning så får du alldeles för mycket fukt för att det till vettig kostnad skall gå att hålla fukten nere med avfuktare.

Utloggad JJJB

SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #13 skrivet: september 22, 2018, 21:11:20:20 »
Vi körde vår inomhuspool med bergvärme och lät poolen värma rummet. Vi hade 31 grader i poolen och det blev 26 grader i rummet-. Funkade utmärkt, när pooltäcket var på stannade all fukt i poolen. Vi hade en avfuktare som tog hand om fukten när vi badade.

Intressant! På vilket sätt kopplade ni in bergvärmen till poolen? (t ex om ni använde samma vatten som i golvslingorna eller om det var en separat slinga)

Utloggad JJJB

SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #14 skrivet: november 30, 2019, 23:10:31:31 »
Lång tid har gått sedan mitt senaste inlägg. Det som har hänt är att poolhuset och poolen nu är ca 90% klara. Det som återstår är främst värme/filter/pump. Har haft gott om tid att läsa på och fundera men jag är inte säker på att jag blivit så mycket klokare. Det jag kommit fram till gällande de olika alternativen är:
- Bergvärme: Det är en hel del meck med att koppla in bergvärmepumpen till poolen. Dels ligger de i olika ändar av huset och dels så kan det bli problem med effekten vilket redan uppmärksammats i tidigare inlägg. En annan stor nackdel är att värme till poolen behövs som mest på vintern, vilket är samtidigt som huset måste värmas. Kan därför bli tufft för bergvärmepumpen att orka med båda. Det som skulle tala för att kapaciteten finns är att bergvärmen går ganska sällan även kalla dagar. Elpatronen har aldrig varit igång någonsin även om det varit -20 grader och "vanliga" vinterdagar är det ganska lång tid mellan gångerna som pumpen startar.
- Luft/luftvärmepump: Verkar ju vara det vanligaste alternativet som poolvärmepump. För en utomhuspool känns detta som ett perfekt val då det ger hög effekt när det är varmt ute. För en inomhuspool som används året om blir ju dock behovet det omvända. Nu i somras har det varit 30-40 grader i poolhuset så någon uppvärmning har inte behövs alls (visserligen utan vatten i poolen). Det är resten av året, när det är kallt ute, som uppvärmningen behövs och då är frågan hur effektiv en luft/luftvärmepump är.
- Luft/vattenvärmepump: Bör ju ha samma för- och nackdelar som en luft/luftvärmepump men dessa tycks funka bra även vid låga temperaturer. Bra COP vid typ -5 och sedan fungerar de ner till ca -20. Klart dyrare än luft/luft och frågan är om det lönar sig i längden.

Gullberg & Jansson S-serie är speciellt anpassad för inomhuspooler men det som är ett minus är att den består av en inne- och en utedel så att man måste låta en certifierad kyltekniker installera den. Dock ingen dealbreaker.

Har funderat lite över energiförbrukningen och mottager gärna synpunkter på om jag har tänkt fel.
- Energiförlust tak: Yta ca 50kvm. U-värde ca 0,1 (500mm mineralull). Ger 5W/K.
- Energiförlust ytterväggar: Yta ca 150kvm. U-värde ca 0,2 (250mm mineralull och kombination av stående och liggande reglar för att minimera köldbryggor). Ger 30W/K.
- Energiförlust fönster: Yta ca 35kvm. U-värde ca 1 (3-glas energifönster med härdat glas). Ger 35W/K.
- Energiförlust mot mark: Yta ca 50kvm (bottenplatta) + 30kvm (väggar under mark) = 80kvm. U-värde ca 0,2 (200mm cellplast). Ger ca 15W/K.
Total energiförlust blir då 5+30+35+15=85W/K.

Spontant låter detta väldigt lågt. Skulle innebära 30 x 85 = 2550W vid 30 grader inne och 0 grader ute, eller 50 x 85 = 4250W vid 30 grader inne och -20 grader ute.
Jämför man detta med vad de vanligaste poolvärmepumparna levererar är det väldigt lite, men å andra sidan så är de ju oftast till för utomhuspooler där energiförlusterna blir helt annorlunda.

Dessutom är det ju stor tröghet i den stora vattenmassan i poolen. I Stockholm är det sällan -20 grader särskilt länge så det skulle vara helt ok om temperaturen i poolen inte kan upprätthållas fullt ut de dagarna.

Alla synpunkter på energiberäkningar och val av värmesystem mottages tacksamt!


Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #15 skrivet: december 03, 2019, 10:47:51:51 »
Du kanske skulle fundera på en vanlig enkel luft/vattenvärmepump vars enda uppgift vore att värma poolen?
Typ en https://www.polarpumpen.se/luft-vatten-varmepump/varumarken/daikin/daikin-altherma-monoblock-7-kw
Skall du värma med en luft/vattenvärmepump är det ännu viktigare att du köper en rejäl värmeväxlare för att få så låg framledningstemp som möjligt när du värmer poolen. COP ökar med typ 3% för varje grad kallare vatten värmepumpen får arbeta med på framledningen.
Exakt hur det går koppla in den med en pooltermostat vet jag inte, men det borde ju någon hos Polarpumpen eller Daikin kunna svara på.

