VVS och Vattenshoppen Klicka här för mer information! Gullberg Jansson Platssvetsad Liner Nordiska Kvalitetspooler Prisvärda pooler! Spela harpan
 

Författare Ämne: Tilläggsisolera spabad?  (läst 8247 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad korthoga

Tilläggsisolera spabad?
« skrivet: april 18, 2018, 18:51:11:11 »
Nästa vecka kommer vårt spabad. Det är ett Dallas från SBI.
Spabadet ska vara delvis nedsänkt i trädäcket (15cm) och tanken är att det ska stå på plattor och sen byggas in i trädäcket.
Ska man ställa badet på något? Gör cellplast någon skillnad mot att ställa det direkt på plattorna?
Sen när det gäller inbyggnaden av spat: Spat är runt och det ska byggas in helt och hållet i en fyrkant. Är det något man ska tänka på när det gäller tillgång till serviceluckor? (var sitter dom?) och kan man kanske tilläggsisolera inne i "trälådan" eller kanske direkt inne i spat?
Tänker att man kunde fylla hålrummet inne i spat eller trälådan med detta: https://www.byggmax.se/isolering/mineralull/isoleringsrulle-95-mm-lambda-35-p16705

Poolgiganten

Utloggad Teknikern

SV: Tilläggsisolera spabad?
« Svar #1 skrivet: april 20, 2018, 11:46:43:43 »
Mitt spa står på 50mm tjock styrofoan, du vet dom där blå "frigolit"skivorna och sen har det en mantel av 20 cm frigolit runt om. Pumpen har gått dygnet runt pga. avsaknad av styrsystem i vinter och när det var runt 17 grader kallt så fick jag knäppa på värmen en timma per dygn, alltså kostade tilläggsvärmen 3:- per dygn. Nu när det blivit varmt så räcker spillvärmen från pumpen gott och väl till att hålla badet vid 39 grader så isolering gör underverk.

Men du, skippa sten eller glasull för blir den våt har du ett helvete att få den torr igen, köp frigolitblock och snickra till istället så badet blir 8-kantigt eller ännu fler-kantigt om du vill det eftersom det ska byggas in, och gör isoleringen i moduler så du kan "kabba av" badet för när det pajar nåt så gör det det på vintern och du vill INTE mecka med isoleringen då i onödan.

Utloggad korthoga

SV: Tilläggsisolera spabad?
« Svar #2 skrivet: april 25, 2018, 20:45:40:40 »
Mitt spa står på 50mm tjock styrofoan, du vet dom där blå "frigolit"skivorna och sen har det en mantel av 20 cm frigolit runt om. Pumpen har gått dygnet runt pga. avsaknad av styrsystem i vinter och när det var runt 17 grader kallt så fick jag knäppa på värmen en timma per dygn, alltså kostade tilläggsvärmen 3:- per dygn. Nu när det blivit varmt så räcker spillvärmen från pumpen gott och väl till att hålla badet vid 39 grader så isolering gör underverk.

Men du, skippa sten eller glasull för blir den våt har du ett helvete att få den torr igen, köp frigolitblock och snickra till istället så badet blir 8-kantigt eller ännu fler-kantigt om du vill det eftersom det ska byggas in, och gör isoleringen i moduler så du kan "kabba av" badet för när det pajar nåt så gör det det på vintern och du vill INTE mecka med isoleringen då i onödan.

Tack. Har köpt hem de här och lägger de i botten. Klarar de verkligen vikten?
https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps300-p16474

Sen när allt är på plats så klär jag in den med frigolit på utsidan så får vi se om det gör någon skillnad på uppvärmningen. :)

Utloggad Thomas.M

  • Cyklist,Hobbyfotograf,golfspelare.
  • Kan lite mer
  • ***
  • Stad/land: Haninge
  • Antal inlägg: 43
  • Total likes: 8
  • Kön: Man
  • Hydropool Serenity SE5
    • Visa profil
SV: Tilläggsisolera spabad?
« Svar #3 skrivet: april 25, 2018, 20:52:59:59 »
Har köpt likadana för ett år sedan och det verkar funka fortfarande och storleken är ca 1000 liter.

Utloggad Telekiter

SV: Tilläggsisolera spabad?
« Svar #4 skrivet: april 26, 2018, 14:59:36:36 »
Tack. Har köpt hem de här och lägger de i botten. Klarar de verkligen vikten?
https://www.byggmax.se/isolering/cellplast/cellplast-xps300-p16474

Sen när allt är på plats så klär jag in den med frigolit på utsidan så får vi se om det gör någon skillnad på uppvärmningen. :)

De klarar lätt vikten av spabadet.

/Urban.

Utloggad korthoga

SV: Tilläggsisolera spabad?
« Svar #5 skrivet: juni 10, 2018, 21:30:03:03 »
Spabadet är på plats och inbyggt i trädäcket. Har gjort så att jag kan ta av framsidan/serviceluckan där alla sakerna sitter så att en tekniker kan komma till om så behövs.
Spabadet är satt på plattor och sen en 50mm XPS. Tänkte bygga med frigolit eller liknande runt om nu. Någon som har en rekommendation på hur man ska fästa frigoliten? Spabadet är runt.

Hur pass bra är locken isolerade? Behöver man göra något med locket?

Utloggad Teknikern

SV: Tilläggsisolera spabad?
« Svar #6 skrivet: juni 17, 2018, 11:02:03:03 »
Mina block står lösa och hålls bara på plats av en sargkant som lyfts upp när jag behöver komma in i "maskinrummet". Jag lyfter alltså bort hela sidan som är gjort i ett stycke, du får göra "tårtbitar" eftersom badet är runt och en segmenterad sarg så dom hålls på plats men enkelt kan lyftas bort när det blir problem och läckor (jodå, den dan kommer, var så säker).  8)

Utloggad markus97

SV: Tilläggsisolera spabad?
« Svar #7 skrivet: juli 14, 2018, 12:09:04:04 »
Mina block står lösa och hålls bara på plats av en sargkant som lyfts upp när jag behöver komma in i "maskinrummet". Jag lyfter alltså bort hela sidan som är gjort i ett stycke, du får göra "tårtbitar" eftersom badet är runt och en segmenterad sarg så dom hålls på plats men enkelt kan lyftas bort när det blir problem och läckor (jodå, den dan kommer, var så säker).  8)

Hej, vore intressant att se bilder på detta. Ska precis börja själv och jag funderar intensivt på olika tillvägagångssätt.

Svenska kvalitetspooler som håller vad de lovar! Kampanj på pooltak
 

Platssvetsad Liner

Logger 2020 datalogger
Annons från Pool & SPA i lund
poolstore.se
Service på hög nivå!
Besök vår hemsida för mer information
Pooler, spa bad!
Bästa pris på poolsvampen.
Klicka här för mer information! Platssvetsad Liner Prisvärda pooler! Spela harpan