Alternativet är väl att prova ansluta till befintlig värmepump och se hur det fungerar.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JJJB

SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #16 skrivet: december 08, 2019, 02:08:39:39 »
Rickard: Tackar för tipset! Tror också att det kan vara en bra lösning. Har tittat på just den pumpen och även
https://outl1.se/inverter-varmepump-16kw
som är kraftigare och bara marginellt dyrare. Frågan är dock om man vågar handla från Outl1 efter det man såg i Plus-reportaget...

Pahlén har en bra sida för att beräkna vilken värmeväxlare man behöver:
https://www.pahlen.se/produkter/uppvarmning/varmevaxlare/dimensionering-poolvarmevaxlare/

Om man använder ett flöde på 20lit/min på primärsidan och 100lit/min på sekundärsidan så får man följande värden (antagande om 0 grader ute enl tidigare beräkning, 2550w behov, 30 grader i poolen dvs in på sekundärsidan):
- 40kW Hi-flow: 36,5 grader från pumpen in på primärsidan (ger 34,7 grader ut från primärsidan tillbaks till pumpen)
- 75kW Hi-flow: 34,5 grader resp 32,8 grader
- 120kW Maxi-flow: 32,8 grader resp 31 grader

Om det istället är -20 grader ute blir motsvarande siffror (värmebehov 4250W):
- 40kW Hi-flow: 41 grader från pumpen (38 i retur)
- 75kW Hi-flow: 38 grader från pumpen (34,9 i retur)
- 120kW Maxi-flow: 35 grader från pumpen (31,8 i retur)

Priset verkar ligga på ca 5500kr för 40kW, 7800kr för 75kW och 15000kr för 120kW. Påslaget mellan 40 och 75kW känns rimligt medan det sedan blir dyrt att gå upp till 120kW. För det priset kan man köpa 2st 75kW och seriekoppla. (Dock är Maxi-flow modellen generellt dyrare än Hi-flow så det är inte bara storleken som skiljer.)
Ett "prisvärt" alternativ kan även vara denna som är på nominellt 122kW: https://www.folkpool.se/produkter/pool/varme/varmevaxlare/varmevaxlare-titan-122kw-g2.html
och kostar ca 11000kr.

Återstår att se hur man på bästa sätt reglerar temperaturen. Tänker att man bör kunna använda temperaturen på ingående vatten på primärsidan i värmeväxlaren, dvs det vatten som kommer direkt från poolen, som börvärde (t.ex. 30 grader). En annan variant är att sätta ett konstant värde på framledningstemperaturen på pumpen. Då får man justera värdet ett par gånger per år för att kompensera för yttertemperaturen men det borde vara en ganska stor tröghet i systemet så att det räcker att göra med ett par månaders mellanrum?

Inloggad Rickard

  • Rickard Marklund
  • Administrator
  • Dignitär
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 5541
  • Total likes: 480
  • Kön: Man
  • Grundare och ägare av forumet
    • Visa profil
    • Besök gärna vår webshop för energibesparing.
SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #17 skrivet: december 18, 2019, 09:54:50:50 »
75 kW eller folkpools växlare (förutsatt att de anger effekten vid samma förutsättningar - kolla detta noga) verkar vara vettiga val.
Styrningen på de där värmepumparna kan jag för dåligt för att kunna ge råd, men det borde väl gå lösa på något sätt, ungefär som du resonerar.
I värmepumpsforum har det varit rätt mycket negativa skriverier om Outl1 - själv har jag ingen erfarenhet.
Driver webshopen www.energibutiken.se

Egen företagare: www.poolforum.se, www.varmepumpsforum.com, www.atvforum.se och www.energioffert.se
Pool från Svenska poolfabriken, 4 X 8 meter, Poolrening med CYA-fria Saniklar – Tempo Sticks.
Värmer med en Nibe 1255-12 kW jordvärmepump + 14.4 m2 Texsun solfångare till ca 32°C.
ORT: Piteå
Vår byggtråd: https://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=7.0

Utloggad JJJB

SV: Vilket värmesystem till inomhuspool? Bergvärme i huset.
« Svar #18 skrivet: december 18, 2019, 21:06:30:30 »
Rickard:
Det blev den pumpen som du rekommenderade; Daikin Altherma 7KW. Hämtade den idag.
Efter att ha läst på om Outl1 blev jag alldeles för tveksam för att våga köpa från dem. Även om deras värmepump skulle ge betydligt mer effekt bör 7kW ändå räcka för mig.

Det ska finnas olika sätt att styra pumpen så jag får experimentera lite när jag väl fått igång den. Det känns som att det enklaste är att köra med konstant framledningstemperatur på t.ex. 33-35 grader och sedan se vad det ger för pooltemperatur.

Köpte även Folkpools 122kW värmeväxlare idag. Det verkar vara ungefär samma förutsättningar (men inte exakt samma) för beräkning av effekten som de från Pahlén. Verkar kunna överföra 7kW, som pumpen ger som max, vid ett värmedelta på 5-7 grader beroende på temperatur och flöde. Vid kontinuerlig drift bör 1-5kW räcka och därmed ett lägre delta.
Värmeväxlaren ska ha inre delar i titan och tåla saltvatten, inget som jag har tänkt att använda mig av just nu men det är ju ett litet plus ifall jag vill göra det framöver.

Nu återstår "bara" att göra klart poolen så att jag kan fylla den med vatten också. Samt att köpa filter och cirkulationspump. Tur att det snart är jullov... :-)

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan